Permalänk

Färdig speldator, 7k

Skulle behöva en ny speldator i 7k-klassen, men vill helst inte bygga själv och är inte så duktig på delar, så skulle behöva lite hjälp. Men först och främst, räcker 7k för en bra stationär? Skulle även vilja ha OS inkl.

Har bara skummat igenom några sidor, men hittade denna på komplett Komplett.se

Är det något att ha, eller kommer jag tjäna mer på att ta separata delar och låta butiken bygga ihop den åt mig?

Tack på förhand.

Permalänk

En färdigbyggd dator med OS och tillbehör för 7000 kommer inte bli nått spel monster, men visst kommer den duga för att spela på, inte på max inställningar men klart spelbart

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Billigare om man köper ett färdigt packet men prestandan blir då lidande. paketet som finns med på länken har en, en kärning CPU, grafikortet är ett nerbantat GTX 460 och nätdelen är för klen för att driva 2 grafikort och moderkortet stödjer inte SLI/CF häller. Detta är saker att fundera på.
Finns många forumstrådar på datorer i denna prisklass. Titta runt och skriv sedan ett packet så kanse du har lite mer kött på bennen och kanse lite frågor.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Här har du en riktig speldator som maxxar Black Ops och Crysis (om du stänger av Blur/bloom grejjen) och i stort sätt alla spel på en hyffsad upplösning (jag kör liknande i 1920x1080 utan lagg i det mesta).

Denna dator krossar den du länkat på både CPU, Grafikkort,Hårddisk och Moderkort, stöd för SLI osv.

OS och Bygge ingår i det priset med även om det är lite över 7000 (den du länkade var 7500:-) men hur som helst, nackdelen mot den du länkade är att här ingår inte tangentbord och högtalare (vilket båda är det billigaste som finns i komplett's paket).

Jag råder dig kraftigt att köpa detta paket jag länkat eller åtminstånde liknande ifall någon känner för att modda med det, klarar SLI i framtiden dock krävs nog ett lite kraftigate nätagg för det men processorn är väldigt bra den. Grafikkortet är en liten bit under GTX 470 i prestanda men kostar ~800kr mindre.

Allt som saknas i detta paket är mus,tangentbord och högtalare men du kan få allt det för 1000:- till ifall du inte vill ha det absolut billigaste (förvänta dig inte ngt bra ljud då dock).

Går nog inte att få så mkt bättre dator för pengarna (kanske ngn kommer lyckas men denna duger )

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

http://forumbilder.se/thumbs/1a23201031036557f.jpg

Här har du en riktig speldator som maxxar Black Ops och Crysis (om du stänger av Blur/bloom grejjen) och i stort sätt alla spel på en hyffsad upplösning (jag kör liknande i 1920x1080 utan lagg i det mesta).

Denna dator krossar den du länkat på både CPU, Grafikkort,Hårddisk och Moderkort, stöd för SLI osv.

OS och Bygge ingår i det priset med även om det är lite över 7000 (den du länkade var 7500:-) men hur som helst, nackdelen mot den du länkade är att här ingår inte tangentbord och högtalare (vilket båda är det billigaste som finns i komplett's paket).

Jag råder dig kraftigt att köpa detta paket jag länkat eller åtminstånde liknande ifall någon känner för att modda med det, klarar SLI i framtiden dock krävs nog ett lite kraftigate nätagg för det men processorn är väldigt bra den. Grafikkortet är en liten bit under GTX 470 i prestanda men kostar ~800kr mindre.

Bygge ingår dock inte i ditt paket

Denna datorn får TS ihop byggd utav INET och ett svenskt 64bit win7 OS ingår.

TS jag råder dig att titta på lite videos på tex youtube om hur man bygger datorer o lär dig lite snabbt o bygger ihop din dator själv, för du spar 800kr som skulle kunna användas till en 4kärnig CPU, vilket är "mer framtids säkert" än en 2kärnig

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Bygge ingår dock inte i ditt paket

http://i54.tinypic.com/117qrgp.jpg

Denna datorn får TS ihop byggd utav INET och ett svenskt 64bit win7 OS ingår.

Visst ditt paket är litet billigare, dock till bekostnad av låda och nätagg (minnen med samt inte mkt till uppgraderingsmöjligheter) glömde uppdatera kundvagnen efter jag la till byggnad men hur som helst.

