Mobilt bredband från 3 (modemet Huawei E1820), datorn jätteseg vid uppstart

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband från 3 (modemet Huawei E1820), datorn jätteseg vid uppstart

Hej!

Jag har ett jobbigt problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Det är nämligen så att jag på en av mina stationära datorer har ett mobilt bredband från 3. Modemet är av typen Huawei E1820 och programvaran jag använder heter Mobile Partner.

Problemet är att varje gång jag startar upp datorn går den jättesegt under en lång stund. Det kan ta 20-30 minuter innan det överhuvudtaget går att använda datorn, innan dess ligger cpu-användningen upp emot 100% oavbrutet.

Mobile Partner ligger som autostart, men problemet uppstår oavsett om jag väljer att koppla upp mig eller om jag låter bli.

Jag använder Windows 7 och kör med Norton Internet Security 2011.

Jag antar att problemet är kopplat till internetuppkopplingen, även om jag förstås inte kan vara helt säker. Kanske kan det ha något med brandväggsinställningarna (i Norton) att göra, men jag vet inte. Problemet är alltså mest i början, har datorn fått stå på 20-30 minuter brukar det funka ganska smidigt efter det, även om det händer att modemet kopplar ner sig emellanåt.

Kan väl tilläggas att jag nyligen bytte till 3:s höghastighetsmodem, tidigare körde jag ett annat modem och använde då programvaran 3Connect, men även då hade jag liknande problem.

Någon som varit med om något liknande eller har några idéer på vad jag göra för att lösa problemet eller åtminstone testa? Tacksam för alla tips och förslag.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC