Datorbygge för 12 000 anpassad för spel
Tjena.
Ska snart köpa ny dator då min gamla börjar falla isär, och efter cirka 10 minuter på diverse forum angående vilken dator man ska köpa har jag fått det förstått att det mest prisvärda i så fall skulle vara att köpa alla komponenter separat... Detta är dock något som jag är något skeptisk till då jag inte är den bästa datortekniskt kunniga och känner att det inte vore så kul om man nu de komponenter man köpt inte skulle passa ihop.
Jag har också förstått att vissa affärer har möjlighet att sätta ihop de delar man nu skulle välja att sätta ihop så att man slipper göra det själv.
Som jag förstått är några populära ställen man kan göra detta till exempel komplett.se och inet.se dock skulle jag hellre vilja ha en "riktig" affär eller en lagershop så man kan hämta den själv och se så att allt går rätt till... Även om dessa affärer är stora och pålitliga har jag alltid varit något skeptisk till e-handel.
Nog om detta. Min dator-budget är 12 000. Jag vill inte ha något annat än själva burken och allt som gör att den fungerar. Alltså ingen skärm/mus etc. Datorn ska ta de tyngsta spelen och helst inte låta så mycket.
Grafikkort är förstås viktigt när man spelar spel, och efter viss efterforskning har jag förståt att nvida och ATI är de mest populära. Dock vet jag inte vilket som är bäst men av någon anledning har jag fastnat för Nvida men det kanske inte alls är bäst. Hur som helst vill jag att kortet ska ta PhysX och DirectX 11.
RAM minnet är som jag förstått också kul desto mer man har av det. Helst vill jag att det ska tar 8 gig och inte under 6.
Slutligen processorn... Detta är något av ett mysterium för mig, socketar, kärnor, Hyper Threading och fan och hans moster. Hur som helst har jag fått höra att Intel ska vara bäst, men jag har ingen aning. Som jag har förstått vill man ha en "i7" processor men den måste också passa med moderkortet. Kort sagt, jag vill ha en bra processor med allt vad det innebär.
Vid eventuellt förslag vore det trevligt med en kort motivering till varför de delarna är dom jag ska ha. Också om någon trevlig prick kunde förklara hur jag snabbt kan identifiera en bra processor.
Tack så mycket!