Hur mycket kylning behöver jag?

Permalänk

Hur mycket kylning behöver jag?

Halloj, jag håller på att planera ett HTPC bygge där jag bla hade tänkt återanvända en Phenom II X4 940 på 3.0 Ghz. Och precis som alla andra vill jag helst inte bli störd av ljud under filmvisning eller användning öht och vill därför få den så tyst som möjligt.

Huvudsaklig användning består i surfa på nätet, och kolla film och lyssna på musik. Inget spelande!

Jag hade tänkt använda mig av ett Antec Fusion Remote chassi, har kikat lite på CPU kylare och fastnat för Scythe Ninja Mini (Rev B). Tror ni denna kylare skulle göra jobbet passivt med hjälp av 2st 120mm chassifläktar som blåser på den? Sen får nätagget sköta evakueringen av varmluften?
Kan väl passa på och specificera chassifläkten jag kikat närmare på Noctua Chassifläkt 120mm 6.2dB(A) - 18.1dB(A) (NF-S12B-FLX)

Och när jag ändå har en tråd i rätt forum, jag har kikat lite på webhallens hemsida efter ett nytt moderkort av modell microATX med AM2+ Sockel som jag verkar ha, så ser det jävligt tomt ut Enda krav jag egentligen har är HDMI-UT och mATX, några tips på hur jag ska göra utan att behöva köpa ny processor och minnen?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk

Precis forskat i att CPU'n har en TDP på 125w, vilket är rätt mkt då FAQ pratade om 45w, så passiv kylning är nog i hårdaste laget, får bli en Noctua 92mm med låg verkningsgrad och hoppas det räcker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja du. Aktivera DXVA så kommer din processor inte jobba speciellt mycket alls. En kompis kör en svag Athlon2 (osäker på modell) som inte alls klarade av 1080p-material. Jag gjorde så att MPC-HC accelererade videon på det inbyggda(!) HD3200-chippet som fanns på moderkortet så låg CPU-användningen på 15-25% vid uppspelning av 1080p-film på hans TV.

En idé kanske?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag kör en liknande uppsättning som du funderar på.

Har en HTPC med Antec Fusion, Core i3 530 (TDP 73w), Scythe Ninja mini bland annat.
Provade idag att köra helt passivt (bortsett från nätaggregatets fläkt) och efter 20 minuters i idle-läge gick processorn upp till ca 50-55 grader, vilket inte är så farligt. Har dock inte provat load ännu.

Med Noctua NF-B9 (92mm) på Ninjan blir graderna ca 35 grader i idle.

Köpte även jag 2 uppsättningar av NF-S12B-FLX men de blir ganska bullrigt ljud med dessa (Även med U.L.N.A adaptern) så beslutade att inte använda dom, lite bortkastade pengar med andra ord
Konstigt nog blir de inte samma buller med 92mm fläkten med U.L.N.A adaptern, den går tyst och bra utan vibrationer eller något annat som stör.

Funderar även på att slå till på en Seasonic X-400 nätagg så att de blir helt tyst i burken.
Högt pris men vore grymt nice!

Seasonic X-400FL 400W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja du. Aktivera DXVA så kommer din processor inte jobba speciellt mycket alls. En kompis kör en svag Athlon2 (osäker på modell) som inte alls klarade av 1080p-material. Jag gjorde så att MPC-HC accelererade videon på det inbyggda(!) HD3200-chippet som fanns på moderkortet så låg CPU-användningen på 15-25% vid uppspelning av 1080p-film på hans TV.

En idé kanske?

Kanske kan vara något, moderkortet jag beställt och antagligen är i mina händer på tisdag har 785 chipset med Radeon HD4200 integrerat i mobo't.. Hur gör jag för att aktivera DXVA och för det med sig några negativa aspekter på köpet?

Vad är U.L.N.A adapter? Hur har du gjort på ditt fusion med chassifläktarna då? Inga alls? När du hade fläkter var dom utblås eller inblås då?

Permalänk
Skrivet av KjellTimell:

Vad är U.L.N.A adapter? Hur har du gjort på ditt fusion med chassifläktarna då? Inga alls? När du hade fläkter var dom utblås eller inblås då?

U.L.N.A är en av dom två adaptrar som medföljer till Noctuas fläktar. (bland annat NF-S12B-FLX)
"Ultra-Low-Noise Adapters" vilket såklart gör att ljudnivån minskas.

Nej, just nu har jag inga chassifläktar alls. Dom stör bara.
Dom var monterade som utblås. Om du måste ha chassifläktar rekommenderar inte att köpa NF-S12B-FLX.
Det vart f*n mindre buller med Antec´s redan inkluderade fläktar.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Skrivet av apophis_84:

U.L.N.A är en av dom två adaptrar som medföljer till Noctuas fläktar. (bland annat NF-S12B-FLX)
"Ultra-Low-Noise Adapters" vilket såklart gör att ljudnivån minskas.

Nej, just nu har jag inga chassifläktar alls. Dom stör bara.
Dom var monterade som utblås. Om du måste ha chassifläktar rekommenderar inte att köpa NF-S12B-FLX.
Det vart f*n mindre buller med Antec´s redan inkluderade fläktar.

Okej, vad har du för temperaturer i burken då? kör du utan processorfläkt också?
Fläkten jag redan beställt och ligger på posten och väntar är NF-P12, inte den du nämnde och som jag nämnde tidigare.. mene de lär väl vara i stortsett samma skit Vi får väl se vad som händer, får pröva och se om jag blir tillfreds eller ej

Permalänk
Skrivet av KjellTimell:

Okej, vad har du för temperaturer i burken då? kör du utan processorfläkt också?
Fläkten jag redan beställt och ligger på posten och väntar är NF-P12, inte den du nämnde och som jag nämnde tidigare.. mene de lär väl vara i stortsett samma skit Vi får väl se vad som händer, får pröva och se om jag blir tillfreds eller ej

Det jag har just nu är endast Noctua NF-B9 (92mm) till cpu-kylaren och nätaggretagets fläkt.
Temperaturen ligger på omkring 40 grader i chassit. (Med de 2 chassifläktarna låg de på ca 30 grader)

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"