Är jag dum i huvudet, eller bryter Nvidia mot fysikens lagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Många skriver vatten, men det står inget om vilken vätska som används, bara fluid

Vatten är det absolut bästa alternativet och en citerar vatten från swec:s test

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Snyggt förklarat! Kanske bara är dumt men jag ska göra ett försök att göra det ännu tydligare nu när jag själv fattar....

The Guide
(det här är ingen exakt förklaring för hur Nvidias fungerar till punkt och pricka, bara över hur tekniken fungerar i grunden....)

Nu ska jag tillverka lite snygg Paint grafik:

Kammaren:
http://img508.imageshack.us/img508/3189/nvidiakammare.jpg

Det blåa symboliserar här vatten som i början ligger i botten av kammaren eftersom jordens massa är så pass stor att den påverkar andra objekt i närheten av den genom att dra dem till sig...
Relativitetsteori - Wikipedia

Men åter till ontopic:
Det gröna är ett vatten-absorberande material. Tänk dig som en ljusveke. Och det röda symboliserar grafikprocessorn
____________________

1. "veken", eller det absorberande materialet suger åt sig vatten och drar det mot processorn, precis som en veke från ett ljus skulle göra.

http://img183.imageshack.us/img183/2826/nvidiakammare3.jpg

2. GPUns hetta gör att vattnet övergår till gasform, detta sker i relativt låga temperaturer eftersom trycket är lågt i kammaren. När vattnet övergår till gasform expanderar det

http://img835.imageshack.us/img835/9863/nvidiakammare2.jpg

Det bildas då ett övertryck vilket helt enkelt pressar gasen, eller vattenångan tillbaka mot de svalare partierna vid kylflänsarna där vattenångan återgår till flytande form, processen återupprepas

_________________________

Jag har inte annat än tolkat andras inlägg här och jag reserverar för att allt kan vara ett missförstånd från min sida, men jag tror iaf att det här är rätt och relativt lättförstått.

Om allt är ett misstag kan någon vara snäll att påpeka det

Tackar, det var verkligen en bra tråd detta, man har lärt sig något ordentligt Tycker att det var en riktigt bra fråga av TS, och jag höll med han om att det låter väldigt konstigt, men med dessa ypperligt bra förklaringar så förstår nog de flesta här inne vad som händer

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

Heatpipes skiter blankt i åt vilket håll de är monterade. De gravitationskrafter som verkar på systemet kan med gott samvete försummas, ånga kommer alltid att migrera mot den kalla källan och vätska mot den varma.
Kort tankeexperiment: heatpipes i rymden. Skulle de fungera?

Jag kanske missade det i nåt tidigare inlägg men jag ser inte ovanstående motsagt.

Ånga kommer inte migrera mot kall eller varm källa. Ånga är vatten i gasform och alla gaser utbreder sig likformigt i rummet -alltså kommer en del av ångan nå kylflänsarna och kondenseras oavsett vilken riktning och orientering kylaren har och oavsett var det är varmt eller kallt.

Vätskan kommer heller inte migrera mot det varma området av sig självt men kapillärkraften som är starkare än tyngdkraften i det här fallet kommer sträva efter utjämning av fuktighetsgraden oavsett temperatur, dvs vattnet kommer sugas mot den torrare änden av veken kontinuerligt och där kommer det i samma takt förångas pga värmen.

Alltså kommer det fungera utmärkt även i rymden.
Möjligen skulle det bli problem på Jupiter och åtminstone nära svarta hål där tyngdkraften börjar bli starkare än kapillärkraften

Permalänk
Skrivet av Tommie_l:

Ytan i kylaren är säkert som inne i en heatpipe, sintrad eller med en sorts veke. kolla på bilden så ser ni koppar och något grönt.

om vi börjar från kallt kort, så är det kappilärkraften som ser till att vätskan går längs väggarna och upp till gpun

när gpun börjar avge värme kokar kylmediet och och detta skapar ju ett övertryck och ångan kommer naturligt att färdas i riktning från gpun tills det till slut befinner sig där det är betydligt kallare. där avger det sin värmeenergi och övergår till vätskeform och kan nu dras med hjälp av kappilärkraft upp till gpun igen.

