De bästa och mest prisvärda skärmarna i dagsläget

Permalänk

De bästa och mest prisvärda skärmarna i dagsläget

Eftersom det ständigt dyker upp nya trådar där folk undrar vilken skärm de ska köpa, så tyckte jag att det var dags för ett sammanfattande inlägg där den oinsatte enkelt får svar på vilka de bästa skärmarna till en rimlig peng är.
Här listas helt enkelt de bästa men samtidigt mest prisvärda skärmarna i dagsläget.

Dell U2211H -- 21,5" - 1920*1080 - IPS-panel - från 2000kr
LG W2220P ----- 22" - 1680*1050 - IPS-panel -- från 1500kr

Dell U2311H --- 23" - 1920*1080 - IPS-panel -- från 2400kr
Samsung F2380 23" - 1920*1080 - PVA-panel - från 2500kr
Eizo EV2333WH 23" - 1920*1080 - PVA-panel - från 3400kr/2500kr
Eizo FS2331 --- 23" - 1920*1080 - PVA-panel - från 2200kr!

HP ZR24w ----- 24" - 1920*1200 - IPS-panel - från 3700kr
Asus PA246Q ---- 24" - 1920*1200 - IPS-panel - från 4200kr
Dell U2410 ----- 24" - 1920*1200 - IPS-panel - från 4800kr

Dell U2711 ----- 27" - 2560*1440 - IPS-panel - från 7400kr

Samtliga ovanstående skärmar har bra paneler samt höjdjusterbara fötter med pivotmöjlighet
(förutom Eizo Foris FS2331 då, som har en fot som enbart kan tiltas). U2711 har inte heller pivot.

För recensioner och priser se Prisjakt

LG W2220P
Dell U2211H
Dell 2209WA
Dell U2311H
Samsung F2380
Eizo Foris FS2331
Eizo EV2333WH
HP ZR24w
Asus PA246Q
Dell U2410
Dell U2711

eller Konsumentguiden, som ofta länkar till ytterligare recensioner, varierar en del mellan produkterna

U2211
U2311
2209WA
W2220P
F2380
EV2333
ytterligare EV2333-recensioner
Foris 2331
Dell U2711
Dell U2410
Asus PA246Q

Skillnaderna mellan cPVA- och IPS-panelerna ovan kan enkelt sammanfattas så här.

  • Avsevärt mycket bättre svärta på PVA-modellerna ovan då de har Samsungs cPVA-panel, med uppemot 3000 till 1 i verklig kontrast. Övriga datorskärmar som finns på marknaden ligger mellan 500 och 1100 till 1 oavsett paneltyp (ett enda undantag finns och det är Benqs nya MVA-skärmar, de verkar dock inte helt klockrena i övrigt).

  • Mildare antireflexbehandling på PVA-skärmarna ovan, man slipper grynigheten/kornigheten på enfärgade områden som vissa kan störa sig på.

  • Lite sämre betraktningsvinklar än IPS, å andra sidan lider inte cPVA direkt av white glow som plågar nuvarande IPSer, även om svart mattas av lite från sidan så är det på en helt annan nivå.

  • Sämre responstid på PVA-skärmarna, dock ett ickeproblem för de flesta.

Här finns jämförelsebilder på betraktningsvinklarna för 2209WA och F2380. Dessa har alltså flera syskon som de delar panel med (vilka dessa är, kan enkelt listas ut genom förteckningen ovan).
#9375219

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Allehanda frågor och svar

F: Jag upplever 60Hz uppdateringsfrekvens som ett problem, jag vill ha bättre flyt när jag rör mig i spel

Okej, då är det bäst att du satsar på en 120-hertzskärm då.
Här gör du ett avkall på bildkvalité till förmån för uppdateringsfrekvens, men det är du förhoppningsvis redan medveten om.

ViewSonic VX2268wm -- 22" - 1680*1050 - TN-panel - från 2000kr
Acer GD245HQ -------23,6" - 1920*1080 - TN-panel - från 3000kr
LG W2363D ------------ 23" - 1920*1080 - TN-panel - från 2500kr
Asus VG236HE ----------23" - 1920*1080 - TN-panel - från 3500kr
Benq XL2410T -------23,6" - 1920*1080 - TN-panel - från 3500kr

Konsumentguiden
VX2268wm
GD245HQ
W2363D
VG236H
XL2410T

Prisjakt
VX2268wm
GD245HQ
W2363D
VG236HE
XL2410T

De två sista modellerna har fötter som åtminstone kan justeras i höjdled.

F: Skärmarna ovan är för dyra, jag vill inte lägga mer än 1700kr på en skärm

Köp vilken skärm som helst då. Anledning till att du sökte dig hit var för att göra ett så bra köp som möjligt eller hur?
Vill du till varje pris köpa något halvdant som är marginellt bättre än din nuvarande skärm (eller kanske rentutav sämre men med något större bildyta) så gör det då.
Det förnuftiga valet är dock att spara lite så att du har råd med någon av ovanstående modeller.

F: Det står 6 till 8 ms på skärmarna du rekommenderar, är det inte för långsamt för snabba spel?

