Jag har läst ugs nx (samma som solidworks) och alias. Alias är helt klart mer produkt design, men är helt värdelöst om du vill skapa en snygg bild av det hela när du är klar med modellen. (Finns inga renderingsplugin till alias vad jag sett) Vill man ha större frihet när man väl ska till att skapa en bra presentation av produkten föreslår jag program i stil med 3ds max, maya, cinema 4d osv. För man kan använda vilken renderingsmotor man vill, för "alla" har en plugin till ovanstående program.
I dessa program modellerar man oftast med hjälp av polygoner vilket är helt olikt Solidmodellering som du är van vid från soldiworks. I polygonmodellering har du 100% kontroll, men det är upp till dig att göra allt kan man säga. Tidsödande men man kan skapa riktigt bra modeller. Du slipper "hmm jag vill lägga till ett veck precis Där! - error blahblah is too large" bara att göra vad du vill vars du vill. Är även den enda(?) möjligheten om du vill göra nånting som ska vara organiskt. Ett ansikte gör du bara inte på annat sätt än att dra polygoner hit och dit. Man gör inte en round eller blend på näsan liksom. Vill man göra tex en lädersoffa med skrynklor och diverse är polygonmetoden att föredra.
Solidmodellering känner du ju till, går snabbt att göra grejer men det är lät att känna sig begränsad när man vill göra lite friare grejer. NX som jag jobbat med vet jag har massa anvancerade friformsverktyg osv, vet inte om solidworks har det. Men värt att kolla för det mesta går ändå att göra med solidmodellering. Du är dock fast i saker som maskiner kan tillverka åt dig. Försök göra en blomma i solidworks...
Alias och rhino är ytmodelleringsprogram, här är det bara yta och ingen substans Närmaste släktingen är soliderna. Men allting behöver inte nödvändigtvis sitta ihop i en perfekt vattentät solid. Mer frihet och du har stenkoll på den mer matematiska sidan typ ytornas kontinuitet G1 G2 osv (vet du inte vad jag snackar om, googla upp det, mycket nyttigt att känna till som designer) Det är nog inte möjligt att göra allt knasigt man kan i polygonmodellering, men saken är ju tänkt att tillverkas ändå så man kan göra allt som är realistiskt att tillverka. Vill du göra en fancy produkt med snygga ytor och krökar är det detta du ska satsa på. Sånt går att göra med polygonmodellering men tar längre tid och blir inte matematiskt perfekt.
Det är inte så konstigt att man läser alias på designhögskolor, så det lär du lära dig. Men vill du ha lite frihet och mer möjligheter (kanske lite arkitekur på sidan om, eller nån fancy skrivbordsbakgrund) tycker jag du ska kika på tex. 3ds max. Finns även möjlighet till ytmodellering i 3dsmax, men inte lika avancerad som i alias. Om inte annat bara för att ta in aliasmodeller i 3ds, och lägga en fin rendering.
Hoppas detta gav lite svar, kom gärna med mer frågor. Lycka till!