hade det bara varit en blank yta inne i kylaren hade det inte fungerat. precis som du klurat ut själv

haha det är ju i grund å botten samma ""vetenskap"" som används vid destillering av alkohol....:D

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

btw ^^ Vatten börjar förångas vid 60 graders, kok-punkten ligger på 100

Med andra ord så behöver inte trycket sänkas "jättemycket" och Nvidia använder inte speciellt mycket magi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ångan leder inte värmen det handlar om strömning. Den förångas= "tar" energi den kondeseras "ger" energi därav är värmen flyttad "i" ångan.

så långt är jag absolut med, det jag inte riktigt förstår är platserna som denna kondesering och förångning är tilltänkt när kortet ligger uppochnerpå. gravidideten är inget som går att bortse, visst det fungerar, men betydligt sämre än åt andra hållet? förklara gärna mer.

nu var det ju redan förklarat av andra. tack i vilket fall!

Skrivet av JesperDa:

Alltså ventilerna i motorn är ju inte till för att flytta runt värmen och kyla ner motorn, eller du menar att själva ventilen kyls ner eftersom det är natrium i dem? Eller missuppfatta jag ditt inlägg?

Du har 1 ventil som öppnar sig och släpper in en luft/bränsle blandning i förbräningsrummet (där kolven går upp och ner), när kolven åker upp så trycker den luft/bränsle blandningen så att den åker upp till tändstiften som antänder den och det "exploderar" (detta gör så att kolven åker neråt igen). Då öppnas samtidigt 1 ventil på motsatt sida för att släppa ut "röken" av explosionen, dina avgaser dvs.

haha, tror jag antingen formulerade mig som ett fyllo, eller du missuppfattade. det jag menade med mitt offtopicinlägg var att ventilerna behöver kylas, även fast de inte har i uppgift att kyla motorn.
att som ventil sitta i förbränningsrummet blir ju ganska varmt, framförallt som det är svårt att få till vettig kylning runt just ventilerna, så de transporterar ju upp värme ut och vidare till topplocket. (vi kan ju förbise sidventilare, inte sant?)

Cudos till dig förövrigt som har koll på motorer, tror nog vi hör till de mer sällsynta sweclockersmedlemmarna som dels har skruvat motorer, och dels hänger i forumet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

haha, tror jag antingen formulerade mig som ett fyllo, eller du missuppfattade. det jag menade med mitt offtopicinlägg var att ventilerna behöver kylas, även fast de inte har i uppgift att kyla motorn.
att som ventil sitta i förbränningsrummet blir ju ganska varmt, framförallt som det är svårt att få till vettig kylning runt just ventilerna, så de transporterar ju upp värme ut och vidare till topplocket. (vi kan ju förbise sidventilare, inte sant?)

Cudos till dig förövrigt som har koll på motorer, tror nog vi hör till de mer sällsynta sweclockersmedlemmarna som dels har skruvat motorer, och dels hänger i forumet.

Jag har aldrig hört talas om ventiler med en kanal inuti där en skvätt metall med låg smältpunk finns i. Inte direkt heller att man har haft problem med det. Låter konstigt att en metall som skvalpar runt inuti skulle hjälpa att kyla ventiltalriken bättre än solid metall. Vi snackar fortfarande metall och metall. Hade ventilstången varit byggd som en heatpipe kanske det hade fungerat bättre än solid metall. Dock är väl en metall som hoppar fram och tillbaka bättre på att fördela temperaturen.

Tvivlar på problemet att ventilernas smältpunkt är för låg. Så länge ventilsäten, ventilspel och flöde fungerar som tänkt bör det inte bli några problem.
Ventilen är väl tillverkat i något kolstål eller något antar jag. Avgastemperaturer på dryga 1000 grader förekommer. Järn, som avgasröret är tillverkat av klarar ju av det. Dock förekommer det mycket gjutjärn och kolstål och rostfritt till byggen av eget grenrör. Varför just kolstål istället för järn med en smältpunkt på 1535 grader funderar jag på. Något som jag ska testa själv när jag bygger min nya sugmiljömotor inom 1-1,5 månader. Billigare att köpa rörbock och vanligt smalt rakt "bakre" avgasrör än köpa massa stumpar kolstålböjar till grenröret. En avgastemperatur ligger på dryga 1000 grader ofta, så det lär ju inte vara några problem med vanligt järn.

