I valet och kvalet, interna ljudkort

Permalänk

I valet och kvalet, interna ljudkort

Hej alla.

Står inför en uppgradering av datorn (mb+cpu+nätagg) och tänkte även kosta på mig en uppgradering från reliken SB audigy jag haft sedan ca 2001.

Men, jag läser både bra och dåliga recensioner på alla kort.
Dom jag tänkte på är:
Sound blaster X-Fi Titanium, XtremeGamer eller Xtreme Audio PCI E (men läser samtidigt om Auzentech, nytt för mig)
Det lutar ju åt Titanium (EAX 5 och pci-e) men samtidigt så tänker jag att alla kommer innebära ett lyft, och X audio är ju klart billigast. Frågan är hur stor skillnad det faktiskt är i kvalité/funktion?

Alla som gått från moderkortsljud - Ja, jag vet att oavsett vilket kort så är alla bra, tom audigy!
Jag vill ha lite respons från folk som själv gått ifrån audigy till nyare kort och hur det funkar i dagsläge på W7 64bit system då de är vad jag kommer köra!

Anledningen till att jag inte bytt kort är att jag inte direkt känt behov, när jag spelar in musik så har jag ett firewire ljudkort (Focusrite saffire) så jag har bara använt audigy till spel och annan media och inte märkt några direkta problem... men, om man ändå ska uppgradera systemet

Tacksam för snabba svar (rädd att mb+cpu kampanjen försvinner om jag väntar för länge)