Hur många % har ni lånat till er bostadsrätt?

Permalänk
Medlem

Hur många % har ni lånat till er bostadsrätt?

Ja rätt och slätt, hur mycket hade ni av egna pengar och hur mycket lånade ni av banken?

Är det vanligt att folk lånar så mycket som 70-80%?

Permalänk
Medlem

Ja det är nog ganska vanligt att man lånar 70-80% av totalsumman, lånade själv hela summan till huset men fick hela summan som bottenlån då jag renoverat för i alla fall 20% av vad jag gav för kåken.

Sen beror det ju en del på vad bostaden kostar, inte många som ens har 20% av de 2-3 miljonerna man kan få lägga i de mer populära delarna av sverig i "kontanter".

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Min 2:a kostade 825000 kr. Så jag tog ett lån på 700000 kr och stod själv för 125000 kr.

Detta gjorde jag när jag var 21 år. Hur skulle jag redan annars ha fått tag i rena 825000 kr i sparpengar som vanlig arbetare? Så jag tror att det är vanligt. Speciellt när man köper sin första bostad. Det är ju det som är poängen sedan med det hela. Att kunna flytta runt sina lån genom köp/sälj för att kunna gå vidare med ev. vinst genom årens gång.
Hur ska man annars kunna köpa det där huset för flera miljoner om man inte har något värdebeständigt till hands redan? Priserna går alltid uppåt. Dock så sjunker de ofta vid lågkonjuktur och kan man så ska man slå till då.
Jag gjorde det och idag kan jag säkert få minst 1 miljon plus att priset kommer fortsätta att stiga.

Permalänk
Medlem

Har lånat 100% men bara 85% av banken. Resten är ett lån hos morsan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag har inte lånat något, varken till inköp eller renovering.

Permalänk
Medlem

Lånade ganska exakt 33%.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Relik 📜

Det här är ett jäkla gissel, sitter själv lite i den saxen.
Jag och sambon har precis flyttat upp till Stockholm, ingen av oss har speciellt rika föräldrar och båda kommer från högskoleplugg med studieskulder. För oss finns liksom ingen annan lösning än att bo i hyresrätt och spara som fan i 4-5 år, sedan låna maximala (just nu) 85% av banken. Tror det är väldigt många som sitter i samma sits.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

0%. Cash is king.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

0%. Cash is king.

Beror ju på vad ens alternativkostnad för kapitalet är. Med tanke på dagens räntor så kan det löna sig att gå kort i pengar och lång i andra värdepapper.

Beror på om man vill leva gott eller sova gott

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

ca70% i bostadslån och sedan en del i blanco. Men Det är väl egentligen mot 90% som är lånat. Hade inte stått i bostadskö och ville ha min egen lägenhet, Än så länge har det inte varit mycket dyrare än att hyra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Började med att låna 100% 2003, efter en och tre försäljningar låg jag istället plus en miljon kronor 2009. 200 000kr gick i skatt direkt (snyft), 500 000kr gick i kontantinsats/lagfart/pantbrev, lånade ca 75% av värdet på huset och amorterar 5000kr/månaden för tillfället. Gissningsvis ligger jag väl på motsvarande 70-71% av marknadsvärdet idag.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det här är ett jäkla gissel, sitter själv lite i den saxen.
Jag och sambon har precis flyttat upp till Stockholm, ingen av oss har speciellt rika föräldrar och båda kommer från högskoleplugg med studieskulder. För oss finns liksom ingen annan lösning än att bo i hyresrätt och spara som fan i 4-5 år, sedan låna maximala (just nu) 85% av banken. Tror det är väldigt många som sitter i samma sits.

Du drog precis vår historia. Pluggade klart 2005 och var i princip helt pank. Hittade jobb och förstahandskontrakt och har sparat sedan dess. Nu i somras köpte vi ett radhus - grymt trevligt. 90% belåning. Skulle kunna lägga in ett antal procent till men det känns dumt när vi har högre ränta på sparkontot. Amorterar inte något heller pga detta.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

75%, en har jag tagit ett lån till på 9% till för att renovera badrum...

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det här är ett jäkla gissel, sitter själv lite i den saxen.
Jag och sambon har precis flyttat upp till Stockholm, ingen av oss har speciellt rika föräldrar och båda kommer från högskoleplugg med studieskulder. För oss finns liksom ingen annan lösning än att bo i hyresrätt och spara som fan i 4-5 år, sedan låna maximala (just nu) 85% av banken. Tror det är väldigt många som sitter i samma sits.

