Ny dator, 10 000kr - Åsikter/tankar/hjälp på vägen

Permalänk
Medlem

Ny dator, 10 000kr - Åsikter/tankar/hjälp på vägen

Efter att under några veckor lusläst de många eminenta trådarna i forumet har jag nu, utan någon tidigare erfarenhet, plockat ihop ett datorpaket på Inet.
Användningsområdet kommer vara blandat med lite spelande, lättare bildredigering, strömmad video och internet plus en del tv-serietittande. Det jag framför allt är ute efter är ett snabbt, stabilt system som passar för ovan nämnda användning. Vill egentligen inte betala en krona mer än vad bygget för närvarande ligger på.
Detta är vad jag har kommit fram till so far:

Tänker jag rätt när istället för 4gb extra ram istället kastar in en SSD för operativsystemet(i första hand)?
Kommer alla komponenter passa ihop?
Är, framför allt tack vare designen, sugen på en Fractal Design R3 svart men har hört väldigt mycket bra om Lancool K62...vilket chassi bör jag välja?

Permalänk

Hade vart bättre att få in 1GB versionen av grafikkortet.. Kanske spara några hundra på chassit.

Titta på något sånt här? Antec Three Hundred - Inet.se

Sen får du 4GB 1600MHz minnen för mindre pengar än dom du valt. Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

Permalänk
Medlem

Trots den lägre latensen på det valda minnet tjänar jag alltså i hastighet genom att öka till 1600 mhz?
Hur är ljudnivån på Antec-chassit?

Permalänk

Iom att det är 1600MHz minnen så är de lättare att överklocka med. Något som kommer vara mer märkbart än låga latenser.

Det är väl inget chassi som är känt för att vara tyst, men det är inte extremt dåligt sett till ljudnivå. Använder man fläktar och komponenter som är relativt tysta så får man en tyst dator