XP: hal.dll saknas och tangentbordet svarar inte

Permalänk
Medlem

XP: hal.dll saknas och tangentbordet svarar inte

En vän har en stationär dator från Dell (exakt modell okänd i dagsläget) med XP installerat. En dag förra veckan kunde datorn inte boota till Windows längre; varje gång hon försökte fick hon ett felmeddelande i stil med ''hal.dll appears to be missing''. Vi provade att sätta i en XP-skiva för att försöka reparera XP-installationen med den, men när vi kommer till installationsmenyn så har (USB-)tangentbordet slutat svara. Numlock-knappen lyser under uppstart men slocknar sen. Det finns inga PS2-portar baktill på datorn så USB-tbord är det enda som passar. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra åt problemet. Nån som har en aning om vad som är fel? Jag tror att garantin från Dell har gått ut då datorn har några år på nacken.

EDIT: Har även kollat i BIOS efter en "enable/disable USB keyboard"-funktion, men lyckades inte hitta någon sådan.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Har iofs ett tomt extern-HDD-chassi, skulle kunna sätta i hårddisken där och kopiera hal.dll från valfri annan dator.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Testa med att lägga till hal.dll. Filen kan du få från hal.dll free download - DLL-files.com och vad du ska göra med filen hittar du när du tryckt på "Go to the download page for hal.dll".

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Testa med att lägga till hal.dll. Filen kan du få från hal.dll free download - DLL-files.com och vad du ska göra med filen hittar du när du tryckt på "Go to the download page for hal.dll".

hal.dll har jag, men problemet är ju att jag inte kan använda tangentbordet eftersom det slutar svara så fort vi sätter i XP-skivan. Kan iofs prova att starta datorn i kommandotolk-läge och se om det funkar, och isåfall kopiera genom den.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Kanske lite dum fråga men, hur länge väntade du efter att tgbordet slocknade? Vissa gånger har jag varit med om att det tagit ca 5min för tgbordet att hoppa igång igen efter att det slocknat. Annars ska väl det heta USB Legacy [Enabled] i BIOS. Men för all del jag kan ha fel

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkersverker:

Kanske lite dum fråga men, hur länge väntade du efter att tgbordet slocknade? Vissa gånger har jag varit med om att det tagit ca 5min för tgbordet att hoppa igång igen efter att det slocknat. Annars ska väl det heta USB Legacy [Enabled] i BIOS. Men för all del jag kan ha fel

Vi väntade väl ett par minuter skulle jag tro. Minns inte om jag hittade USB Lecacy i BIOS, men om jag gjorde det så kollade jag nog så att den stod på [Enabled].

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Okej ja då har jag tyvärr ingen aning :S

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte att kopiera över hal.dll från en annan dator. Den enda lösningen som jag ser är att köra XP:s återställning via CD:n, men för det behöver vi admin-lösenordet och det har vi inte.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Lunait:

En vän har en stationär dator från Dell (exakt modell okänd i dagsläget) med XP installerat. En dag förra veckan kunde datorn inte boota till Windows längre; varje gång hon försökte fick hon ett felmeddelande i stil med ''hal.dll appears to be missing''. Vi provade att sätta i en XP-skiva för att försöka reparera XP-installationen med den, men när vi kommer till installationsmenyn så har (USB-)tangentbordet slutat svara. Numlock-knappen lyser under uppstart men slocknar sen. Det finns inga PS2-portar baktill på datorn så USB-tbord är det enda som passar. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra åt problemet. Nån som har en aning om vad som är fel? Jag tror att garantin från Dell har gått ut då datorn har några år på nacken.

EDIT: Har även kollat i BIOS efter en "enable/disable USB keyboard"-funktion, men lyckades inte hitta någon sådan.

Sitter just nu och har EXAKT samma problem. Skillnaden är att det varierar lite vilken fil windows helt plötsligt väljer att inte hitta. hal.dll är det dock oftast. Bestämde mig för att formatera om hårddisken och göra en ominstallation av windows. Då kommer nästa problem, det med tangentbordet.

Tangentbordet funkar i början, jag kan gå in i BIOS och ändra inställningar mm, men när jag ska trycka "valfri knapp för att boota från cd..." så händer ingenting. Även när systemet stängts av felaktigt och man får välja mellan "safe mode, start windows normally" etc så funkar inte tangentbordet.
Borde det inte finnas nån typ "force boot from cd"? så att man inte behöver trycka.

Jag har även valt diseable på alla boot devices förutom cd-romen. Hittade ni någon lösning tillslut?
Har någon annan nån idé om vad jag kan göra?
mvh /Spraut

EDIT. Hittade en biosinställning för att få igång usb-tangentbordet. Konstigt bara att det inte funkade under just de sekunderna jag behövde det

windowsinstallation running...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lösningen på vårt problem blev att köpa en ny dator eftersom den gamla ändå hade några år på nacken.

Visa signatur

Mvh Johan