Nej, absolut inte.
Siffrorna i produktbladen säger inte mycket. Nästintill alla skärmar som säljs idag är tillräckligt snabba för de allra flesta användare. De som vill ha en snabbare skärm vill inte ha det för att de märker av massa ghosting, utan för att de vill ha högre uppdateringsfrekvens (ett helt annat flyt, förutsatt att grafikkortet hänger med då).
En av de snabbaste 60-hertzskärmarna är för övrigt Dells 2209WA, specifierad till 6 ms. Siffran i specifikationen säger noll och intet.

Ett läsvärt inlägg på temat
[H]ard|Forum - View Single Post - simple question on response time is it display lag?

Ett par jämförelsebilder
IPS-skärmen lanserades första kvartalet 2006, TN-skärmen mitten av 2007.
Den intetsägande responstidssiffran är inte mindre än tre gånger så hög för den ena skärmen.

Annan IPS-skärm, riktad till "spelare", verkar också ha släppts första kvartalet 2006.
Jämförs med otroligt populära Samsung 226BW som kom under andra kvartalet 2007, dvs. också drygt ett år senare.

F: Vad är input-lag för något?
Det är fördröjningen mellan det att du rör på musen och att förändringen märks på skärmen.
Det är normalt sett inget problem, finns inte så många skärmar kvar på marknaden med högt input-lag.
TV-apparater är en helt annan sak, där kan fördröjningen mellan knapptryckning på spelkontrollen och det att gubben i spelet rör på sig vara runt 100ms iom alla bildförbättringstekniker.
Man ska dock tänka på att inställningar som V-sync och triple buffering lägger till en del input-lag.
Spelar man om pengar eller är ytterst känslig kan det vara en god idé att se efter vad recensenter uppmätt fördröjningen till på skärmarna man är intresserad av.

F: Jag har hört att LED-skärmar är det senaste, ingen av ovanstående verkar vara LED???

LED (på engelska) är en förkortning för lysdiod, och syftar inte på något annat än vilken typ av bakgrundsbelysning som används i skärmen. Det är fortfarande samma vanliga LCDer och det gör ingenting för bildkvalitén.
Är det däremot väldigt viktigt att skärmen är tunn och att elförbrukningen kanske är lite lägre så att du kan spara en tjuga per år kan en skärm med lysdioder vara av intresse.

F: Är sugen på EyeFinity, det skulle underlätta om skärmarna jag köper har Displayportingång. Har någon av ovanstående det?

Japp. HP ZR24, Eizo EV2333 och Dell U2311 har displayportingång.

F: Är intresserad av högre upplösning än 1920*1200, måste jag gå upp till 30 tum då eller?

Nepp, det finns sen en tid tillbaka en ny storlek, 27 tum i 16:9-format, som har upplösningen 2560*1440.
Finns ett par skärmar i det segmentet, bland annat Dell U2711 och modellerna som nämns nedan.

F: Vill ha en högblank (glossy) skärm, finns det inga såna?

Nja, verkar tunnsått med dessa nu mer. Benqs nya MVA-skärmar är "halvglossy".
Kan du gå upp i pris så finns alltid Apples CinemaDisplay på 27 tum, samt snart en variant på den till ett betydligt lägre pris (~6000kr + frakt) och med justerbar fot från Hazro (måste dock köpas från England).
Går man in på Prisjakt och filtrerar bildskärmskategorin (fler sökkriterier - skärmyta) så kan man hitta ett gäng glossyskärmar. En del är dock gamla modeller som ligger kvar och skräpar, men bland annat Asus 120-hertzskärm ska vara högblank.

F: Vad menas med pivot/porträttläge?

Motsatsen till landskapsläge.
Se bild här

F: Kan man köra Eyefinity med skärmarna i porträttläge?
Jajamänsan, det kan man! Inte helt säker på hur det är med Nvidias Surroundlösning, någon?

F: Vill ha något annat än ovanstående skärmar, vad ska jag göra?

Läs först runt på forumet. Skriv sedan i tråden http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
eller skapa en ny tråd.

F: Jag behöver inte bra betraktningsvinklar, jag sitter ändå rakt framför skärmen.

För sista gången nu. Att din kroppshydda råkar befinna sig någorlunda rakt framför skärmen är absolut inte samma sak som att det inte blir några vinklar.
Man ser med ögonen, och skärmarna tar upp en enorm del av ens synfält såvida man inte sitter flera meter bort. Det blir väldigt stora vinklar till de olika delarna av skärmen även på en dryg armlängds avstånd.
Sitter du däremot två, tre meter bort (och rakt framför) är det en annan sak. Men vem gör det?
Håll upp händerna själv framför huvudet och låt fingrarna peka mot t ex topp och botten så ser du att det blir grova vinklar.

F: Min skärm har en död pixel, kan man göra något åt det?

Ja, om det är så att pixeln inte är helt svart (död) utan lyser i någon färg på vissa bakgrunder är det en eller flera subpixlar som har fastnat. Dessa kan ibland fås att släppa.
Kör något av följande program ett tag
www.jscreenfix.com http://udpix.free.fr/

F: Spenderar väldigt mycket tid med att läsa text på datorn, och vill ha en skärm som är så vilsam som möjligt för ögonen. Vad bör man titta efter?