Så jag vet inte, jag har all respekt för ditt påstående om kylda ventiler, men jag tror inte på att det används/behövs. Sedan måste de bli en grövre axel för att behålla styrkan. Så om de väger mer blir det större risk för ventilsläpp på högvarviga spisar. Man kompenserar med hårdare ventilfjädrar, men nackdelen är mer kams/lyftarslitage, riktig illa då på motorer med vassa profiler där det redan är tillräckligt med problem.

Nä, jag tror inte på detta.

---

Ont, Kul att den kylaren tas upp! Tänkte att det fungerade som en vanlig tjock heatpipe, men det med kanalerna verkade ju inte så dumt heller om det stämmer. Frågan är bara var för material som får för sig att attrahera vatten?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Kanske är det så enkelt att man i detta fall valt att sätta gpu:n på andra sidan kortet?
För övrigt sitter mitt kort med fläkten upp...

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

haha, tror jag antingen formulerade mig som ett fyllo, eller du missuppfattade. det jag menade med mitt offtopicinlägg var att ventilerna behöver kylas, även fast de inte har i uppgift att kyla motorn.
att som ventil sitta i förbränningsrummet blir ju ganska varmt, framförallt som det är svårt att få till vettig kylning runt just ventilerna, så de transporterar ju upp värme ut och vidare till topplocket. (vi kan ju förbise sidventilare, inte sant?)

Skrivet av EoZ:

Jag har aldrig hört talas om ventiler med en kanal inuti där en skvätt metall med låg smältpunk finns i. Inte direkt heller att man har haft problem med det. Låter konstigt att en metall som skvalpar runt inuti skulle hjälpa att kyla ventiltalriken bättre än solid metall. Vi snackar fortfarande metall och metall. Hade ventilstången varit byggd som en heatpipe kanske det hade fungerat bättre än solid metall. Dock är väl en metall som hoppar fram och tillbaka bättre på att fördela temperaturen.

Tvivlar på problemet att ventilernas smältpunkt är för låg. Så länge ventilsäten, ventilspel och flöde fungerar som tänkt bör det inte bli några problem.
Ventilen är väl tillverkat i något kolstål eller något antar jag. Avgastemperaturer på dryga 1000 grader förekommer. Järn, som avgasröret är tillverkat av klarar ju av det. Dock förekommer det mycket gjutjärn och kolstål och rostfritt till byggen av eget grenrör. Varför just kolstål istället för järn med en smältpunkt på 1535 grader funderar jag på. Något som jag ska testa själv när jag bygger min nya sugmiljömotor inom 1-1,5 månader. Billigare att köpa rörbock och vanligt smalt rakt "bakre" avgasrör än köpa massa stumpar kolstålböjar till grenröret. En avgastemperatur ligger på dryga 1000 grader ofta, så det lär ju inte vara några problem med vanligt järn.

---

Ont, Kul att den kylaren tas upp! Tänkte att det fungerade som en vanlig tjock heatpipe, men det med kanalerna verkade ju inte så dumt heller om det stämmer. Frågan är bara var för material som får för sig att attrahera vatten?

