Överklocka Intel Core 2 Duo i bärbar Acer

Permalänk
Medlem

Överklocka Intel Core 2 Duo i bärbar Acer

Hej

Jag har en Acer Extensa 7620G med en Intel Core 2 Duo på 1,66Ghz och bara 667Mhz frontside buss.
Någon som vet om det går att klocka upp processorn till ca 2Ghz och kanske få upp frontside bussen till 800Mhz?
Jag har varit inne i bios och tittat men har inga sådana funktioner och Acer verkar inte ha några drivrutiner alls längre till denna modell.
Jag kör med Ubuntu Linux och Windows 7 båda 64bit.

Ha de bra

Permalänk
Avstängd

hade du "sökt" hade du sett att det är svårt! om du inte vill gå in i laptopen och pinnmodda!!

Permalänk
Medlem

Med 99,9% sannolikhet är ditt bios låst så det finns inte så mycket att göra där alls :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

hade du "sökt" hade du sett att det är svårt! om du inte vill gå in i laptopen och pinnmodda!!

Jag har hittat något om pinnmodda men är inte helt med på vad det innebär.
Måste man löda och ha sig då?

Permalänk
Skrivet av MrRhoads:

Jag har hittat något om pinnmodda men är inte helt med på vad det innebär.
Måste man löda och ha sig då?

Jag kan knappast tänka mig att den lilla kylaren kan hantera den värme last du tänker öka med då du överklockar till 2Ghz men jag tror också att bios lär vara låst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRhoads:

Hej

Jag har en Acer Extensa 7620G med en Intel Core 2 Duo på 1,66Ghz och bara 667Mhz frontside buss.
Någon som vet om det går att klocka upp processorn till ca 2Ghz och kanske få upp frontside bussen till 800Mhz?
Jag har varit inne i bios och tittat men har inga sådana funktioner och Acer verkar inte ha några drivrutiner alls längre till denna modell.
Jag kör med Ubuntu Linux och Windows 7 båda 64bit.

Ha de bra

man överklockar inte bärbara då dessa inte kan hantera värmen, om du hade lite kunskap om datorer hade du kunnat räkna ut det själv då det är ganska självklart, sen finns det speciella bärbara som går att klocka men då har tillverkaren tänkt på det från början och byggt kylsystemet därefter.
med tanke på din brist på kunskap föreslår jag att du lägger ner klockandet då det kommer sluta med en bränd CPU.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

man överklockar inte bärbara då dessa inte kan hantera värmen, om du hade lite kunskap om datorer hade du kunnat räkna ut det själv då det är ganska självklart, sen finns det speciella bärbara som går att klocka men då har tillverkaren tänkt på det från början och byggt kylsystemet därefter.
med tanke på din brist på kunskap föreslår jag att du lägger ner klockandet då det kommer sluta med en bränd CPU.

Du kan inte behandla alla som att de har kunskap om allting detta är faktiskt ett forum.
Men självklart har du rätt i det du säger och jag håller med om att det är nog smartast att lägga ner klockningstankarna.