Permalänk
Medlem

Vilket AMD-paket?

Hejsan, är mitt uppe i datorköp här och har två olika AMD-paket (Processor, RAM samt Moderkort) som jag funderar över. Båda ligger kring 3935kr och jag vet inte riktigt om något är bättre än det andra. Det primära det skall användas till är vardagsbruk, inte så mycket krävande program eller max grafik på högpresterande spel.

Paket 1:

Paket 2:

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte använder tunga applikationer som kan utnyttja fler kärnor är det bara onödigt att ta en thuban. satsa heldre på hög klock på fyra kärnor.

955an är mycket mer prisvärd än 965an och crosshair-mobot klockar grymt bra, kika i min sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Sålänge du inte använder tunga applikationer som kan utnyttja fler kärnor är det bara onödigt att ta en thuban. satsa heldre på hög klock på fyra kärnor.

955an är mycket mer prisvärd än 965an och crosshair-mobot klockar grymt bra, kika i min sign.

Håller med.
Lycka till med köpet

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Har du tänkt behålla processorn några år hade jag rekomenderat x6, även om inte stödet för 6 kärnor är så enorm än så att 6 kärnon är försvarbart just nu kommer det att bli mycket försvarbart eftersom både intel och amd satsar på fler o fler kärnor därmed kommer stödet för att hantera fler trådar per app oxå bli bättre. Ska du inte överklocka max är inte asus IV Formula försvarbart heller (om det inte är nåt annan den har som du är ute efter) . Gigabyte brädan kommer nästan ta klockningen lika långt som asus brädan. Men jag hade tagit 1600mhz minnen till vilken bräda jag än hade valt, för de är goa att ha när man öveklockar

Ot: Känns inte som jag hjälpte till i ditt velande

OT
Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Formulakortet är nyare och väldigt prisvärt och har allt det senaste.
x6 1055T prosessorn är att föredra för den har lite nyare teknik än x4 965BE och är svalare.
Med detta moderkort är det dessutom en barnlek att klocka även om det inte behövs just nu.
Minnena är ok vilka som.
Mitt tips
Moderkort paket 2
Prosessor paket 1
Minnen paket 1
Summa 4116:-

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Är det lite såhär att om man har ett AMD skall man använda Radeon som GPU och inte GeForce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5urv1v3R:

Är det lite såhär att om man har ett AMD skall man använda Radeon som GPU och inte GeForce?

Det är väl valfritt, men till CF är AMD bättre än till sli.
Jag inbillar mig att det är optimalt med AMD moderkort - processor - grafik.
Samma tillverkare och då borde delarna passa bättre ihop.
nvidia och intel är ju i viss mån konkurenter med varandra oxå.
Just nu vill alla ha gforce men på fredag vill alla ha Radeon

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Min röst till det första paketet. Min 1055T processor klockar till 4.2ghz och den är tm svalare än dem 550/555 cpu som jag har kört som quadcore.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Min röst till det första paketet. Min 1055T processor klockar till 4.2ghz och den är tm svalare än dem 550/555 cpu som jag har kört som quadcore.

Håller med... Om du kan överklocka så lätt paket 1. 1055an klockar lika bra som 965an om man vet vad man gör. Sen borde du köra på 955 istället om du nu ska köra X4... Multipliern är ju upplåst på båda så det tar 10 sekunder som har du en 965a. Och inte är det någon nämnvärd skillnad på hur dom klockar...

Helt klart paket 1 för min del iaf.

Kör min 1055a i 4GHz utan några som helst problem....

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Gjorde som AMD_pera sade och tog Crosshair + X6 1055T Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Så där ja Brukar bli så haha...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770