Här har ni flytande metallkylning av ventiler:

Liquid metal cooled internal combustion engine valves with getter - US Patent 4459949 Description

anledningen att man har flytande metall är alltså att strömning är effektivare värmeöverföring än ledning

Ont: attraherar vatten gör veken genom kapillärkraften

Permalänk
Medlem

Eoz, långt fint inlägg. men du har fel. natriumkylda ventiler finns. tex används det i volvo 740/940 turbo. kolla priset på avgasventilerna till en vanlig GL och till en Turbo så får du se på grejer har för mig volvo tar runt 800kr stycket... hehe

har själv turbokonverterat flera olika bilar med vanliga stålventiler utan några som helst problem. man får vara lite försiktig med ventilspelet bara. lite över specat spel så är man safe. men visst är det en fördel med natrium alltid. man kan ha lågt spel och slipper på så vis slammer tex. sen att det sitter i standardbilar är väl för att minimera risken att bränna ventilerna vid hög belastning under längre tid, tänker då husvagn, uppförsåka m.m.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Här har ni flytande metallkylning av ventiler:

Liquid metal cooled internal combustion engine valves with getter - US Patent 4459949 Description

anledningen att man har flytande metall är alltså att strömning är effektivare värmeöverföring än ledning

Ont: attraherar vatten gör veken genom kapillärkraften

Intressant, 900-950 graders ventiltemperatur, ändå ska det användas.

Juste, självklart kapillärkraften, men frågan är då hur det fungerar på stående montering? Borde inte sweclockers redaktion testa att sätta det upponerliggande som tänkt?

Skrivet av Tommie_l:

Eoz, långt fint inlägg. men du har fel. natriumkylda ventiler finns. tex används det i volvo 740/940 turbo. kolla priset på avgasventilerna till en vanlig GL och till en Turbo så får du se på grejer har för mig volvo tar runt 800kr stycket... hehe

har själv turbokonverterat flera olika bilar med vanliga stålventiler utan några som helst problem. man får vara lite försiktig med ventilspelet bara. lite över specat spel så är man safe. men visst är det en fördel med natrium alltid. man kan ha lågt spel och slipper på så vis slammer tex. sen att det sitter i standardbilar är väl för att minimera risken att bränna ventilerna vid hög belastning under längre tid, tänker då husvagn, uppförsåka m.m.

Hehe, spännande att de säljer samma ventiler för turbomotorerna som GL på skruvat.

Sant med spelet, ett jävla rassel väldigt lätt.

En tanke slog mig precis, att ligga hyggligt nära bristgränsen måste väl betyda att materialet slits mer? Måste vara därför det är en idé att kyla av dom.
Äh, bara tanka mettis så slipper man sådana problem!
Diggar volvos ojämna smarthet eller vad man ska säga. Vissa saker tänker de på medan vissa saker undrade man vad de egentligen grejade med. B230FB måste vara deras största misslyckande genom tiderna. Bränsleförbrukning, register och litereffekt helt vansinnigt dåligt.
En vanlig GL tycker jag är bättre pga körbart register på lägre varv, vilket ger lägre förbrukning. Att den inte är pigg är skit samma, de får skylla sig själva när de tillverkade dåligt optimerade 8-ventilsmotorer, men de håller ju.
Tycker ändå att varenda bil efter 85 borde varit välutvecklad 16-ventilare.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

Vatten är det absolut bästa alternativet och en citerar vatten från swec:s test

Nja tycker jag inte då vatten kan vara lite vad skall vi säga frätande i längden, så någonting mer än bara vatten då, glykol kanske

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om man körde med grafikkortet i ett kanske 0 gradigt rum och vi bortser från kondens och allt det där. Kommer kylaren inte att kyla förens det blir så varmt att det kokar igen?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jalle64:

Nja tycker jag inte då vatten kan vara lite vad skall vi säga frätande i längden, så någonting mer än bara vatten då, glykol kanske

Nej.

Vapor-kylare kör kemiskt rent vatten. H2O. Inget annat. Finns inget annat medium som skulle kunna transportera den mängden värme per gram vätska.
Kokpunkten är sänkt till ~50c genom att ha ett extremt lågt tryck (~0,13 bar, 1/8 normalt atmosfäriskt tryck).

Inblandning av glykol, som inte har samma värmekapacitans som vatten, skulle märkbart försämra värmeöverföringsförmågan.

Veken består av syntetiska textiler, ser ut exakt så här;

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Juste, självklart kapillärkraften, men frågan är då hur det fungerar på stående montering? Borde inte sweclockers redaktion testa att sätta det upponerliggande som tänkt?