Kan tänka mig att det är en vanlig sax att sitta i i storstäderna. Nu vet jag inte vad ni läst på högskolan, men i vissa branscher är det ju knappt möjligt att få arbete i någon annan region. Har man istället möjlighet att bosätta sig i...säg en småländsk småstad behöver man inte ha särskilt hög lön eller arbeta särskilt länge för att få ihop till en insats till någorlunda vettig bostad....

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det här är ett jäkla gissel, sitter själv lite i den saxen.
Jag och sambon har precis flyttat upp till Stockholm, ingen av oss har speciellt rika föräldrar och båda kommer från högskoleplugg med studieskulder. För oss finns liksom ingen annan lösning än att bo i hyresrätt och spara som fan i 4-5 år, sedan låna maximala (just nu) 85% av banken. Tror det är väldigt många som sitter i samma sits.

Blir ärligt talat lite förvånad.:) Trodde redaktörer hade stora och feta löner?:) (Nej inte tänkt som ironi:)<3). Alltid lär man sig något nytt.:O:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MacEnkronan:

Blir ärligt talat lite förvånad.:) Trodde redaktörer hade stora och feta löner?:) (Nej inte tänkt som ironi:)<3). Alltid lär man sig något nytt.:O:)

Haha, I wish..

Utan att gå in på detaljer, det spelar faktiskt ingen jättestor roll. Säg att jag börjar med tomma sparkonton (vilket är mer eller mindre sant), det tar ändå ett par år att samla ihop till dedär 250 - 300 000 kronorna som måste läggas upp i handpenning. Jag menar, även om man sparar 10 000 kronor i månaden handlar det ändå om över två år..

Avundas de som har lite kapital och kan hoppa över hela hyresrätts-biten.

Skrivet av zatom:

Kan tänka mig att det är en vanlig sax att sitta i i storstäderna. Nu vet jag inte vad ni läst på högskolan, men i vissa branscher är det ju knappt möjligt att få arbete i någon annan region. Har man istället möjlighet att bosätta sig i...säg en småländsk småstad behöver man inte ha särskilt hög lön eller arbeta särskilt länge för att få ihop till en insats till någorlunda vettig bostad....

Nu jobbar jag dock inte alls med något realterat till utbildningen, hamnade här helt enkelt eftersom SweClockers kontor ligger här. Är nog inte bortslösade år för det, alltid bra att ha i framtiden!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag lånade 100% men med tanke på att jag köpte loss min hyresrätt så är det nog bara ca 65% idag.

Skulle amortera men jag gör bättre investeringar på andra håll.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Haha, I wish..

Utan att gå in på detaljer, det spelar faktiskt ingen jättestor roll. Säg att jag börjar med tomma sparkonton (vilket är mer eller mindre sant), det tar ändå ett par år att samla ihop till dedär 250 - 300 000 kronorna som måste läggas upp i handpenning. Jag menar, även om man sparar 10 000 kronor i månaden handlar det ändå om över två år..

Avundas de som har lite kapital och kan hoppa över hela hyresrätts-biten.

Nu jobbar jag dock inte alls med något realterat till utbildningen, hamnade här helt enkelt eftersom SweClockers kontor ligger här. Är nog inte bortslösade år för det, alltid bra att ha i framtiden!

Få har kapital nog att hoppa in på en stor lägenhet direkt. Det är därför vanligast att Stockholmaren gör den s.k. "bostadskarriären": först köper man en billig lägenhet (idag förmodligen i förorten), sitter på den i ett par år, tills bostadspriserna har ökat, säljer med vinst och begär uppskov på vinstskatten. Vinsten används som kontantinsats i nästa lägenhet. Proceduren itereras tills man har nått målet: 4:an på Östermalm.

85%-regeln gör processen längre dock.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Haha, I wish..

Utan att gå in på detaljer, det spelar faktiskt ingen jättestor roll. Säg att jag börjar med tomma sparkonton (vilket är mer eller mindre sant), det tar ändå ett par år att samla ihop till dedär 250 - 300 000 kronorna som måste läggas upp i handpenning. Jag menar, även om man sparar 10 000 kronor i månaden handlar det ändå om över två år..

Avundas de som har lite kapital och kan hoppa över hela hyresrätts-biten.

