Lite nybörjare: antistat-ledband & fläktinstallation...?

Permalänk
Medlem

Lite nybörjare: antistat-ledband & fläktinstallation...?

Hej,
Det är fredagkväll så jag bjuder på ett skratt. Men det vore sjysst om nån ville svara också efter att verderbörande har skrattat färdigt.

1) Jag ska bygga mitt första system i en Fractal Design Define R3, och man ska ju ha ett antistat handledsband när man fipplar med moderkort och RAM och sånt. Men vad ska jag fästa det i? Element och diskbänkar har jag hört talas om, men mina element är från typ 1910 och är övermålade flera gånger och diskbänken är så tjock att krokodilklämman inte har har nåt att fästa i. Funker det ändå på ett målat element, eller måste ytan som krokodilklämman sitter i vara "ren metall". Kan jag fästa den i datorlådan?

2) R3:an har en fläkt fram och en bak färdigmonterade när den kommer från fabriken. Jag antar att den suger in luft fram och blåser ut den där bak (har inget nätagg än så jag kan inte prova). Men jag fick med en tredje fläkt också (120mm) som jag undrar var jag ska sätta och om den ska blåsa ut eller in? Undertill vore bäst för då blir öppningen mot golvet och ljudet (från burk och fläkt) hörs väl minst då. Men på sidan mot grafikkortet är kanske effektivast för att sänka temperaturen (fast jag ska försöka köpa ett kort med bra kylning och lågt oväsen från början (typ 5850/DIRECTCU eller en HAWK modell) och jag kommer heller inte att köra Crossfire/SLI). Eller upptill?? Och ska jag sätta den att blåsa ut varmluft från burken eller suga in luft för att "fläkta av".

Finns det standardsvar på de här frågorna?

Tack jättemycket för all hjälp ni har lust att ge mig.

/g

Permalänk
Medlem

1) Finns flera trådar om detta. Sök på ESD. Men generellt kan man säga att du fäster det i ledande del chassit. Ingen strömkontakt i. Glöm allt vad element och diskbänkar heter!!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga 1: Du ska fästa det i chassit

Fråga 2: Sidan är bäst utifrån kylningspunkt och den ska blåsa in kall luft.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.