Här är det en hel del olika faktorer som påverkar, man kan göra mycket själv genom att ha låg ljusstyrka (och bra upplyst i rummet) och förstora texten i till exempel webbläsaren. Både Opera och Internet Explorer kan ställas in så att en viss inzoomning är standard. Firefox gör istället så att den minns inzoomningen man eventuellt valt för varje enskild sida.
Cleartype i Windows 7 kan även vara värt att laborera med.
Helst bör man kunna ha skärmen så pass lågt att ögonen befinner sig i nivå med ovankanten eller åtminstone översta delen av skärmen. Detta har med tårkanalerna och fuktningen att göra. Man bör också tänka på att blinka regelbundet... vilket är lättare sagt än gjort.
Finns något som heter 20/20/20-regeln, den går ut på att man ska titta på något som ligger åtminstone 20 fot (~7 meter) bort i tjugo sekunder var tjugonde minut. Ibland sitter man trångt utan fönster, och då kan man istället blunda ett tag. Finns en hel del tips på Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=pMF9GNvzwK0

När det gäller de olika paneltyperna så är det just uppbyggnaden, pixelstrukturen, som skiljer dem åt. Vissa uppfattar att en särskild paneltyp passar dem bäst, men här blir det snårigt i och med att det finns några undertyper inom respektive paneltyp som har en lite annan pixelstruktur.
Den kanske viktigaste faktorn (förutom storleken på texten då) torde vara skärmens antireflexbehandling. Det finns en hel del användare som stör sig på grynigheten som många skärmar har idag som framförallt märks på enfärgade, ljusa områden men även indirekt genom att text kan bli mer svårläst. Vet man med sig att man irriterat sig på detta när man suttit vid andra skärmar så är det cPVA-panelen (som sitter i de tre modellerna ovan) som man bör satsa på. Eller en högblank skärm.

F: Funderar på att köpa en kalibrator för att få mer korrekta färger, vad ska man satsa på?

Tyvärr är merparten av det som finns på marknaden till överkomliga priser av skiftande kvalité.
De flesta kalibratorer/kolorimetrar fungerar inte alls tillfredsställande med wide-gamut-skärmar, alltså skärmar med en bredare färgrymd än normalt.
Vill man verkligen förvissa sig om att skärmen och även skrivaren, scannern visar helt korrekta färger måste man nästan införskaffa en spektrafotometer, dessa har inga problem med större färgrymder.
Den billigaste, vanligaste modellen är EyeOne Pro, den kostar dock cirkus 10k i grundutförandet, utan möjlighet att profilera scanners och skrivare. Är man med i någon fotoklubb eller har flera bekanta med samma intresse kan man alltid satsa på att äga en gemensamt.
När det gäller vanliga kolorimetrar så är det bästa valet DTP94, som inte tillverkas längre men fortfarande går att få tag på på sina håll. Den har lägst avvikelser mellan olika exemplar samtidigt som proffstillverkaren Quatos programvara har korrigeringstabeller så att den fungerar bra med wide-gamut-skärmar.
Finns att få tag på genom tyska affärer.

F: Finns det bärbara med annat än TN-paneler?

Det finns, men är extremt ovanligt.
Lenovo har just släppt en modell (finns inte att köpa än i Sverige) som jag antar räknas som ultraportabel, X220.
Den kan fås med IPS-panel på 12,5 tum. Tabletversionen har alltid IPS-panel.
Även HP 8540w och 8740w kan fås med IPS-paneler.

F: Finns det några program för att förbättra funktionaliteten när man kör med flera skärmar?

Finns två välkända program vid namn Displayfusion och Ultramon .

Synpunkter? Fler frågor som behöver besvaras? Skriv isåfall så får vi uppdatera listan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Klister? Klockren tråd som borde minska antalet köprådstrådar i den här forumdelen!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Mycket konstiga råd! Papperskorgen är ett bättre ställe för denna tråd.

Skärmar som inte ens klarar 1080p som prisvärda!???? Hur är det möjligt.

Vi lever inte på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Mycket konstiga råd! Papperskorgen är ett bättre ställe för denna tråd.

Skärmar som inte ens klarar 1080p som prisvärda!???? Hur är det möjligt.

Vi lever inte på 90-talet.

Släng dig själv i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Släng dig själv i papperskorgen.

God Jul på dig också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

God Jul på dig också!

And a Happy New Year

Permalänk
Skrivet av ale2:

Mycket konstiga råd! Papperskorgen är ett bättre ställe för denna tråd.

Skärmar som inte ens klarar 1080p som prisvärda!???? Hur är det möjligt.

Vi lever inte på 90-talet.

Är du allvarlig eller trollar du?
Vad är så speciellt med "1080p"? Finns det något självändamål med att ha en skärm med upplösningen 1920*1080 (som för övrigt bara är 30 pixlar mer på höjden än 1680*1080)? Och snälla, kom inte dragandes med att spelfilmer skulle vara 16:9-format, för det är de ytterst sällan. Det har gåtts igenom ganska många gånger på det här forumet.
Bland annat här av mig själv.

22" i 16:10-format har ungefär lika stor fysisk yta som 23½" i 16:9. Hittar inte sidan som låter en mata in olika storlekar och upplösningar nu men finns en rätt bra sån.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10644935']Är du allvarlig eller trollar du?
Vad är så speciellt med "1080p"? Finns det något självändamål med att ha en skärm med upplösningen 1920*1080 (som för övrigt bara är 30 pixlar mer på höjden än 1680*1080)? Och snälla, kom inte dragandes med att spelfilmer skulle vara 16:9-format, för det är de ytterst sällan. Det har gåtts igenom ganska många gånger på det här forumet.
Bland annat här av mig själv.