Eftersom kapillärkraften klarar att suga upp vatten till toppen på 40 meter höga träd så bör den klara längden på en grafikkortsskylare på vilken ledd som helst utan större problem.

Skrivet av Jalle64:

Nja tycker jag inte då vatten kan vara lite vad skall vi säga frätande i längden, så någonting mer än bara vatten då, glykol kanske

Eftersom det är ett helt slutet system så det inte kommer in alger eller joniserande salter eller något syre så kommer vattnet inte att orsaka nångon korrosion.

Skrivet av wasidop:

Vad skulle hända om man körde med grafikkortet i ett kanske 0 gradigt rum och vi bortser från kondens och allt det där. Kommer kylaren inte att kyla förens det blir så varmt att det kokar igen?

Det Kommer inte vara nån prestandamässig skillnad. Först kyler kylaren genom att metallen i den tar åt sig värmen i takt med att den själv värms upp från 0 grader till förångningstemperaturen. Under den tiden, som antagligen bara är några minuter, så kommer den fungera som en vanlig passiv kylare utan heatpipes eller fasändring men kylningen kommer ändå vara bra pga temperaturskillnaden är förhållandevis stor innan temperaturjämvikt

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Jag kanske missade det i nåt tidigare inlägg men jag ser inte ovanstående motsagt.

Ånga kommer inte migrera mot kall eller varm källa. Ånga är vatten i gasform och alla gaser utbreder sig likformigt i rummet -alltså kommer en del av ångan nå kylflänsarna och kondenseras oavsett vilken riktning och orientering kylaren har och oavsett var det är varmt eller kallt.

Vätskan kommer heller inte migrera mot det varma området av sig självt men kapillärkraften som är starkare än tyngdkraften i det här fallet kommer sträva efter utjämning av fuktighetsgraden oavsett temperatur, dvs vattnet kommer sugas mot den torrare änden av veken kontinuerligt och där kommer det i samma takt förångas pga värmen.

Alltså kommer det fungera utmärkt även i rymden.
Möjligen skulle det bli problem på Jupiter och åtminstone nära svarta hål där tyngdkraften börjar bli starkare än kapillärkraften

Bästa och mest lättförståeliga förklaringen hittills (och korrekt dessutom ).

Skrivet av crazymike:

haha det är ju i grund å botten samma ""vetenskap"" som används vid destillering av alkohol....:D

Nej, inte riktigt, akohol kan du destillera ut utan att ha någon veke. Där är det för det mesta endast temperaturskillnader som står för jobbet.

Skrivet av Bellerefon:

så långt är jag absolut med, det jag inte riktigt förstår är platserna som denna kondesering och förångning är tilltänkt när kortet ligger uppochnerpå. gravidideten är inget som går att bortse, visst det fungerar, men betydligt sämre än åt andra hållet? förklara gärna mer.

Helt rätt graviditeten är inget att bortse från. Antingen får man fundera på abort, eller så kan man få en gullig liten unge!
Gravitationen, som jag misstänker att du skulle skriva, kan man heller inte bortse från. Dock är kapillärkraften större i grafikkortkylarens fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Eftersom kapillärkraften klarar att suga upp vatten till toppen på 40 meter höga träd så bör den klara längden på en grafikkortsskylare på vilken ledd som helst utan större problem.

Nu vet ingen exakt hur det ser ut och om vid vilka temperaturer vätskan befinner sig i vilken form. Men om vi säger att det är lite flytande, då kan det ju inte pressas vidare i kanalen högst upp om kortet står upp? Det kanske har minimal betydelse, men ändå intressant om det påverkar kylprestandan.

Edit2: Hmm, haha hur skulle det gå till när det bara är en kammare?

Edit: Tror jag har blandat ihop vad kapilärkraften är för något.

Eller vänta: Kapillärkraft - Wikipedia

Fick för mig att det handlade om kviksilvertermometers-exemplet eller ett eget som några gjorde när man var liten: Man tar ett glas vatten och två sugrör. Sedan tätar man dem med handen/erna och blåser i ett så sprutar bara vätskan ut ur det ena. För termometern fungerar väl så att kvicksilvret byter fysisk storlek vid temperaturskillnaderna och på så vis sträcker sig i skalan?

