Hyfsat framtidssäker dator till föräldrarna, 5k

Permalänk
Medlem

Hyfsat framtidssäker dator till föräldrarna, 5k

Tjena SweC

Det har blivit dags att byta ut mina föräldrars dator, och jag har fått i uppgift att sätta ihop ett någorlunda framtidssäkert och prisvärt paket. Efter att ha kollat runt på nätet en stund kom jag fram till detta

Länk till bilden http://b.imagehost.org/0678/dator1.png

Budgeten som jag har fått är cirka 5000 kr. Den nuvarande burken är en Dell Dimension 5100 (tror jag) som är 5-6 år gammal. Denna burken kommer nog att användas ungefär lika länge och det är därför bra om den är någorlunda framtidssäker.

Är medveten om att det saknas chassi, jag hade tänkt låta mina föräldrar få välja lite själva hur datorn ska se ut. Kom ändå gärna med förslag på snygga, billiga och bra chassin.

Den ska klara av att surfa och kolla mailen utan problem. Mina yngre syskon kommer även att spela en del på den, typ Sims 3 i dagsläget och kanske något mer krävande spel i framtiden men troligen inga FPS krävande spel. Det ska helt enkelt bli en framtidssäker familjedator.

Operativsystemet måste ingå

Någon som har ett bättre paket för den pengen eller som tycker att jag borde byta någon av delarna. Har jag råkat missa något eller är det något som inte passar så bra med något annat?

Hade tänkt bygga ihop datorn under nästa veckas höstlov så jag tar gärna emot svar innan dess.

Tack på förhand! //Charlie

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ok ut. Dock skulle jag verkligen försöka trycka in en 4kärnig även om det inte behövs. Menar, skiljer typ 400kr eller liknande och de 400kr kan ju kanske vara värt om 4 år.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Tycker det ser ok ut. Dock skulle jag verkligen försöka trycka in en 4kärnig även om det inte behövs. Menar, skiljer typ 400kr eller liknande och de 400kr kan ju kanske vara värt om 4 år.

Definitivt

Permalänk
Medlem

tanka windows 7 och gör ett bootbart usb minne, om man vill spara lite pengar alltså!

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaarlie:

Tjena SweC

Det har blivit dags att byta ut mina föräldrars dator, och jag har fått i uppgift att sätta ihop ett någorlunda framtidssäkert och prisvärt paket. Efter att ha kollat runt på nätet en stund kom jag fram till detta

http://b.imagehost.org/0678/dator1.png

Länk till bilden http://b.imagehost.org/0678/dator1.png

Budgeten som jag har fått är cirka 5000 kr. Den nuvarande burken är en Dell Dimension 5100 (tror jag) som är 5-6 år gammal. Denna burken kommer nog att användas ungefär lika länge och det är därför bra om den är någorlunda framtidssäker.

Är medveten om att det saknas chassi, jag hade tänkt låta mina föräldrar få välja lite själva hur datorn ska se ut. Kom ändå gärna med förslag på snygga, billiga och bra chassin.

Den ska klara av att surfa och kolla mailen utan problem. Mina yngre syskon kommer även att spela en del på den, typ Sims 3 i dagsläget och kanske något mer krävande spel i framtiden men troligen inga FPS krävande spel. Det ska helt enkelt bli en framtidssäker familjedator.

Operativsystemet måste ingå

Någon som har ett bättre paket för den pengen eller som tycker att jag borde byta någon av delarna. Har jag råkat missa något eller är det något som inte passar så bra med något annat?

Hade tänkt bygga ihop datorn under nästa veckas höstlov så jag tar gärna emot svar innan dess.

Tack på förhand! //Charlie

Skulle nog ta ett billigare Grafikkort, och lägga lite mer pengar på CPUn

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Hörni, det moderkortet kan låsa upp kärnor på den processorn, så den blir ju som en 955 sen. Men tycker det ser bra ut!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Men är det någon som vet hur länge kampanjen på moderkortet pågår? Det vore ju trevligt om man kunde utnyttja den. Kanske är bäst att man beställer så fort som möjligt?

Skrivet av PCFreak:

Skulle nog ta ett billigare Grafikkort, och lägga lite mer pengar på CPUn

Villket grafikkort tycker du att jag borde ta? Vet inte riktigt var som är bäst på budgetmarknaden och det är ganska svårt att hitta bra recensioner och jämförelser emellan dem.

Skrivet av DanneBern:

Hörni, det moderkortet kan låsa upp kärnor på den processorn, så den blir ju som en 955 sen. Men tycker det ser bra ut!

Läste om det när jag googlade på moderkortet. Men jag tyckte mig se att man i vissa fall behövde höja VCore för att det skulle fungera, höjer inte det tempen på processorn? Originalfläkten man får med är väl inte mycket att hurra för så det skulle betyda ny processorkylare villket i sin tur betyder spräckt budget. Någon som kan det här bättre eller har en bra guide?

Permalänk
Medlem

Vilket som helst runt 400kr, för att få en quad core, kommer tjäna sjukt mycket i längden sen när grafik krävande spel så kan man köpa ett nytt lite bättre.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Vilket som helst runt 400kr, för att få en quad core, kommer tjäna sjukt mycket i längden sen när grafik krävande spel så kan man köpa ett nytt lite bättre.

Om jag byter upp processorn till en Phenom II 955 BE och byter moderkortet till detta
Asus M4A88TD-M EVO/USB3 - Inet.se

Kan man ta bort grafikkortet helt då och bara köra på det integrerade? Hur långt kommer man på ett sånt grafikkort idag, kommer den klara syrrans Sims 3 utan problem? Om det funkar kommer vi nog att få skaffa ett nytt grafikkort om något år eller så. Fördelen med det här är även att det är mAtx då båda föräldrarna tyckte att datorn skulle bli alldeles för stor.

Tror ni att det kan funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaarlie:

Om jag byter upp processorn till en Phenom II 955 BE och byter moderkortet till detta
Asus M4A88TD-M EVO/USB3 - Inet.se

Kan man ta bort grafikkortet helt då och bara köra på det integrerade? Hur långt kommer man på ett sånt grafikkort idag, kommer den klara syrrans Sims 3 utan problem? Om det funkar kommer vi nog att få skaffa ett nytt grafikkort om något år eller så. Fördelen med det här är även att det är mAtx då båda föräldrarna tyckte att datorn skulle bli alldeles för stor.

Tror ni att det kan funka?

integrerad grafik är värdelöst att spela på (samma sak för de billigasate grafikkorten som GT210 och 5470). Skillnaden mot 5670 är enorm. Det är det billigaste grafikkortet som du kan köpa om datorn ska användas för spel. Vi pratar om 15 % högre totalpris på datorn för 10 ggr högre grafikprestanda...

Permalänk

nja, jag har inte hört att man behöver höja v-coren för att göra det, har själv gjort det ett antal gånger mer vänner/släktens datorer när jag fixade nytt åt dem

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981