22" i 16:10-format har ungefär lika stor fysisk yta som 23½" i 16:9. Hittar inte sidan som låter en mata in olika storlekar och upplösningar nu men finns en rätt bra sån.

Jag undrar om du trollar när du rekommenderar skärmar som har både lägre upplösning och mindre yta men samma pris och motsvarande panel.

22 tum 16:10 motsvarar 22,6 tum 16:9.

2209WA är absolut inte prisvärd jämfört med U2311. U2311 har högre upplösning och större yta. Samma pris.

Varför det är bra med högre upplösning? Skojar du?

Permalänk
Medlem

En annan fråga som kanske dyker upp ibland och som jag gärna skulle vilja ha ett svar på:
Vid mycket arbete med text, tex programmering eller Word, vilken typ är bäst, ips eller pva? 22,23 eller 24"? Har hört att "dot pitch" kan påverka. Frågan är alltså, vilken av skärmarna ovan är mest vilsam vid textläsning?

Permalänk
Medlem

Nu kommer folk bli jätteirriterade, men hela den här diskussionen är "overrated". Min U3011 är allt annat än prisvärd och vid allt annat användande än "professionellt användande" duger en TN-panel fint. Åtminstone till alla FPS- och spelnördar!

(Tänker inte svara på några citat som inte gynnar den här tråden - diskussionen. Jag baserar inlägget på egna ERFARENHETER och så som jag upplever skillnaden på de olika skärmarna jag har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Jag undrar om du trollar när du rekommenderar skärmar som har både lägre upplösning och mindre yta men samma pris och motsvarande panel.

22 tum 16:10 motsvarar 22,6 tum 16:9.

2209WA är absolut inte prisvärd jämfört med U2311. U2311 har högre upplösning och större yta. Samma pris.

Varför det är bra med högre upplösning? Skojar du?

Du är inte så smart, okej, men låt då bli att posta, jag får inte ut något vettigt av att se dig sprida din dumhet.

En person kanske vill ha en spelskärm i storlek 22tum med bra betraktningsvinklar. Då är Dell 2209WA ett bra val t.ex. Att du inte inser att människor har olika krav och behov är en brist hos dig, än en gång, låt bli att posta.

2209WA vs U2311H, inte prisvärd? 2209WA är snabbare, klarar 75hz via DVI och har inte lika mycket problem med blödningar som U23 sägs ha. Dock white glow.

Yonte, me, you, sexy time?

Den här länken kan vara bra också: [H]ard|Forum - View Single Post - simple question on response time is it display lag?

Jag fortsätter:

Prisvärda 120hzare i olika klasser, för de som kommer spela väldigt mycket:

Runt 2500 = ViewSonic VX2268wm
Runt 3000 - Acer GD245HQ eller LG W2363D
Runt 3500 - Asus VG236HE eller Benq XL2410T

För de olika prisklasserna finns det saker att ta i beaktning. För runt 2500 så anser jag att Viewsonicen är det självklara valet då Samsungs 120hzare ligger lite efter gällande snabbhet och färg.

För runt 3000 så har vi Acer GD245HQ som är den snabbaste skärmen på marknaden enligt Digitalversus, vilket också är den sida jag finner mest trovärdig och i många fall avgörande ifall det finns flera recensioner. LGs 120hzare i denna prisklass är lite långsammare, har lite lägre input lag och bättre färger. Här får man göra en avvägning vilket man prioriterar.

Runt 3500, även här får man välja. Asusen petade ner LGn som den bästa 120hzaren överlag. BenQs 120hzare har fått en recension av FlatpanelsHD, den blev kritiserad av diverse anledningar. Tycker man att LED och att det är värt att kunna höja och sänka skärmen så är troligen BenQn rätt val för dig.

Sen, för de som letar skärmar för under 2k:

Det finns väldigt dåligt med recensioner på de flesta skärmar i detta segment, användarrecensioner bör tas med tre nävar salt och på sin höjd indikera om skärmen suger eller ej.

BenQ är ganska ensamma om att ha detta segment och erbjuder en rad olika skärmar med och utan LED och diverse andra saker. Man får helt enkelt själv se vilken som verkar passa en då recensioner lyser med sin frånvaro.

Permalänk
Medlem

Skärmnazisterna slår till igen Den här gången räcker det heller inte med att klanka ner på folks skärmar, utan nu ska man även häckla spelare och folk med stram budget.
Det är säkert väldigt uppskattat att du försöker hjälpa folk, men sättet du gör det på är ju bara vidrigt. Att du själv anser dig vara en "finsmakare" tycker inte jag ger dig rätten att spy galla över alla med andra åsikter/intressen. Pinsamt om den här tråden skulle klistras i sin nuvarande form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Skärmnazisterna slår till igen Den här gången räcker det heller inte med att klanka ner på folks skärmar, utan nu ska man även häckla spelare och folk med stram budget.
Det är säkert väldigt uppskattat att du försöker hjälpa folk, men sättet du gör det på är ju bara vidrigt. Att du själv anser dig vara en "finsmakare" tycker inte jag ger dig rätten att spy galla över alla med andra åsikter/intressen. Pinsamt om den här tråden skulle klistras i sin nuvarande form.