Om budgeten kan utvidgas lite är mitt paket snäppet snabbare, möjlighet till ett till grafikkort i framtiden (alternativ 2 helt andra grafikkort ifall utvecklingen gått så) samt en bättre låda med väldigt lite ventilation i standard utförande, behövs fler fläktar till den.

Ditt paket var dock inte heller dåligt Upp till trådstartaren att bestämma

+1 till tipset att lära sig bygga datorn. Är inte alls så svårt som man tror och man sparar 800kr för det

Själv bygger jag ihop datorer åt folk för ~400-500kr ngt sådant beroende på vem det är osv men jag tycker egentligen inte att det ens är värt så mkt men butikerna måste väl tjäna ngt antar jag..

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Visst ditt paket är litet billigare, dock till bekostnad av låda och nätagg (minnen med samt inte mkt till uppgraderingsmöjligheter) glömde uppdatera kundvagnen efter jag la till byggnad men hur som helst.

Om budgeten kan utvidgas lite är mitt paket snäppet snabbare, möjlighet till ett till grafikkort i framtiden (alternativ 2 helt andra grafikkort ifall utvecklingen gått så) samt en bättre låda.

Ditt paket var dock inte heller dåligt Upp till trådstararen att bestämma

+1 till tipset att lära sig bygga datorn. Är inte alls så svårt som man tror och man sparar 800kr för det

Själv bygger jag ihop datorer åt folk för ~400-500kr ngt sådant beroende på vem det är osv men jag tycker egentligen inte att det ens är värt så mkt men butikerna måste väl tjäna ngt antar jag..

Jag försökte hålla mig så nära 7000 som möjligt men om TS har råd med ditt paket så är det klart mycket mer rekommenderat än mitt

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Jag försökte hålla mig så nära 7000 som möjligt men om TS har råd med ditt paket så är det klart mycket mer rekommenderat än mitt

Förstod det Du tänker inte fel med tanke på att 7k står i titeln, dock inte något klart uttalande från TS om det var den absoluta gränsen så jag prövade iaf Ditt är nog det bästa man får för 7000:- om man inte bara ska surfa på datorn

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Tackar som ödmjukast för svaren, uppskattas verkligen.

Borde väl varit lite tydligare, tangentbord, mus, högtalare, skärm osv har jag redan, är bara själva burken jag ska ha.
Sen priset är det klart man kan höfta lite med någon femhundring eller liknande om det ger en prisvärd prestandaökning.
Samma gäller med att bygga själv, om dom där 800 kr (eller vad det nu är) skulle kunna ge datorn en stor boost skulle jag nog kunna testa att mecka ihop den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Bygge ingår dock inte i ditt paket

http://i54.tinypic.com/117qrgp.jpg

Denna datorn får TS ihop byggd utav INET och ett svenskt 64bit win7 OS ingår.

TS jag råder dig att titta på lite videos på tex youtube om hur man bygger datorer o lär dig lite snabbt o bygger ihop din dator själv, för du spar 800kr som skulle kunna användas till en 4kärnig CPU, vilket är "mer framtids säkert" än en 2kärnig

955an är en fyrkärnig

Permalänk
Medlem

Kom ihåg nu den ligger bara 235kr över din egentliga budget

Men annars så kan du ju alltid ta ett 6850 istället, men håll dig till ATI eftersom moderkortet stödjer CrossFire d.v.s. 2 grafikkort

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Förstod det Du tänker inte fel med tanke på att 7k står i titeln, dock inte något klart uttalande från TS om det var den absoluta gränsen så jag prövade iaf Ditt är nog det bästa man får för 7000:- om man inte bara ska surfa på datorn

Haha det var juh bara bra, han fick juh både ett pris nära 7000 och ett för lite mer

Skrivet av dainbramaged:

Tackar som ödmjukast för svaren, uppskattas verkligen.

Borde väl varit lite tydligare, tangentbord, mus, högtalare, skärm osv har jag redan, är bara själva burken jag ska ha.
Sen priset är det klart man kan höfta lite med någon femhundring eller liknande om det ger en prisvärd prestandaökning.
Samma gäller med att bygga själv, om dom där 800 kr (eller vad det nu är) skulle kunna ge datorn en stor boost skulle jag nog kunna testa att mecka ihop den själv

För 800 så kan du få bättre nätaggregat, chassi, grafikkort, CPU beroende på vad du behöver o känner d är värt att lägga pengarna på

Skrivet av Computerguy:

955an är en fyrkärnig

Jo minnet failade mig lite på vilken prolle jag la i paketet xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem