Byta grafikkort, går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Problemet med Gigabyte HD5670 som du har valt är att det inte finns på lager hos Inet.se men detta XFX HD5670 finns på lager och passar bra i din dator https://www.inet.se/artikel/5408681/xfx-radeon-hd5670-1gb

Dock är den dyrare och har 10 MHz mindre. Ingen VGA-utgång heller. Jag googlade VGA och kabeln som är inkopplad i min skärm ser ut som en sådan, inte en DVI, HDMI eller Displayport. Spelar detta någon roll?

Permalänk
Medlem

Normalt brukar en vanlig DVI-VGA adapter följa med i kartongen för grafikkortet men som jag förstår så är XFX lite snål och skickar inte med denna adapter för sina grafikkort, många har DVI-VGA adaptrar liggande hemma som dom inte använder så du kanske har någon kompis som kan skänka dig en adapter.

Länk till bild på en DVI-VGA adapter http://www.mcbworld.com/mcbworld/images/Dvi-to-VGA-adapter2.j...

Dom finns även att köpa, du behöver en DVI-VGA Male-Female (Hane-Hona) Deltaco Adapter DVI - VGA M-F - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Adaptrar & kontakter

När det gäller 10Hz lägre klock så spelar det ingen roll. du kan själv klocka upp grafikkortet med 10Hz eller mer, detta är mycket lätt och är något som alla kan göra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Normalt brukar en vanlig DVI-VGA adapter följa med i kartongen för grafikkortet men som jag förstår så är XFX lite snål och skickar inte med denna adapter för sina grafikkort, många har DVI-VGA adaptrar liggande hemma som dom inte använder så du kanske har någon kompis som kan skänka dig en adapter.

Länk till bild på en DVI-VGA adapter http://www.mcbworld.com/mcbworld/images/Dvi-to-VGA-adapter2.j...

Dom finns även att köpa, du behöver en DVI-VGA Male-Female (Hane-Hona) Deltaco Adapter DVI - VGA M-F - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Adaptrar & kontakter

När det gäller 10Hz lägre klock så spelar det ingen roll. du kan själv klocka upp grafikkortet med 10Hz eller mer, detta är mycket lätt och är något som alla kan göra.

Okej, då beställer jag ett sådant också

Permalänk
Medlem

Kortet och separatköpta adaptern har nu kommit och det enda jag undrar är om sladdarna. Det står i instruktionerna att två 6-pin eller två 8-pin från nätagget ska kopplas direkt in i kortet, t.ex. inte två 4-pin till en singel-6-pin-adapter eller två 6-pin till en singel-8-pin-adapter.
Det jag inte förstår är varför jag inte fick en särskild sladd med för att använda till min DVI-till-VGA-adapter. Sladden som ska in i skärmen är väl samma som förut? Används samma sorts sladd var adaptern rätt onödig, men jag är skeptisk till att en DVI-sladd funkar till ett icke-DVI-kort.

Permalänk
Medlem

Det kortet kräver ingen extra strömförsörjning. Manualerna är ofta skrivna generellt och gäller fler modeller.

Kolla denna sidan om du vill ha mer info och recension: Overclock3D :: Review :: XFX Radeon HD 5670 1GB Review :: Introduction

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det kortet kräver ingen extra strömförsörjning. Manualerna är ofta skrivna generellt och gäller fler modeller.

Kolla denna sidan om du vill ha mer info och recension: Overclock3D :: Review :: XFX Radeon HD 5670 1GB Review :: Introduction

Upptäckte precis det :D. Tack ändå!
Något om de andra sladdarna? Ska jag inte göra något annat än att låta skärmen vara ikopplad och byta ut kortet? Ska läsa din länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Upptäckte precis det :D. Tack ändå!
Något om de andra sladdarna? Ska jag inte göra något annat än att låta skärmen vara ikopplad och byta ut kortet? Ska läsa din länk.

"At the rear of the graphics card, you will find three monitor outputs. DVI, HDMI and Displayport. If you wish to use an Analog VGA monitor, you will have to buy a DVI->VGA adapter as XFX does not include one in the package. Further..."

Bra, ingen adapter i onödan... Så adaptern ska till kortet xD.
Jag är antingen väldigt trög eller ovanligt trött, men tack så mycket. Väntar 10 min om någon mer har något viktigt att säga, annars stänger jag av och monterar :). Rapporterar tillbaka senare.