Hmm, jag har täckt in tn-paneler ifrån <2000 - 4000. Både för de som spelar och inte spelar. Men det duger inte åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Skärmnazisterna slår till igen Den här gången räcker det heller inte med att klanka ner på folks skärmar, utan nu ska man även häckla spelare och folk med stram budget.
Det är säkert väldigt uppskattat att du försöker hjälpa folk, men sättet du gör det på är ju bara vidrigt. Att du själv anser dig vara en "finsmakare" tycker inte jag ger dig rätten att spy galla över alla med andra åsikter/intressen. Pinsamt om den här tråden skulle klistras i sin nuvarande form.

Det tycker jag också. Blir liksom du irriterad på människor som trådskaparen som häcklar folk för att de inte tycker det är viktigt att spendera pengar på bildskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hmm, jag har täckt in tn-paneler ifrån <2000 - 4000. Både för de som spelar och inte spelar. Men det duger inte åt dig?

Duger inte åt mig? Vad har det med någonting att göra?

För det första hade jag inte ens läst din post innan jag själv postade, min kritik var alltså inte riktad mot dig. Om du sedan själv sedan anser att du beter dig precis som jag beskrev så fine. Men det var faktïskt inte min tanke.
För det andra så är det attityden jag är emot, inte tråden i sig. Man kan posta samma sak utan att idiotförklara folk. "maks 1800!!!" "pangpang-spel!11", "gaymers" osv. är skiten jag är trött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Det tycker jag också. Blir liksom du irriterad på människor som trådskaparen som häcklar folk för att de inte tycker det är viktigt att spendera pengar på bildskärm.

Skeva prioriteringar skulle jag kalla det, inget som de flesta egentligen kan rå på. Det är ju så att gemene man idag tror att "alla" skärmar är av samma typ, det som är viktigt är låg ms och hög kontrast typ. Jag har inte stött på någon än som jag fått att lägga ut lite extra på en skärm som inte varit tacksam för det.

Sen när vi svarar gång på gång, samma sak om och om igen, ändå så kommer det fem nya trådar om precis samma sak, då blir man lite trött.

Du får vara hur irriterad du vill, faktum är dock att Yonte tillför denna del mer än de flesta, sättet han gör det på har jag inget emot. Jag har hellre bra hjälp på ett hånande sätt än tips ifrån okunniga tomtar.

Skrivet av Edwaard:

Duger inte åt mig? Vad har det med någonting att göra?

För det första hade jag inte ens läst din post innan jag själv postade, min kritik var alltså inte riktad mot dig. Om du sedan själv sedan anser att du beter dig precis som jag beskrev så fine. Men det var faktïskt inte min tanke.
För det andra så är det attityden jag är emot, inte tråden i sig. Man kan posta samma sak utan att idiotförklara folk. "maks 1800!!!" "pangpang-spel!11", "gaymers" osv. är skiten jag är trött på.

Jag och Jonte har lite lika stil på våra rekommendationer, fast jag bryr mig inte om vad du tycker direkt. Ett mer sakligt inlägg hade nog krävts för att få den att bli en sticky, det tror jag med, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skeva prioriteringar skulle jag kalla det, inget som de flesta egentligen kan rå på. Det är ju så att gemene man idag tror att "alla" skärmar är av samma typ, det som är viktigt är låg ms och hög kontrast typ. Jag har inte stött på någon än som jag fått att lägga ut lite extra på en skärm som inte varit tacksam för det.

Så nu vet du mer om människors ekonomi än de själva? Finns ingen hejd på besserwissermentaliteten i den här tråden.

De som köpt billigare skärm har inte ångrat det heller. De flesta blir glada över det de köper. Du sa ju själv att man ska ta användarrecensioner med 3 nävar salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skeva prioriteringar skulle jag kalla det, inget som de flesta egentligen kan rå på. Det är ju så att gemene man idag tror att "alla" skärmar är av samma typ, det som är viktigt är låg ms och hög kontrast typ. Jag har inte stött på någon än som jag fått att lägga ut lite extra på en skärm som inte varit tacksam för det.

Sen när vi svarar gång på gång, samma sak om och om igen, ändå så kommer det fem nya trådar om precis samma sak, då blir man lite trött.

Du får vara hur irriterad du vill, faktum är dock att Yonte tillför denna del mer än de flesta, sättet han gör det på har jag inget emot. Jag har hellre bra hjälp på ett hånande sätt än tips ifrån okunniga tomtar.

Jag och Yonte har lite lika stil på våra rekommendationer, fast jag bryr mig inte om vad du tycker direkt. Ett mer sakligt inlägg hade nog krävts för att få den att bli en sticky, det tror jag med, absolut.

Klart man blir trött på att det skapas 432345 likadana trådar hela tiden. Jag tror dock inte att otrevlighet är vägen att gå för att bli av med detta.

Sedan kan jag väl hålla med om att otrevlig men kunnig hjälp oftast är bättre än gissningslekar från en okunnig, men måste man välja mellan pest eller kolera? En likadan tråd som denna, men med en lite mer mogen TS hade ju varit det absolut bästa. Sakligt och bra.