Kapillärkraften är väl inte en tryckförändring som flyttar vätska, utan snarare hur t ex vätskor klättrar i pH-papper när vätskan absorberas?

Sen undrar jag hur vätskan kan klättra så fort i vekmaterialet att det hinner kyla något vettigt?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Nu vet ingen exakt hur det ser ut och om vid vilka temperaturer vätskan befinner sig i vilken form. Men om vi säger att det är lite flytande, då kan det ju inte pressas vidare i kanalen högst upp om kortet står upp? Det kanske har minimal betydelse, men ändå intressant om det påverkar kylprestandan.

Edit2: Hmm, haha hur skulle det gå till när det bara är en kammare?

Edit: Tror jag har blandat ihop vad kapilärkraften är för något.

Eller vänta: Kapillärkraft - Wikipedia

Fick för mig att det handlade om kviksilvertermometers-exemplet eller ett eget som några gjorde när man var liten: Man tar ett glas vatten och två sugrör. Sedan tätar man dem med handen/erna och blåser i ett så sprutar bara vätskan ut ur det ena. För termometern fungerar väl så att kvicksilvret byter fysisk storlek vid temperaturskillnaderna och på så vis sträcker sig i skalan?

Kapillärkraften är väl inte en tryckförändring som flyttar vätska, utan snarare hur t ex vätskor klättrar i pH-papper när vätskan absorberas?

Sen undrar jag hur vätskan kan klättra så fort i vekmaterialet att det hinner kyla något vettigt?

Aningen rörigt blev det där.. verkar som du besvarar dig själv till stor del.

Du har rätt om termometern, det är inte kapillärkraft utan kvicksilvret ändrar volym.

Kapillärkraften är som du sen säger tex när vätskor klättrar i PH-papper men även när en tvättsvamp suger upp vätska och blir nästan vattenfylld på ett ögonblick.

Kapillärkraften beror på ytan, ju större yta desto mer kraft, på materialet och på vätskan. Med rätt veke är det inte nåt problem med kapaciteten. Veken är antagligen inte ett snöre som en ljusveke utan en hel väv, som en bit skurtrasa som är fäst vid kammarens vägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo... man använder främst natriumkylning i avgasventilerna för att de inte ska fastna, det ger avsevärt bättre värmespridning upp till ventilskaftet så värmen kan avledas till oljan.
Vattens trippelpunkt Trippelpunkt - Wikipedia är den lägsta temperatur där det kan förekomma i gasform, som ni märker krävs det inte att det ska upp till 100C eller att man måste sänka trycket för att få det att byta aggregationstillstånd Aggregationstillstånd - Wikipedia vatten har en relativt hög entalpitet Entalpi - Wikipedia vilket gör det till ett bra medium att transportera energi, för att räkna ut var vatten byter aggregationstillstånd kan man kolla i ett mollierdiagram Mollier Diagram for Water-Steam
Sedan kan man då räkna ut hur mycket energi vattnet kräver för att förångas, vid givet tryck, och på så sätt dimensionera en kylare, man måste naturligtvis även ta hänsyn till den termiska resistansen i värmeväxlaren mot luften. Man måste även tänka på att dimensionera kapilärrören rätt Kapillärkraft - Wikipedia så att man får tillräckligt med vatten att förånga. Kylaren strider inte mot några fysiska lagar, men de blir lite mer avancerade att dimensionera, men det är bara normal fysik som går att räkna ut och sedan konstruera ett lämpligt mekanisk utförande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Intressant, 900-950 graders ventiltemperatur, ändå ska det användas.
-----
En vanlig GL tycker jag är bättre pga körbart register på lägre varv, vilket ger lägre förbrukning. Att den inte är pigg är skit samma, de får skylla sig själva när de tillverkade dåligt optimerade 8-ventilsmotorer, men de håller ju.
Tycker ändå att varenda bil efter 85 borde varit välutvecklad 16-ventilare.

