Min drömdator för 9000kr - kom med feedback! =)

Permalänk

Min drömdator för 9000kr - kom med feedback! =)

Vad tror ni om den här datorn? Jag har en budget på ca 9000kr. Jag vill gärna kunna spela senaste spelen på en bra upplösning. Bl.a Gothic 4 Arcania, som jag har sett fram emot hur länge som helst! Kom gärna med feedback eller om ni kan sätta ihop en dator som ni tycker är bättre och mer prisvärt för 9000kr. Tack på förhand!

Bildr.no

Permalänk
Medlem

Spännande att det är till 70% de prylarna jag hade tänkt köpa... Men de RAM-stickorna passar inte till moderkortet, om jag förstått det rätt. Om du dessutom lägger till ~300sek, får du en riktigt schysst WD-hdd.

Permalänk
Medlem

Ram passar till moderkortet.
Disken duger till det priset.
har du planer på att köra cf?

annars tycker jag du ska köpa ett Gtx 460 1gb samt istället för nätagget ett corsair 400W för under 400 kr (vilket är ett större klipp) eftersom systemet kommer inte använda mer än 50% av 400w.

(dessutom så kan du nästan lika gärna ta en 955 be istället för 965, för då får du råd med en processorkylare som inte bara gör din dator tystare, utan även gör den kallare vilket kan ge en bättre överklockning sen om du får lust att göra det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gucci_mama:

Vad tror ni om den här datorn? Jag har en budget på ca 9000kr. Jag vill gärna kunna spela senaste spelen på en bra upplösning. Bl.a Gothic 4 Arcania, som jag har sett fram emot hur länge som helst! Kom gärna med feedback eller om ni kan sätta ihop en dator som ni tycker är bättre och mer prisvärt för 9000kr. Tack på förhand!

http://bildr.no/view/733192

Bildr.no

Sitter med nästan identisk setup, ända skillnaden är att jag har en i5:a. Kan inte annat än rekommendera resten av delarna, trivs jättebra med mitt 5850 och minnena funkar fint. (dock tycker jag du ska fundera lite på 460)

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Ram passar till moderkortet.
Disken duger till det priset.
har du planer på att köra cf?

annars tycker jag du ska köpa ett Gtx 460 1gb samt istället för nätagget ett corsair 400W för under 400 kr (vilket är ett större klipp) eftersom systemet kommer inte använda mer än 50% av 400w.

(dessutom så kan du nästan lika gärna ta en 955 be istället för 965, för då får du råd med en processorkylare som inte bara gör din dator tystare, utan även gör den kallare vilket kan ge en bättre överklockning sen om du får lust att göra det.)

Jag kommer nog inte överklocka då jag inte vet hur man gör. Ska jag köpa en separat processorkylare om jag väljer 955 istället? Vilken är att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av NinjaBob:

Sitter med nästan identisk setup, ända skillnaden är att jag har en i5:a. Kan inte annat än rekommendera resten av delarna, trivs jättebra med mitt 5850 och minnena funkar fint. (dock tycker jag du ska fundera lite på 460)

Vilken i5:a har du?

Permalänk

Jag har uppdaterat lite grann nu och har kommit fram till

Bildr.no

Valde ett Intel Core i5 760, 2.8GHz och Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC istället (antar det är ingen skillnad på det och Sparkles version)

Vad tror ni om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gucci_mama:

Jag har uppdaterat lite grann nu och har kommit fram till

Bildr.no

Valde ett Intel Core i5 760, 2.8GHz och Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC istället (antar det är ingen skillnad på det och Sparkles version)

Vad tror ni om den?

Du måste byta moderkort till ett som stödjer intel's 1156 sockel (och inte am3 som du har nu)
Du skall även helst leta efter moderkort som har p55 chipsettet då också.

T.ex gigabyte ga-p55a ud3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gucci_mama:

Jag kommer nog inte överklocka då jag inte vet hur man gör. Ska jag köpa en separat processorkylare om jag väljer 955 istället? Vilken är att rekommendera?

Att lära sig överklocka tillräckligt för att slå en 965 med 955 tar ca 5 minuter. Finns guider här på sweclockers eller hundratals på google.

Det svåra är när man närmar sig gränserna

Visa signatur

Kan de inte bara funka...