Skeva prioriteringar kan jag inte heller hålla med om, men det är ju såklart en åsiktsfråga. Köpte själv en 22" benq led för ganska precis en tusenlapp, vilket alltså är minst tusen kronor sparade om jag jämför mot det som ni rekommenderar. En tusenlapp som jag med hundra procents säkerhet kommer att ha mycket roligare med på annat håll

Att du sedan måste peta in ett "jag bryr mig inte om vad du tycker" tycker jag bevisar min poäng rätt bra. Tråkigt att man måste vara sådan, men det får ju såklart stå för dig själv. Min förundran över fenomenet skärmöversittare lever vidare. Underhållning så det förslår

Permalänk

Jag förstår inte riktigt varför det måste bli sån hetsig stämning?

Om jag förstått det hela rätt så är det som saknas i orginalposten rekommendationer i de billigare prisklasserna?

Kan man inte peta dit en rekommendation för 1000 kr och en för 1500 kr, så är alla glada och nöjda sen?

Eller är det något jag missar?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag förstår inte riktigt varför det måste bli sån hetsig stämning?

Om jag förstått det hela rätt så är det som saknas i orginalposten rekommendationer i de billigare prisklasserna?

Kan man inte peta dit en rekommendation för 1000 kr och en för 1500 kr, så är alla glada och nöjda sen?

Eller är det något jag missar?

Ja det är något du missar. Läs mina två tidigare inlägg så förklarar jag precis vad det är som ogillas med tråden. Verkar ju vara fler än jag som reagerar på detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Så nu vet du mer om människors ekonomi än de själva? Finns ingen hejd på besserwissermentaliteten i den här tråden.

De som köpt billigare skärm har inte ångrat det heller. De flesta blir glada över det de köper. Du sa ju själv att man ska ta användarrecensioner med 3 nävar salt.

I regel så skulle jag nog faktiskt säga att jag gör det. Hur bra koll folk har på deras egen ekonomi är i regel lite skrämmande, men det har inte med tråden att göra.

Det jag menar är att folk köper en dator för 15k, sen en skärm för 2000, ska de då inte orka lägga på 500kr extra för att få en bättre skärm menar du? I regel finns pengarna att ta ifrån något håll, frågan är mer om personen är villig att lägga lite extra. De jag fått att lägga lite extra har ännu bara tackat mig, av den anledningen fortsätter jag också med det. Men jag försöker ibland, om jag orkar, att lägga in två rekommendationer, en lite över och en i klass med personen budget. Dock glidit ifrån det på senare tid...

Ja, att folk blir glada är ju inte konstigt, de får en bättre skärm än de hade tidigare, då är de nöjda. Men efter att jag skaffat en bättre skärm själv och sett ett tiotal andra med bättre panel så kan jag bara säga att jag rekommenderar de flesta att försöka hitta några hundringar mer, i de flesta fall är det värt det.

Skrivet av Edwaard:

Klart man blir trött på att det skapas 432345 likadana trådar hela tiden. Jag tror dock inte att otrevlighet är vägen att gå för att bli av med detta.

Sedan kan jag väl hålla med om att otrevlig men kunnig hjälp oftast är bättre än gissningslekar från en okunnig, men måste man välja mellan pest eller kolera? En likadan tråd som denna, men med en lite mer mogen TS hade ju varit det absolut bästa. Sakligt och bra.

Skeva prioriteringar kan jag inte heller hålla med om, men det är ju såklart en åsiktsfråga. Köpte själv en 22" benq led för ganska precis en tusenlapp, vilket alltså är minst tusen kronor sparade om jag jämför mot det som ni rekommenderar. En tusenlapp som jag med hundra procents säkerhet kommer att ha mycket roligare med på annat håll

Att du sedan måste peta in ett "jag bryr mig inte om vad du tycker" tycker jag bevisar min poäng rätt bra. Tråkigt att man måste vara sådan, men det får ju såklart stå för dig själv. Min förundran över fenomenet skärmöversittare lever vidare. Underhållning så det förslår

Jag tror inte heller att vara otrevlig hjälper, inga andra än oss mer frekventa postare i denna del.

Jag tror att du skulle uppskatta en Dell U2311H mer än din BenQ. Ifall du då tar i beräkning att Dellen är mer kvalité på alla sätt och troligen också kommer hålla längre så kanske de där 1000 - 1500kr extra är så mycket, inte över den tid du faktiskt kommer använda skärmen.

Det jag menade att jag inte bryr mig om är att du stör dig på mig eller kallar oss skärmnazister, det kan du få skratta bäst du vill åt, jag bryr mig som sagt inte

Skrivet av Mackansson:

Jag förstår inte riktigt varför det måste bli sån hetsig stämning?

Om jag förstått det hela rätt så är det som saknas i orginalposten rekommendationer i de billigare prisklasserna?

Kan man inte peta dit en rekommendation för 1000 kr och en för 1500 kr, så är alla glada och nöjda sen?

Eller är det något jag missar?

Ja, du missade lite, men jag försökte rädda det lite iaf genom mitt första inlägg i tråden. Tyvärr så är det dåligt med recensioner på skärmarna i den prisklassen så några klara rekommendationer blir svårt.

Men vi har ju BenQ som dominerar mellan 900 - 2000kr, så mycket kan jag säga

Permalänk
Skrivet av Edwaard:

Ja det är något du missar. Läs mina två tidigare inlägg så förklarar jag precis vad det är som ogillas med tråden. Verkar ju vara fler än jag som reagerar på detta också.

