Uppgradering för 8-10k - Är jag för insnöad på AMD?

Permalänk
Medlem

Uppgradering för 8-10k - Är jag för insnöad på AMD?

Tänkte bygga ihop en maskin, har chassi och ett gäng diskar. Men behöver moderkort, cpu, minne, nätagg och kylning.

Har inbillat mig att AMD 1090T skulle vara rätt väg att gå, men när det bara skiljer några småkronor till i7 950 så har jag börjat vackla.

Datorn kommer överklockas och förvisso har jag läst drömposter om folk som fått upp en 1090 till 6ghz men det är inte möjligt med mina förutsättningar. Kanske 4,2Ghz är mer rimligt och där får den juh smisk av en motsvarande 950 på det mesta enligt flera test.

Samt om jag ska köra Intel. Då kan jag juh även använda Intels egna överklockningsverktyg som jag gillar. Keep it simple så att säga.

Ska jag ge upp AMD drömmen och bygga på en Intel ändå?

Jag vill ha mest bang for the buck. Kollade på Inet men dom hade inget färdigt uppgraderingspaket för 8-10k dessvärre. Har ni några bra råd, den kommer användas till det mesta, allt från programmering till det underbara spelet Starcraft 2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kanske bara är ute och cyklar men är det inte väldigt få program/spel som kan utnyttja 6 cores? Ialla fall så är min erfarenhet av nyare AMD processorer bara bra och då har jag även använt Intel 1366 processorer.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Jag kanske bara är ute och cyklar men är det inte väldigt få program/spel som kan utnyttja 6 cores? Ialla fall så är min erfarenhet av nyare AMD processorer bara bra och då har jag även använt Intel 1366 processorer.

Sant finns vad jag vet inte mer en handfull program som har stöd för så många. MEN man kan köra många program. Och i min erfarenhet så brukar loaden från spel spridas ut riktigt fint över alla kärnor.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Sant finns vad jag vet inte mer en handfull program som har stöd för så många. MEN man kan köra många program. Och i min erfarenhet så brukar loaden från spel spridas ut riktigt fint över alla kärnor.

Nja, just spel är väl applikationer som är brukar vara dåligt trådade. StarCraft2 som trådskaparen nämner t.ex. drar ju inte någon egentlig nytta av fler kärnor än två, detsamma kan sägas om spel som Crysis och WoW också. (dock är fler kärnor än två att föredra, då man kan ha andra applikationer igång, som WoW-plugins mm samtidigt som man spelar, men sedan om det är fyra eller sex spelar mindre roll)
Battlefield BC2 är däremot ett spel som skalar bra på flera kärnor, dock märker man ingen skillnad mellan 1090T med dess sex kärnor och i7 950 med dess fyra (eller rättare sagt åtta kärnor, då processorn använder sig av hyperthreading, vilket simulerar åtta kärnor. Dessa är visserligen inte lika effektiva som en "äkta" kärna, men de är fler).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Tänkte bygga ihop en maskin, har chassi och ett gäng diskar. Men behöver moderkort, cpu, minne, nätagg och kylning.

Har inbillat mig att AMD 1090T skulle vara rätt väg att gå, men när det bara skiljer några småkronor till i7 950 så har jag börjat vackla.

Vänta tills Sandy Bridge kommer i Januari och köp en i7 2600, den lär klå i7 950 på det mesta (1090T är inte ens med i matchen): The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Skrivet av Kogster:

Och i min erfarenhet så brukar loaden från spel spridas ut riktigt fint över alla kärnor.

Öh va? Om man spelar flera spel samtidigt menar du?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W