Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Intel core I5 överklocknings problem.

Tjo alla sweclockers.

Har fått hem min intel core i5 nu, och sitter och försöker klocka den. Men har åkt på den del problem.

Lite information om riggen:

Moderkort: Asus P7P55D
Minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Kylning: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz

Då till själva problemen. Har lyckats köra mina minnen i 1700 Mhz och datorn bootade upp, inga problem alls.
Tror processorn låg på ungefär 3,4 Ghz.

Men vill ju självfallet förbättra siffrorna lite så testade dessa inställningar:

Ratio: 21.0
BCLK: 180 (CPU frequency: 3780 mhz)
Dram Frequency: 1800 mhz
Vcore: Testade mellan 1.25 - och till lite över 1.3
Dram Volt: 1,65 (STOCK)
Timings: 9-9-9-24 (STOCK)
Load line Calibration: Enable och Disable (testade om detta gjorde någon skillnad)

Men detta resulterade i många olika problem. Bland annat, datorn startade inte alls, utan hade memory ok lampan lysande. Till slut fick jag den att starta, precis när windows ska hoppa igång så startar datorn om utan några meddelande eller bluescreens, sedan vid högre volt, en tok snabb bluescreen.

Så länge man inte höjer minnena så funkar det att klocka processorn, alltså köra dem i 1600mhz.

Har kollat kylningen och allt är okej med den. Den kyler riktigt fint.

Några ideér hur jag ska åtgärda detta och få windows att ens starta?

Tack på förhand!

(Säg till om ni behöver mer info)

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem

Tilägg: Kör processorn i 4.0 Ghz atm.

Körde 30 minuter prime95 och det verkar stabilt. (Får köra en längre senare)

Men, fortfarande ingen överklockning på minnet. Försökte köra dem i 2000 mhz, men då startar
inte datorn alls. Utan Memory LED'en på moderkortet lyser. Men 1600 mhz går alldeles utmärkt..

Några ideér?

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem

Kan du ställa in DRAM Frequency manuellt eller aktiverar du XMP?

Har samma cpu & minne som dig, men kan inte ställa in DRAM Frequency på mitt modertkort iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Kan du ställa in DRAM Frequency manuellt eller aktiverar du XMP?

Har samma cpu & minne som dig, men kan inte ställa in DRAM Frequency på mitt modertkort iaf.

Jag kör D.O.C.P inställningen på min bräda. Och kan inte ställe Dram frequency själv. Utan höjer bara igenom visa förvalda inställningar. Men som sagt datorn bootar inte ens om jag kör dem i över 1750 mhz.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk

10% är ganska mycket överclock på minnen tycker jag, speciellt iom du inte höjer timings. Vilket ger förluster som du inte tar igen genom att clocka minnen mer iaf.

Standard brukar ju vara att köra minnena i det de är specade för +-5% p.g.a. man får så små vinster på överclockning/underclockning av minnena iaf. Ex: (xms3 1600 cl7 kanske skulle vara stabila i 1866 cl9 med konstant dramvolt med en liten förlust i bänken)

Alternativt trycka ner frekvensen på minnena, sänka timings och clocka processorn mer istället. Kan man tjäna på ibland också. Om man ser för mig så har jag redan gjort det o skulle behöva gå upp till 4 ghz och 1218 cl8 o det är inte alls säkert det är bättre än 3.8 ghz 1066 cl7, ska testa det nån dag.

3.8 ghz 1066 cl7 var bättre än 3.6 ghz 1333 cl9 iaf och vid 4.2 ghz 1333 cl9 så går det inte att göra så mycket mer (slut på multiplar).

Att greja runt funkar inte så bra med xms3 minnena dock, tyckte de aldrig var stabila i nåt annat än spec. när jag hade sådana. Det blev den clocken där multiplarna gav 1600, men 1600 cl9 var absolut lite snabbare än 1333 cl9.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem

Tack för svaren osv.

Och ja, XMS3 verkar vara ganska instabila, hr provar att testa att ändra en hel del på minnena. Men då bootar den inte. Och verkar ju bero på att minnena inte vill gå högre. Och vad jag förstått så går ju mina minnen redan i CL9 så det är väl inte mycket mer att göra än att vara glad över att processorn kör i 4,0 ghz och att allt funkar stabilt med bra temps Och har för mig att jag inte ens kan sänka timings ens på dessa minnena då datorn ej bootar.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Skrivet av CorgaE:

Tack för svaren osv.

Och ja, XMS3 verkar vara ganska instabila, hr provar att testa att ändra en hel del på minnena. Men då bootar den inte. Och verkar ju bero på att minnena inte vill gå högre. Och vad jag förstått så går ju mina minnen redan i CL9 så det är väl inte mycket mer att göra än att vara glad över att processorn kör i 4,0 ghz och att allt funkar stabilt med bra temps Och har för mig att jag inte ens kan sänka timings ens på dessa minnena då datorn ej bootar.

Nej precis de var inte stabila i varken 1066 cl7 eller 1333 cl8 för mig så jag blev låst till bussclockar där multipeln blev 1600 vilket jag tyckte var lite kasst.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem

Jovars, lite tråkigt, men big deal, läste på något annat forum att skillnaden mellan 1600 och 2000mhz är inte speciellt stor. Då lär ju timings vara bättre att fippla med och få ut bättre resultat. Men jag är inte så avancerad av mig och är relativt osäker på hur timings fungerar. Har läst en del men blir aldrig klokare.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem

Överklockning av minnen ger väldigt liten prestandaboost och är ett mycket bra sätt att få systemet instabilt. Så nöj dig med 1600-ish.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario