förklara skillnaden på 3D program

Permalänk
Medlem

förklara skillnaden på 3D program

Som titeln tyder så vill jag veta vad skillnaden är på dessa olika 3D program som finns ute. Vad man generellt använder dom olika programen till, vad dom är bra på och mindre bra på?

Läser i skrivande stund förberedande Industridesign = produktdesign

Har än så länge bara hållt på med Solidworks, har absolut sina fördelar men jag känner mig väldigt begränsad. Säkerligen stor del för jag inte kan hela programet fullt ut.

Kan ni berätta vad ni använder för program och vad ni tycker dom är bra/dåliga på? Vad gör ni för något?

Permalänk
Medlem

Snackar vi mera åt CAD-hållet eller program som är mer riktade åt nöjes och previz industrin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Snackar vi mera åt CAD-hållet eller program som är mer riktade åt nöjes och previz industrin?

Keywords i första inlägget är Solidworks och Industridesign. Så ja det är väl CAD det gäller.
Catia V6 vet jag används flitigt inom bilindustin iaf.

Permalänk
Medlem

Solidworks är mer för ingenjörer. Som industridesigner kommer du antagligen vilja lära dig Alias.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

det är produktdesign. Okej Alias, Kan ni prata mer om program som är mer som alias och mindre som CAD?

Permalänk
Medlem

på designhögskolan i umeå fick jag lära mig Rhino vilket är väldigt enkelt att komma igång med. Tror alla studenter får lära sig det till att börja med, men att dom går vidare till Alias i masterklasserna - iaf i transportation design.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Google: industrial desgin cad

Jag vet att design är felstavat, men man behöver inte ens stava för att hitta rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delight:

på designhögskolan i umeå fick jag lära mig Rhino vilket är väldigt enkelt att komma igång med. Tror alla studenter får lära sig det till att börja med, men att dom går vidare till Alias i masterklasserna - iaf i transportation design.

Ah okej! intressant för jag planerar att plugga där, om man kommer in vill säga. Men då vet jag det!

Skrivet av hemmafru:

Google: industrial desgin cad

Jag vet att design är felstavat, men man behöver inte ens stava för att hitta rätt

Vilken fråga svarar du på då?

Permalänk
Medlem

Jag svarade dig...
"Okej Alias, Kan ni prata mer om program som är mer som alias och mindre som CAD?"

Sedan så är ju programmet bara ett verktyg, på samma sätt som en borrmaskin är ett verktyg. Är man duktigt kan man slå ner spiken med en billig hammare..

Det sagt, så ger Alias och Rihno väldigt mycket kontroll av ytorna till användaren (du kan flytta vertex-punkter och dra och härja i allt...) medans du då i ex Solid Works med kompisar mer defienerar en profil, path och lite attributer för hur datorn ska räkna fram en yta.

Permalänk

Jag har läst ugs nx (samma som solidworks) och alias. Alias är helt klart mer produkt design, men är helt värdelöst om du vill skapa en snygg bild av det hela när du är klar med modellen. (Finns inga renderingsplugin till alias vad jag sett) Vill man ha större frihet när man väl ska till att skapa en bra presentation av produkten föreslår jag program i stil med 3ds max, maya, cinema 4d osv. För man kan använda vilken renderingsmotor man vill, för "alla" har en plugin till ovanstående program.

I dessa program modellerar man oftast med hjälp av polygoner vilket är helt olikt Solidmodellering som du är van vid från soldiworks. I polygonmodellering har du 100% kontroll, men det är upp till dig att göra allt kan man säga. Tidsödande men man kan skapa riktigt bra modeller. Du slipper "hmm jag vill lägga till ett veck precis Där! - error blahblah is too large" bara att göra vad du vill vars du vill. Är även den enda(?) möjligheten om du vill göra nånting som ska vara organiskt. Ett ansikte gör du bara inte på annat sätt än att dra polygoner hit och dit. Man gör inte en round eller blend på näsan liksom. Vill man göra tex en lädersoffa med skrynklor och diverse är polygonmetoden att föredra.

Solidmodellering känner du ju till, går snabbt att göra grejer men det är lät att känna sig begränsad när man vill göra lite friare grejer. NX som jag jobbat med vet jag har massa anvancerade friformsverktyg osv, vet inte om solidworks har det. Men värt att kolla för det mesta går ändå att göra med solidmodellering. Du är dock fast i saker som maskiner kan tillverka åt dig. Försök göra en blomma i solidworks...

Alias och rhino är ytmodelleringsprogram, här är det bara yta och ingen substans Närmaste släktingen är soliderna. Men allting behöver inte nödvändigtvis sitta ihop i en perfekt vattentät solid. Mer frihet och du har stenkoll på den mer matematiska sidan typ ytornas kontinuitet G1 G2 osv (vet du inte vad jag snackar om, googla upp det, mycket nyttigt att känna till som designer) Det är nog inte möjligt att göra allt knasigt man kan i polygonmodellering, men saken är ju tänkt att tillverkas ändå så man kan göra allt som är realistiskt att tillverka. Vill du göra en fancy produkt med snygga ytor och krökar är det detta du ska satsa på. Sånt går att göra med polygonmodellering men tar längre tid och blir inte matematiskt perfekt.

Det är inte så konstigt att man läser alias på designhögskolor, så det lär du lära dig. Men vill du ha lite frihet och mer möjligheter (kanske lite arkitekur på sidan om, eller nån fancy skrivbordsbakgrund) tycker jag du ska kika på tex. 3ds max. Finns även möjlighet till ytmodellering i 3dsmax, men inte lika avancerad som i alias. Om inte annat bara för att ta in aliasmodeller i 3ds, och lägga en fin rendering.

Hoppas detta gav lite svar, kom gärna med mer frågor. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för svar "ALEXtheGreat" mycket informativt!

Har du använt ritplatta till någon av dessa program? eller använder man det bara till photoshop?

Permalänk

Ritplatta är mest ingen ide till Solid och ytmodelleringsprogram, man har full koll med mus. Så jag använder ritplatta mest till photoshop ja, men finns använding i flera polygon-program. Kolla tex zbrush, där 'måste' man ha ritplatta. Finns användning för en i 3ds max, men jag har aldrig provat.