Köp av 24". LCD el. LED? DVI / VGA / HDMI? Budget

Permalänk
Medlem

Köp av 24". LCD el. LED? DVI / VGA / HDMI? Budget

Hejsan!

Jag är på jakt efter en ny skärm och behöver eran expertis!

Har i dagsläget en 19" (VW192s) från Asus och mina vänner skrattar åt mig på lan och dyligt, de säger att min dator (i dagsläget topnotch) ska användas med en större skärm för att få jobba till max.

Till en början kollade jag på denna skärmen: BenQ TFT 24" G2420HDB
Den kändes ju som en riktig fullträff, eller? 24" Full-HD. Vad mer kan man begära?

Jo, en nyare teknik. LED: BenQ TFT 24" G2420HDBL LED
Den lite dyrare varianten på ovanstående skärm använder sig av LED teknik istället för LCD. Den är endast 100:- dyrare på Inet.se.

Efter att ha tittat lite till så hittade jag än annan skärm, tillbaka till LCD men denna har HDMI anslutning: BenQ 24" LCD G2420HD

Dessa är de tre skärmar jag har kollat på. Vilken av dem hade DU valt, och varför?
Hur blir bildkvalitén med hdmi kabel istället för en DVI / VGA?
Varför är LED bättre än LCD?

Vill tillägga att datorn främst används för FPS spel så som BC2, MW2, Black Ops osv.. Vill även kunna se 1080p filmer osv. Prisskillnaden mellan de tre ovanstående skärmarna är inte relevant. Alla ligger inom en rimlig prisklass. Vill få ut det mesta för de kronorna, givetvis!

Är mycket tacksam för alla svar!

Hälsningar,
Ziwe

Permalänk
Medlem

LED-skärmar är LCD-skärmar.

Dell U2311H, kolla på den.

Permalänk
Avstängd

LED och LCD har för gemene man i dagsläget blivit två olika typer av skärmar fast det egentligen handlar om LCD-skärmar med två olika typer av bakgrundsbelysningar.

LED = Light Emitting Diode

CCFL = Cold Cathode Fluorescent Lamp

Och jämför man bildkvalitén mellan HDMI/DVI så är den väl obefintlig? Enda skillnaden är att HDMI-kabeln också överför ljud. Båda är dock bättre alternativ jämfört med VGA.

Skärmarna du har länkat till är helt ok allihopa. Men de har alla bildförhållandet 16:9 och upplösningen 1920x1080, vilket jag tycker är galet för en bildskärm till datorn. Själv tycker jag man ska ha bildförhållandet 16:10 och upplösningen 1920x1200. Visst, det är bara 120 små futtiga pixlar på höjden det handlar om... men det gör iallafall lite skillnad på utrymmet på skrivbordet/programmen/spelen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Dell skärmen var betydligt dyrare än de tre jag har kollat på, får tyvärr utesluta den.

Välskrivet GaMeR2K5! Om jag har förstått saken korrekt så är det skit sak samma vilken av de tre skärmarna jag väljer? Kan räkna bort skärm 3. Anledningen att jag listade den var för HDMI anslutningen, och den behövs inte antar jag.

Är det värt att lägga 100:- mer för LED?

Permalänk
Medlem

Dellskärmen kostar 2.3k på dustin, gratis frakt om du har CSN kort.

Permalänk
Medlem

Tack jux2.

Frågan är dock, LED eller inte LED om det står mellan BenQ skärmarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziwe:

Tack jux2.

Frågan är dock, LED eller inte LED om det står mellan BenQ skärmarna

Kollar man specifikationerna så ser man att den "vanliga" LCD-skärmen har lite högre ljusstyrka. Ca 50 candela/kvm, vilket inte är så viktigt eftersom man så gott som aldrig behöver ha ljusstyrkan på mer än kanske hälften... om ens det. Beror väl visserligen lite från skärm till skärm.

Men skulle jag välja en av de där två så skulle jag nog faktiskt satsa på "vanliga" LCD:n...

Varför? Jo... 1495 kr här: Komplett.se - BenQ 24" LCD G2420HDB

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tack, GaMeR2K5!

Jag litar på ditt omdöme och slår till. Mycket tack ska du ha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziwe:

Tack, GaMeR2K5!

Jag litar på ditt omdöme och slår till. Mycket tack ska du ha!

För det priset så tror jag inte du ska bli besviken. Iallafall med tanke på din nuvarande skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

För det priset så tror jag inte du ska bli besviken. Iallafall med tanke på din nuvarande skärm.

Använder den medföljande VGA-kabeln till denna skärm, ajabaja, right?
Vilken typ av DVI kabel ska jag använda?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Skulle valt denna om jag var dig : KABEL MONITOR DVI-D HA TILL DVI-D HA 2.0M - Specifikationer 57kr ink frakt om du reggar dig som student

Visa signatur

| FD Define R2 | Corsair HX 750W | Gigabyte GA-P55-UD4 | Intel Core i5 750 2.66GHz | XFX Radeon HD5850 1GB | Corsair 4GB XMS2 | 80GB Intel X25-M G2 | 640GB WD Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skoogftw:

Skulle valt denna om jag var dig : KABEL MONITOR DVI-D HA TILL DVI-D HA 2.0M - Specifikationer 57kr ink frakt om du reggar dig som student

En DVI-D alltså, tackar tackar för hjälpen