Ok ok, jag kan hålla med om att det finns en nedvärderande ton i FAQ-avdelningen som är ganska onödig. Men de faktiska råd på skärmar som ges, tycker du de är tokiga också? Eller skulle man kunna tona ner FAQ och lägga till ett par prisklasser (kanske både uppåt och neråt?)?

Det jag är ute efter är en generell tråd för att bli av med den stora massan av köprådstrådar, men då är det ju viktigt att de allra flesta tycker att det är vettiga råd i tråden.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av ale2:

Jag undrar om du trollar när du rekommenderar skärmar som har både lägre upplösning och mindre yta men samma pris och motsvarande panel.

22 tum 16:10 motsvarar 22,6 tum 16:9.

2209WA är absolut inte prisvärd jämfört med U2311. U2311 har högre upplösning och större yta. Samma pris.

Varför det är bra med högre upplösning? Skojar du?

Bara för att paneltypen råkar vara densamma betyder inte det att prestandan är densamma. Det förstår du väl själv också egentligen?

Enligt Digitalversus test hade U2311 klart sämre betraktningsvinklar än 2209WA. Det kan varit något speciellt med exemplaret som just de fick, men jag tvivlar på det.
2209WA är dessutom klart snabbare, inte för att det spelar någon roll för de allra flesta men ändå. Går även att få upp i 75Hz, vet inte om det är möjligt med U2311, kanske det är i och för sig.
U2311 är starkare när det kommer till svärtan, nästan dubbelt så hög kontrast (1100 till 1) och dessutom verkar den inte ha lika stora problem med whiteglow.

Så uppenbarligen var det skillnader på många områden mellan dessa två skärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av johknt:

En annan fråga som kanske dyker upp ibland och som jag gärna skulle vilja ha ett svar på:
Vid mycket arbete med text, tex programmering eller Word, vilken typ är bäst, ips eller pva? 22,23 eller 24"? Har hört att "dot pitch" kan påverka. Frågan är alltså, vilken av skärmarna ovan är mest vilsam vid textläsning?

Det är till stor del individuellt, men en mildare antireflexbehandling föredras nog av de flesta. Å andra sidan är det något många inte direkt märker skulle vara negativt.
Här varierar det en del hur tuffa (gryniga) antireflexlager som används, IPS-panelerna idag ska ha samma behandling (även om åsikterna går isär lite), på PVA- och TN-paneler kan alla möjliga behandlingar användas. Finns en del TN-skärmar som fått någon supergrynig behandling som är ännu hårdare.
För att komma till saken, cPVA-panelen från Samsung (F2380 +Eizoskärmarna ovan) är väldigt mild samtidigt som det är en antireflexbehandling och inte någon högblank yta.
Storleken på pixlarna spelar ofta inte så där jättestor roll, du kan öka storleken utan några som helst konstigheter i både ordbehandlare och webbläsare.
Även DPI-inställningen i Windows, här varierar det dock hur bra det fungerar i olika program.

Skrivet av hirsch:

Nu kommer folk bli jätteirriterade, men hela den här diskussionen är "overrated". Min U3011 är allt annat än prisvärd och vid allt annat användande än "professionellt användande" duger en TN-panel fint. Åtminstone till alla FPS- och spelnördar!

(Tänker inte svara på några citat som inte gynnar den här tråden - diskussionen. Jag baserar inlägget på egna ERFARENHETER och så som jag upplever skillnaden på de olika skärmarna jag har).

Det beror helt på vad man har för krav, bara för att att man mest spelar spel så behöver inte det betyda att man inte stör sig på halvdana färger och skiftande bild.
Finns ingen större anledning att diskutera detta vidare egentligen.

Skrivet av Edwaard:

Skärmnazisterna slår till igen Den här gången räcker det heller inte med att klanka ner på folks skärmar, utan nu ska man även häckla spelare och folk med stram budget.
Det är säkert väldigt uppskattat att du försöker hjälpa folk, men sättet du gör det på är ju bara vidrigt. Att du själv anser dig vara en "finsmakare" tycker inte jag ger dig rätten att spy galla över alla med andra åsikter/intressen. Pinsamt om den här tråden skulle klistras i sin nuvarande form.

Tror du läser in lite väl mycket i mina inlägg ovan, kan det ha andra orsaker? Nåväl, dessa eventuella andra orsaker behöver vi inte nämna här.

Kommer att ändra lite i de första inläggen, men jag skriver som det är och tolkar man det som att "spy galla över folk med andra åsikter och intressen" så är det inget jag kan göra åt det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bland det bästa jag läst på den här forumsdelen på länge.

*tummen upp*

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Skrivet av ale2:

Det tycker jag också. Blir liksom du irriterad på människor som trådskaparen som häcklar folk för att de inte tycker det är viktigt att spendera pengar på bildskärm.