Eh struntsnack min gamle dieseturbo från 1993 kör med två ventiler per cylinder, 3 liter, 150 häst, 300Nm, och drar 0.8 med en bil som väger närmare 1.7 ton, + automat. får ju anses okej antar jag.

Men visst är jag med på vad du menar, men samtidigt tycker jag kraft kan läggas på andra grejer med, kvalitet, hållbarhet och t.ex 740an med stel bakaxel. inte riktigt okej

förövrigt verkar tråden ha blivit ett bilforum ist för ett teknik/datorforum, tror jag har viss skyldighet till detta

vad är det för bränslesnål bil du har tänkt bygga ihop?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

nVidia bryter mot fysikens lagar? .. tror att AMD/ATI var först med detta systemet.. eller har jag fel?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pathway:

nVidia bryter mot fysikens lagar? .. tror att AMD/ATI var först med detta systemet.. eller har jag fel?

Mja, Sapphire var först på grafikkort (Vapor-X) och tekniken har används på både AMD- och NVidiakort tidigare, speciellt i svindyra aftermarketkylare. Som referenskylare lade AMD på det först på 5970 (då vanlig heatpipekylare inte räckte) och nu NVidia på 580.

Dock är VLE-kylare inget nytt, det kom någon gång på åttiotalet och det används bland annat rätt mycket inom kraftelektroniken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har inte allt detta med Termodynamikens huvudsatser att göra?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har inte allt detta med Termodynamikens huvudsatser att göra?

jopp... för att svara på en tidigare citering. det förklarades av någon annan att vattnet sugs upp av kapitalär kraften(reservation för stavning). om ångan: att varma gaser stiger är en myt. gaser med lägre densitet lägger sig ovanpå. Dvs ånga stiger inte för att den är varm utan för att den är lättare än luft. när det inte finns luft som i vaporkylaren består det som ser ut som luft på bilderna av vattenånga (ja även när den är kall(till en viss gräns men tror ingen har den SÅ kallt)) alltså allt i kylaren är ånga eller vatten, när en del ånga kondenseras till vatten så blir det tomt där den var och annan ånga fyller upp dens plats. det funkar åt alla håll och spöar gravitationen.

är lite kluddigt men hoppas ni fattar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Eh struntsnack min gamle dieseturbo från 1993 kör med två ventiler per cylinder, 3 liter, 150 häst, 300Nm, och drar 0.8 med en bil som väger närmare 1.7 ton, + automat. får ju anses okej antar jag.

Men visst är jag med på vad du menar, men samtidigt tycker jag kraft kan läggas på andra grejer med, kvalitet, hållbarhet och t.ex 740an med stel bakaxel. inte riktigt okej

förövrigt verkar tråden ha blivit ett bilforum ist för ett teknik/datorforum, tror jag har viss skyldighet till detta

vad är det för bränslesnål bil du har tänkt bygga ihop?


944. B230FB, ska få sig 530 och A-kam istället för 531 VX3.
Den ska stämmas av på 2700 rpm. Blocket ska fräsas för rätt klämspalt, toppen ska planas för rätt kompressionsförhållande. Finlira kanalerna, eventuellt plasta. Förbränningsrummet svetsas inte, kostnaderna spårar ur då.
Men justering av förbränningsrummet ska göras för bättre/jämnare flöde och för rätt squishastighet. Insuget ska ses över så det matchar och har fina golvplacerade insugstrattar. Luftburk med kalluftsinug. Avstämd 4-2-1 extraktor på 2700 rpm med 2,5 " system inkl katt och dubbla fullflödesdämpare. Det blir nog en tredje om plats finns. 2700 rpm = 110 motorväg på 5:an.

Nä, detta får bli sista bilinlägget i denna tråden.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

vet det var rätt länge sedan den här tråden var aktiv men det visar sig att sapphire har en rätt grundlig förklaring av sin vaporX kylare som funkar på precis samma sak.

http://www.sapphiretech.com/presentation/VaporX/VaporX_index....

tror det stog lite mer än vad vi kom fram till också

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