Permalänk
Medlem

Kortet var lätt som en plätt att installera, trots att jag aldrig rört insidan på en datorn förut.
T.o.m. mitt förra kort krävde strömtillförselsladd från moderkortet, förutom PCI-E-sloten. Kanon. Ska testa lite CYRI och spel nu
Tack för hjälpen, allihopa!

Permalänk
Medlem

Köp inte detta kort... fyfan. Det var sämre än det förra.

...Skojar. JÄVLAR I MIG! Förr kunde jag inte spela l4d2 på lägsta grafik utan lag (på tillräckligt hög reso för skärmen jag fick med paketet). Nu spelar jag på högsta (!!!!) och inte en enda liten spike.
Wow klarar den däremot sämre :s. I alla fall i Dalaran, men det kan vara processorn. Fick sänka det mesta till good (mediuminställningar) och anisotropicen till 4x. Om någon vill kan jag testa högsta inställningar utanför staden för att belasta kortet, t.ex. flyga ett epic flying över en zon.
Säg till om ni vill ha något spel eller påfrestningsprogram testat på min setup, kommer troligtvis att så småningom starta en overclocktråd om denna dator, om jag inte kirrar guiden.

Edit: Min resolution är 1680:1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Köp inte detta kort... fyfan. Det var sämre än det förra.

...Skojar. JÄVLAR I MIG! Förr kunde jag inte spela l4d2 på lägsta grafik utan lag (på tillräckligt hög reso för skärmen jag fick med paketet). Nu spelar jag på högsta (!!!!) och inte en enda liten spike.
Wow klarar den däremot sämre :s. I alla fall i Dalaran, men det kan vara processorn. Fick sänka det mesta till good (mediuminställningar) och anisotropicen till 4x. Om någon vill kan jag testa högsta inställningar utanför staden för att belasta kortet, t.ex. flyga ett epic flying över en zon.
Säg till om ni vill ha något spel eller påfrestningsprogram testat på min setup, kommer troligtvis att så småningom starta en overclocktråd om denna dator, om jag inte kirrar guiden.

Edit: Min resolution är 1680:1050

Om jag inte missminner mig så köpte du en speldator för några veckor sedan så jag är förvånad att du använder en gammal HP dator med HD5670 till spel, vad hände med den nya datorn?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om jag inte missminner mig så köpte du en speldator för några veckor sedan så jag förvånad att du använder en gammal HP dator med HD5670 till spel, vad hände med den nya datorn?.

Heheh, den är på annan ort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janee:

Här har du specifikationen för HP Pavilion a6455.sc HP Pavilion a6455.sc Desktop PC Product Specifications HP Pavilion a6455.sc Desktop PC - HP Customer Care (United States - English)

Du kan klicka på + tecknet vid varje komponent för mer information.

Jag ser det finns ett nätaggregat på endast 300 Watt och då är ett Nvidia GT 240 eller ATI Radeon HD5670 max vad nätaggregatet klarar.

Detta HD5670 behöver ingen extra ström från nätaggregatet och kommer att passa bra i din dator XFX Radeon HD5670 HDMI DisplayPort 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Min flickvän sitter med ett HD5830+E3300@3,7ghz+4GB ram med ett 300W@17A på 12+ linan agg från chieftec och agget går kallt! Givetvis med hdd's och dvdRW.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Min flickvän sitter med ett HD5830+E3300@3,7ghz+4GB ram med ett 300W@17A på 12+ linan agg från chieftec och agget går kallt! Givetvis med hdd's och dvdRW.

Effekt är underskattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Phenom X3 8400 förbrukar 30watt mer i full load jämfört med E3300 och dessutom så kräver HD5830 2st 6 pin PCI-E ström kontakter från nätaggregatet.

Det finns dom som har tur att det fungerar med svaga nätaggregat men det kan man inte räkna med när man köper komponenter till en gammal märkesdator.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Det där nätagget kommer inte hålla länge med den stressen den utsätts för. Inte konstigt du går runt och ragar om att kortet inte funkar bra i ditt underbara Split Second..
Nätdelen klarar helt enkelt inte leverera tillräckligt med ström för att ge en stabil spel upplevelse..