Permalänk

Nytt Headset 1000kr

Hej Swec!

Då mitt gamla 100-kronors (deltaco!) headset har gått sönder letar jag efter ett nytt headset. Har tre kandidater framför mig. Hade länge tänkt köpa HD555 men nu när köpdatumet närmar sig har tvivlen börjat komma.

Är inte audiophil och minimala ljudskillnader kommer jag nog knappt märka. Det viktigaste för mig är att headsetet känns kvalitativt och sitter bra och skönt för långa spelsessioner, ett headset som gör så man börjar svettas är heller inte att föredra! Har inget ljudkort och planerar inte på att skaffa. Jag har även tinnitus om det gör någon skillnad. Jag har fastnat för:

Roccat Kave - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets
Roccat Kave 5.1

Logitech G35 Surround Sound Headset - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets
Logitech G35 7.1

Sennheiser HD555 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hörlurar
Sennheiser HD555 + Zalman Mic

Vilken borde jag välja?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Sennheiser är alltid ett bra val. Men jag är nyfiken på Logitechs G35 hur bra dom presterar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Sennheiser, skippa Kave. De ska vara rätt kassa.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat på Corsair HS1 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets . Verkar få lovord i alla recensioner, inte minst för komforten.

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med Sennheiser HD555 + Zalman Mic och kan definitivt rekommendera det. De är öppna lurar och relativt lätta, komforten är mer eller mindre så bra som den kan bli enligt mig. Det är inga problem att ha de på sig flera timmar i sträck utan att svettas eller känna sig obekväm. Jag har ägt lurarna i mer än två år nu och de är fortfarande i bra skick, även efter att ha blivit tappade en väldig massa gånger och misshandlats på diverse sätt. Det enda egentliga negativa jag kan se med lurarna är att de "läcker" mycket ljud och de isolerar inte ljud ifrån omgivningen speciellt bra. Men det ligger i deras natur helt enkelt eftersom de är öppna och hurvida det är negativt eller ej beror självklart på omständigheterna.

Jag har inte testat de andra omnämnda lurarna så jag ska inte uttala mig för mycket om dem, men jag kan direkt se att samtliga är heltäckande och det är aldrig lika komfortabelt som öppna lurar enligt mig.

Permalänk

Roccat Kave är borträknad. HD555, G35 kvar och HS1 ska jag kolla på. Lutar just nu mot HD555 men jag antar att ett USB headset är att föredra då jag inte har ljudkort? Jag har ingenting emot att hörlurarna läcker ljud då jag sitter i mitt eget rum relativt ostörd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HD555 eller HS1 är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

HD555 eller HS1 är det som gäller.

mm precis, skulle lätt satsa 100% på HD555! Liksom, 511 verkar veta vad han snackar om och motiverar självklart sin åsikt på ett bra sätt.

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem

Hd 555 med ett inbyggd ljudkort är som att ha en ferrari motor i en folkvagn;)

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Roccat Kave är borträknad. HD555, G35 kvar och HS1 ska jag kolla på. Lutar just nu mot HD555 men jag antar att ett USB headset är att föredra då jag inte har ljudkort? Jag har ingenting emot att hörlurarna läcker ljud då jag sitter i mitt eget rum relativt ostörd.

Du menar att du endast har ett integrerat ljudkort? Externa ljudkort som följer med USB headset i <1000kr klassen är rätt värdelösa ändå, så jag tycker inte att det ska påverka ditt beslut.

Skrivet av xxbiker:

Hd 555 med ett inbyggd ljudkort är som att ha en ferrari motor i en folkvagn;)

Du har visserligen en poäng men jag kan inte hålla med om det fullt ut. HD555 är relativt lättdrivna och låter bra även med ett integrerat ljudkort. Ett bra ljudkort och gärna en hörlursförstärkare krävs givetvis om lurarna ska nå sin fulla potential, men som sagt så tycker jag att de låter bra med ett inbyggt kort också.

Förövrigt så har jag kört mina HD555 lurar både med ett integrerat ljudkort och ett Asus Essense STX, så jag talar av egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Kanske någon ska kolla upp vad TS har för ljudchip på sitt moderkort?
Hursomhelst så skulle jag valt HD555, alla dagar i veckan.
Tycker att du ska skita i alla 5.1 och 7.1 lurar för det hjälper inte. Det ska vara stereolurar och dom duger fantastiskt bra till spel dom också. Ska du lyssna på musik med 5.1/7.1 så kommer du att bli missnöjd, även fast du inte är någon audiofil.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köpte nyss HD555, och kör på det integrerade ljudkortet i väntan på att Inet får in Asus Xonar DG. Kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd. I mina öron riktigt härligt ljud, kan inte vänta att höra dem med ett "riktigt" ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Kanske någon ska kolla upp vad TS har för ljudchip på sitt moderkort?
Hursomhelst så skulle jag valt HD555, alla dagar i veckan.
Tycker att du ska skita i alla 5.1 och 7.1 lurar för det hjälper inte. Det ska vara stereolurar och dom duger fantastiskt bra till spel dom också. Ska du lyssna på musik med 5.1/7.1 så kommer du att bli missnöjd, även fast du inte är någon audiofil.

Moderkortet har VIA VT1708S 7.1 Skräp skräp jo jag vet. Men jag har inte pengar till något speciellt ljudkort iallafall, det är möjligen om man kan bundla med något billigt skräp för 2-300 när jag köper headset, men det kan väl inte hjälpa så mycket?

Närmaste mediamarkt ligger flera mil bort och jag har ingen bil så det blir nog inte åka in och klämma. Det låter som det blir HD555 Tack för alla som hjälpt till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har bara prövat två "bra" hörlurar, men kan rekomendera båda, sennheiser pc350 (tror dom heter så) samt Corsair HS1