Nytt fulltower chassi - Vilket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Även jag har fått upp ögonen för just FT02. Dock så undrar jag om det kan bli ett problem med ett gtx580 som har vaporkylningen om man vrider kortet 90 grader, dvs att den kanske inte fungerar optimalt då? hmm..

Skrivet av Überklass:

Intressant frågeställning. Hade inte reflekterat över det, tanken är att även jag skall ha 580 i chassit, Eventuellt SLI, så jag är väldigt intresserad av frågan.

Hade samma frågeställning innan och fick ett utmärkt svar av highspeed så läs dessa inlägg så får ni svar på era frågor. Tack än en gång för svaren highspeed

Skrivet av highspeed:

Grävde mer i ämnet. Finns 2 typer av heat pipes, antingen utan "wicks" eller med.

Taget från wikipedia:

"Inside the pipe's walls, an optional wick structure exerts a capillary pressure on the liquid phase of the working fluid. This is typically a sintered metal powder or a series of grooves parallel to the pipe axis, but it may be any material capable of exerting capillary pressure on the condensed liquid to wick it back to the heated end. The heat pipe may not need a wick structure if gravity or some other source of acceleration is sufficient to overcome surface tension and cause the condensed liquid to flow back to the heated end."

Mao har man en heat pipe utan wicks så kanske det blir problem för vätskan att gå tillbaka om den måste arbeta mot gravitationen.

Här är ett test med eftermarknadskylare utan wicks(tror jag) på raven chassit, som ser ut likadant som ft02.

http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-in...

Här synts det hur illa det kan gå om heat pipen inte är tillräckligt "bra" då. Jag har också eftermarknadskylare på mitt 4870 med heat pipes, men den versionen har wicks: Accelero S1 Rev. 2 features 4 thick copper heatpipes which connect directly from the GPU core. The heatpipes with sintered powder wicks provide ultimate heat conductivity. Kollar man på den sidan om den modellen som är med i testet ovan så står det ingenting om att den har wicks heller.

Detta var ju inget bra kanske, men hur ser det då ut standard kylare ut:

480GTX:

http://images.bit-tech.net/content_images/2010/03/nvidia-gefo...

Är inga problem, heat pipen går ut mot sidan, de 2 nedre måste arbeta mot gravitationen, men vi vet inte heller om heat pipen har wicks!?

5970:

http://images.bit-tech.net/content_images/2009/11/taking-apar...

Har pressure chamber som fungerar likadant som heat pipe tydligen. Är inte heller något problem då den troligen har wicks. Allafall har inte folk med denna kylare problem. Sapphire Vapor serie som kör med pressure chamber förklaras här:

SAPPHIRE- HOME

notera i texten att dem kör med wicks och förklarar: The complex wick arrangement inside the module controls the flow of water and water vapour so that the system can be used in any orientation.

Brände igenom hardforum tråden om FT02 och var inte en enda med problem förutom en kille som hade 5970 med arctic coolar kylarn(sapphire 5970). Den kylarn har inte wicks av att dömma på hemsidan och är då troligen orsaken till att den inte fungerar i vertikal position.

Så summa summarum är att orginal referens kylare är inget att oroa sig över. Det är om det är special kort som sapphire 5970 som har eftermarknadskylare från ett annat företag eller om man ska byta kylare själv, som man måste vara lite försiktig och kolla upp hur heat pipen sitter och om den har wicks eller inte.

Skrivet av highspeed:

Angående NH-D14 så är det inga problem då heat pipsen går rakt ut från kortet, alltså dem ligger veritkalt. Min cpu kylare jag har, true120 ser ju exakt likadan ut och jag har grymma cpu temps.

Iförsig nedre delen så är ju kort kort sträcka som vätskan måste gå mot gravitationen, men kolla här:

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

noctuan i vanligt chassi, då är det previs likadant, då måste den nedre delen också gå mot graviationen.

Skrivet av highspeed:

Nä det ska vara lungt, en med 580 SLI på hardforum och ft02 som har bra temps. Är ju som du säger samma kylare som på 5970.

The complex wick arrangement inside the module controls the flow of water and water vapor so that the system can be used in any orientation. The GeForce GTX 580 GPU heats Vaporization Wicks. Working fluid, pure water, is easily vaporized due to the extreme low pressure (<104 Tor or less). Water vapor moves easily through the vacuum until it meets the condensing wick - adjacent to the cooled surface - and turns back to a liquid state. The liquid is then absorbed by the Transportation Wick by capillary action and moved back towards the Vaporization Wick

Permalänk
Medlem

Tack för att du delade med dig om detta Skadidle!
Jag vill även tacka highspeed om han skulle råka snubbla in här efter mitt inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag tackar och bockar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

stort no eller? ?????????? Lian Li Industrial Co., Ltd.

elva pci platser moderkort i storleken HPTX. grafikkort up till 360mm.

blev lite sugen själv.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500