Nu jobbar jag dock inte alls med något realterat till utbildningen, hamnade här helt enkelt eftersom SweClockers kontor ligger här. Är nog inte bortslösade år för det, alltid bra att ha i framtiden!

Ha ha.:) Jo hoppas jag inte gick in "för djupt" i det hela (försökte vara så neutral som möjligt:)) men ja du har rätt, jag avundas också de som har kapital och kan "Gå vidare till "GÅ" (Monopol) inkassera 200 000:- (UTAN att skjuta tant Agda när hon är ute på sin dagliga "plocka svamp i skogen"-runda:D).

Vet en kille som fick ett arv (i NKR dessutom) och vad gör dioten...?? Går och köper en BIL...:S:O lägga 250 000 kr på en bil jag menar hallåå det är ju handpenningen *flaxar och pekar vilt med armarna:P*

Hade jag fått 250 000 kr i arv hade jag inte rört en Krona!:D (Vi Enkronor är sparsamma:)) just för att jag hade bett en jurist att han skulle förvalta och föröka pengarna istället.^^ Tänk och kunna - i allra bäästa optimala fall - slanta upp typ, 300, 400 000 kr. (Hade bett honom "flytta" lite på pengarna så CSN inte klagar allt för mycket:D). Hade mer än gärna bott kvar - jag bor kvar - som inneboende studietiden ut (fast det suger Rävpung men jag har billig hyra), bara för att kunna ta ett lån ett "halvår efter studierna när man fått jobb" och kunna slanta upp och i princip bara ha "en del" av lånet kvar.:):D

Snackade med en advokat och han hade hjälpt en student som hade fått 500 000 kr (kan ha varit mer) i skadestånd: studenten blev både CSN-fri och BR-ägare!:D (DOCK ska tilläggas att studenten hade misshandlats grovt och jag unnar honom faktiskt varje krona han fick ut via dels dom, dels försäkringsbolag.:) Värsta misshandeln jag sett kan jag säga).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tänk och kunna - i allra bäästa optimala fall - slanta upp typ, 300, 400 000 kr. (Hade bett honom "flytta" lite på pengarna så CSN inte klagar allt för mycket:D).

Du har rätt till både csn-bidrag och lån oavsett din förmögenhet.
Du kan alltså ha 2 miljoner på banken och ändå få dina 8000 i månaden av CSN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Du har rätt till både csn-bidrag och lån oavsett din förmögenhet.
Du kan alltså ha 2 miljoner på banken och ändå få dina 8000 i månaden av CSN.

Coolt Trodde CSN såg "allt utöver CSN pengarna" som inkomst och att man då drar ner på lånet. Trodde tex. inte rika fick låna om de deklarerar en stor inkomst?:P Men bra bra...:) Är du säker?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Coolt Trodde CSN såg "allt utöver CSN pengarna" som inkomst och att man då drar ner på lånet. Trodde tex. inte rika fick låna om de deklarerar en stor inkomst?:P Men bra bra...:) Är du säker?^^

Alltså att ha en förmögenhet är ju inte en inkomst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Du har rätt till både csn-bidrag och lån oavsett din förmögenhet.
Du kan alltså ha 2 miljoner på banken och ändå få dina 8000 i månaden av CSN.

Precis, csn-bidrag kan man få oavsett hur mycket man äger i övrigt. Det är SOCIAL-bidrag som man inte kan få ifall man har en förmögenhet. Gäller dock bara den "synliga" förmögenheten såklart. Så det är helt ok att ha "pengar i madrassen".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Alltså att ha en förmögenhet är ju inte en inkomst.

Skrivet av GaMeR2K5:

Precis, csn-bidrag kan man få oavsett hur mycket man äger i övrigt. Det är SOCIAL-bidrag som man inte kan få ifall man har en förmögenhet. Gäller dock bara den "synliga" förmögenheten såklart. Så det är helt ok att ha "pengar i madrassen".

Tack grabbar!:D Bra och veta!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Precis, csn-bidrag kan man få oavsett hur mycket man äger i övrigt. Det är SOCIAL-bidrag som man inte kan få ifall man har en förmögenhet. Gäller dock bara den "synliga" förmögenheten såklart. Så det är helt ok att ha "pengar i madrassen".

Ok skulle jag inte kalla det. Bedrägeri, om än svårt att avslöja, är en mer korrekt beskrivning

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"