Zotac bygger specialvariant av Geforce GTX 580

Permalänk
Melding Plague

Zotac bygger specialvariant av Geforce GTX 580

Tillverkaren Zotac förbereder en extrem version av Nvidia Geforce GTX 580 med strömförsörjning i hela 16 faser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ut som en Xigmatek Bifrost större fläktar dock
Hoppas på upplåst spännings reglering, men om man känner Zotac så är det väl ett nej
Men alltid trevligt att se egna designer, påminner om MSI's lightning lite

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna ge 1GHz+ för vanliga Svenssons om de bjussar på lite schyssta fabriksöverklockningar och som Asheileon säger, upplåst spänningsreglering. Om jag inte minns fel när jag klockade ett "låst" GTX 460 via Afterburner så behövde man bara ändra "customvoltage"-värdet (något i den stilen) till 1 i en .ini fil för Afterburner så var det bara att höja spänningen så mycket kortet orkade med.

EDIT: Därför tror jag att det kan vara samma med detta kort, det är ju ändå själva spänningsregulatorn+BIOS som avgör om det att går att höja genom mjukvara eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ser ut som en Xigmatek Bifrost större fläktar dock
Hoppas på upplåst spännings reglering, men om man känner Zotac så är det väl ett nej
Men alltid trevligt att se egna designer, påminner om MSI's lightning lite

Jag har upplåst volt på mina zotac kort...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Jag har upplåst volt på mina zotac kort...

Flashat BIOS ?
Zotac brukar alltid, och såvitt jag vet så håller dem sig till referens utom i vissa extremfall(AMP!) men det kanske är ändring påväg nu när dem också visade ett 460X2 förut bara hoppas för jag gillar Zotac, dem har alltid trevligt folk på mässor och events

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Flashat BIOS ?
Zotac brukar alltid, och såvitt jag vet så håller dem sig till referens utom i vissa extremfall(AMP!) men det kanske är ändring påväg nu när dem också visade ett 460X2 förut bara hoppas för jag gillar Zotac, dem har alltid trevligt folk på mässor och events

Nej, bla. Zotac GTX 460 (referens) går att höja spänningen på utan att flasha BIOS, läs min första post i denna tråden.

Extremfall? AMP! är ju precis som alla andra fabriksöverklockade kort, ibland med annan kylare och modifierad PCB-layout.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Nej, bla. Zotac GTX 460 (referens) går att höja spänningen på utan att flasha BIOS, läs min första post i denna tråden.

Extremfall? AMP! är ju precis som alla andra fabriksöverklockade kort, ibland med annan kylare och modifierad PCB-layout.

Ett egendesignat PCB från en tillverkare är extremfall, dem säljs inte så mycket av och är inte vanliga så ja extremfall.
Sen så är voltregleringen låst om man måste ändra i ett tredjepartsprograms filer för att ändra sånt.

Permalänk
Medlem

Tror jag behöver sova, trodde först att gpun var bortsågad, tog ett tag innan jag förstod att det var kylpasta på ^^

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Flashat BIOS ?
Zotac brukar alltid, och såvitt jag vet så håller dem sig till referens utom i vissa extremfall(AMP!) men det kanske är ändring påväg nu när dem också visade ett 460X2 förut bara hoppas för jag gillar Zotac, dem har alltid trevligt folk på mässor och events

Nope standard bios.
Det stog "onlocked for overclocking" på kartongen iof..

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

fan vad brutalt det ser ut!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta vad "specialdesignat kretskort med påkostad strömförsörjning i 16 faser" betyder?

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk

Hade hoppats på ett 580x2 eller något haha. Det vore ju..Insane!?

Vad hände med GTX 460x2 förresten, någon som har en minsta aning?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceY!:

Kan någon berätta vad "specialdesignat kretskort med påkostad strömförsörjning i 16 faser" betyder?

Det betyder att de kan ta mer betalt för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceY!:

Kan någon berätta vad "specialdesignat kretskort med påkostad strömförsörjning i 16 faser" betyder?

Att ström försörjningen till grafikkortet (de där sakerna som sänker spänningen och så) är extra stabil och tillåter högre överklockning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Att ström försörjningen till grafikkortet (de där sakerna som sänker spänningen och så) är extra stabil och tillåter högre överklockning

Men bara för att strömmen är stabilare så behöver grafikkortet inte klocka bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Men bara för att strömmen är stabilare så behöver grafikkortet inte klocka bättre?

Så du tror att om spänningen "svajar" mellan t.ex 1,1v och 1,2v så klockar det lika bra som om det bara "svajar" mellan 1,18v och 1,2v?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Men bara för att strömmen är stabilare så behöver grafikkortet inte klocka bättre?

Instabil spänning skadar all elektronik, vilket på ett grakikort ofta visar sig som artefakter och i värsta fall ett totaldött kort.
Det är också därför många faser med riktigt bra komponenter är bra om man ska 24/7-klocka eller satsa på nåt extremt vid enstaka tillfällen då en stabil inmatning ger bättre resultat och stbilare klock på lägre spänningsnivåer.

Långt svar men svaret är ja i teorin och på pappret, om det stämmer i verkligheten vet jag inte om nån bevisat faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Så du tror att om spänningen "svajar" mellan t.ex 1,1v och 1,2v så klockar det lika bra som om det bara "svajar" mellan 1,18v och 1,2v?

Skrivet av Asheileon:

Instabil spänning skadar all elektronik, vilket på ett grakikort ofta visar sig som artefakter och i värsta fall ett totaldött kort.
Det är också därför många faser med riktigt bra komponenter är bra om man ska 24/7-klocka eller satsa på nåt extremt vid enstaka tillfällen då en stabil inmatning ger bättre resultat och stbilare klock på lägre spänningsnivåer.

Långt svar men svaret är ja i teorin och på pappret, om det stämmer i verkligheten vet jag inte om nån bevisat faktiskt.

När jag köpte ett nytt moderkort så skulle den ge stabilare ström. Den hade mer faser och två 4pins kontakter. Men med det "bättre" moderkortet kunde jag klocka mindre än mitt "dåliga", förklara det?
Så visst, stabilare ström är väl bra. Men det som sätter käppar i hjulet är väl andra saker? Det är väl typ de som extrem klockar som behöver stabil el. Men om man ligger bara 20%+ på spänningen så är det andra saker som gör att kortet inte klarar en högre överklock?