Datorbygge för 12 000 anpassad för spel

Permalänk
Medlem

Datorbygge för 12 000 anpassad för spel

Tjena.

Ska snart köpa ny dator då min gamla börjar falla isär, och efter cirka 10 minuter på diverse forum angående vilken dator man ska köpa har jag fått det förstått att det mest prisvärda i så fall skulle vara att köpa alla komponenter separat... Detta är dock något som jag är något skeptisk till då jag inte är den bästa datortekniskt kunniga och känner att det inte vore så kul om man nu de komponenter man köpt inte skulle passa ihop.

Jag har också förstått att vissa affärer har möjlighet att sätta ihop de delar man nu skulle välja att sätta ihop så att man slipper göra det själv.

Som jag förstått är några populära ställen man kan göra detta till exempel komplett.se och inet.se dock skulle jag hellre vilja ha en "riktig" affär eller en lagershop så man kan hämta den själv och se så att allt går rätt till... Även om dessa affärer är stora och pålitliga har jag alltid varit något skeptisk till e-handel.

Nog om detta. Min dator-budget är 12 000. Jag vill inte ha något annat än själva burken och allt som gör att den fungerar. Alltså ingen skärm/mus etc. Datorn ska ta de tyngsta spelen och helst inte låta så mycket.

Grafikkort är förstås viktigt när man spelar spel, och efter viss efterforskning har jag förståt att nvida och ATI är de mest populära. Dock vet jag inte vilket som är bäst men av någon anledning har jag fastnat för Nvida men det kanske inte alls är bäst. Hur som helst vill jag att kortet ska ta PhysX och DirectX 11.

RAM minnet är som jag förstått också kul desto mer man har av det. Helst vill jag att det ska tar 8 gig och inte under 6.

Slutligen processorn... Detta är något av ett mysterium för mig, socketar, kärnor, Hyper Threading och fan och hans moster. Hur som helst har jag fått höra att Intel ska vara bäst, men jag har ingen aning. Som jag har förstått vill man ha en "i7" processor men den måste också passa med moderkortet. Kort sagt, jag vill ha en bra processor med allt vad det innebär.

Vid eventuellt förslag vore det trevligt med en kort motivering till varför de delarna är dom jag ska ha. Också om någon trevlig prick kunde förklara hur jag snabbt kan identifiera en bra processor.

Tack så mycket!

Permalänk

oj oj oj.... du får nog läsa mer än 10 minuter för att få någorlunda koll på läget..

ATI är verkligen inte bättre än Nvidia det kan du glömma! Dock har dem många billiga modeller som folk köper kanske därför dem är populära...

Och ja du ska inte köpa färdig dator och inet eller komplett är det bästa du kan komma åt...

Ta dig lite tid och sök i forumet då det redan finns en miljon likadana trådar då kommer du få lite bättre koll..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd

I7 ska ha sockeln LGA 1366
I5 ska ha LGA 1156
AMD Phenomar ska ha sockel AM3

AMD = billigt och likvärdig prestanda
I7 = DYYYYrt med aningen bättre prestanda
I5 = relativt billigt men pyttelite bättre än AMD

Du behöver INTE mera än 4GB RAM...Sweclockers har testat det och du klarar dig till och med med 2GB i värsta fall (men var inte så snål...)

Phyxs behöver ett grafikkort från Nvidia men är enligt min mening ganska onödigt då etekterna utan Phyxs reda är otroliga

ATI HD 5850 är nu nere i ~2300kr och det är bättre än GTX 460,drar mindre ström, Och har möjlighet till Eyefinity

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

...Eller så låter du någon mer kunnig plocka ihop ett schyst paket med montering samt OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jux2:

...Eller så låter du någon mer kunnig plocka ihop ett schyst paket med montering samt OS.

Eller så lär han sig så han kan det för framtida syften om vi hjälper honom med ett paket så beställer han och så är det bara för honom att skapa en tråd där han får hjälp om han behöver

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ATI HD 5850 är nu nere i ~2300kr och det är bättre än GTX 460,drar mindre ström, Och har möjlighet till Eyefinity

De är väl likvärdiga på de mesta och eyefinity är enligt mig värdelöst för de flesta...
Bench - GPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna komma med ett förslag på datorpaket? Inklusive Windows 7 då

Permalänk
Skrivet av Snabbve:

Någon som skulle kunna komma med ett förslag på datorpaket? Inklusive Windows 7 då

Men skojjar du eller ska vi göra allt åt dig? SÖK på forumet finns ju hur många trådar som helst där folk har plockat ihop paket det är ju bara att läsa och lära sig...

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Ett förslag, sen ska du självklart välja ett chassi som du gillar. nätagget kanske är ganska overkill nu när jag tänker efter men hellre vara över än under den kritiska gränsen. Sen så sätter inet ihop datorn åt dig.

ändrat i kundvagnen
Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tja agget är för klent... (om du ska klocka kommer fläkten att gå i 2000RMP+++ samt att du inte kan köra SLI med det agget (då exploderar det eventuellt vid last) Så ett 750w agg är rekommenderat :)...I7 950 kostar BTW mindre....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lär krossa de andras förslag:

Bygg den själv om du inte vill slösa 800 kr, lätt värt det

Onödigt med i7 då det är minimal skillnad i spel mot en i5 och därför bättre att satsa på bra grafikkort.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Kanske..

Så här ser mitt paket ut men har inte lyckats hitta något bra grafikkort än.
Nån som har bra tips Ang. mitt paket? Kanske till ett bra grafikkort:)?
Komplett.se