Om man inte bryr sig om bildkvalité och ergonomi utan nöjer sig med lite vad som helst så är det inte mer med det.
Som jag skrev i mitt andra inlägg, går man in i det här forumet och tittar runt så gör man det antagligen för att man vill göra ett så bra köp som möjligt. Inte för att kasta bort pengarna på något halvdant.
Har man inte råd så sparar man. Vad hade de som kommit på att de inte vill lägga mer än 1500kr på en skärm gjort om det inte funnits några nya bildskärmar överhuvudtaget under 2200kr? Hade de gått in och förskt sno en på Elgiganten eller?
Att köpa kvalité kan ofta löna sig, när det gäller skärmar tycker jag det absolut är så.
Läser en del på ett amerikanskt forum, där har det under hösten och vintern varit ett par trådar med folk som vill uppgradera sina NEC GX2-skärmar. En skärm som släpptes för nästan fem år sen. En nästintill ultimat skärm vars enda nackdelar egentligen är att den är lite liten och saknar höjdjustering (lätt löst med en monitorarm).
De här personerna är i alla fall ute efter att uppgradera sina runt fyra år gamla skärmar nu. Hur många som köpte TN-skärmar för fyra år sen sitter kvar med dessa?
Tror det är betydligt vanligare att man jagar efter något nytt ganska snart igen när man börjar med något halvdant.

Skrivet av Edwaard:

....

Skeva prioriteringar kan jag inte heller hålla med om, men det är ju såklart en åsiktsfråga. Köpte själv en 22" benq led för ganska precis en tusenlapp, vilket alltså är minst tusen kronor sparade om jag jämför mot det som ni rekommenderar. En tusenlapp som jag med hundra procents säkerhet kommer att ha mycket roligare med på annat håll
...

Du hade kunnat spara hela 2000kr om du behållit din gamla skärm... Tänk vad roligt du kunde haft för den tusenlappen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10646152']Bara för att paneltypen råkar vara densamma betyder inte det att prestandan är densamma. Det förstår du väl själv också egentligen?

Enligt Digitalversus test hade U2311 klart sämre betraktningsvinklar än 2209WA. Det kan varit något speciellt med exemplaret som just de fick, men jag tvivlar på det.
2209WA är dessutom klart snabbare, inte för att det spelar någon roll för de allra flesta men ändå. Går även att få upp i 75Hz, vet inte om det är möjligt med U2311, kanske det är i och för sig.
U2311 är starkare när det kommer till svärtan, nästan dubbelt så hög kontrast (1100 till 1) och dessutom verkar den inte ha lika stora problem med whiteglow.

Så uppenbarligen var det skillnader på många områden mellan dessa två skärmar.

Frågan gäller de mest prisvärda skärmarna. De obetydliga skillnader som du nämner märker knappt någon av. Däremot märker alla av den höjda upplösningen och den större ytan. U2311 är alltså mer prisvärd.

För den som vill ha 22 tum är LG:n mer prisvärd än 2209WA.

Permalänk
Medlem

Kaosartad tråd. jag nöjer mig med att fråga varför Benq BL2400PT inte är nämnd. Någon särskild anledning eller bara en miss?

beställer nog själv två u2311h i veckan. varför just den skärmen har jag inget vettigt svar på. bland de skärmar jag kollat in som är likvärdiga tilltalar den mig mest helt enkelt. 16:10 hade varit trevligt, men man kan inte få allt här i världen. hade det inte varit för eizoskärmens minst sagt begränsade inställningsmöjligheter hade den helt klart varit ett alternativ.

tillägg:

Så vitt jag förstår har även u2311h displayport. Eller har jag missat något? Dell lär väl inte ljuga om den saken...

UltraSharp U2311H 23 inch Monitor Details

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag tror att du skulle uppskatta en Dell U2311H mer än din BenQ. Ifall du då tar i beräkning att Dellen är mer kvalité på alla sätt och troligen också kommer hålla längre så kanske de där 1000 - 1500kr extra är så mycket, inte över den tid du faktiskt kommer använda skärmen.

Jag hade säkerligen tyckt att dellen vore en bättre skärm, ingen tvekan om det. Att jag däremot väljer att betala mindre för en sämre skärm för att den duger är en annan femma. Har du någon källa på att dellen kommer att hålla längre än min benq så får du gärna länka. Gissar du bara så kan vi lämna det därhän direkt, jag tar användarrecensioner med fyra nypor salt.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10646193']Tror du läser in lite väl mycket i mina inlägg ovan, kan det ha andra orsaker? Nåväl, dessa eventuella andra orsaker behöver vi inte nämna här.

Kommer att ändra lite i de första inläggen, men jag skriver som det är och tolkar man det som att "spy galla över folk med andra åsikter och intressen" så är det inget jag kan göra åt det.

Har inte läst in speciellt mycket faktiskt. Några av meningarna jag citerade var ju t.o.m. rubriker, vilka kan vara svåra att missa. Du får inte missförstå mig, jag tycker att det är bra att du skapar en sån här tråd. Många får ju svar på sina funderingar och jag hoppas att folk läser innan de startar en ny tråd själva. Om du bara skulle skruva ner attityden ett hack eller två så vore det här en kanontråd även i mina ögon. Att du vet vad du pratar om är det ju heller ingen tvekan om.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10646226']Vad hade de som kommit på att de inte vill lägga mer än 1500kr på en skärm gjort om det inte funnits några nya bildskärmar överhuvudtaget under 2200kr? Hade de gått in och förskt sno en på Elgiganten eller?

Då hade man förmodligen stått i samma situation där man kunnat köpa en okej skärm för 2200kr eller en bättre och dyrare. Ingen skillnad mot verkligheten alltså.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10646226']Du hade kunnat spara hela 2000kr om du behållit din gamla skärm... Tänk vad roligt du kunde haft för den tusenlappen.

Jag hade nog hellre behållt min gamla skärm än att köpa en ny för 2500kr faktiskt Men när jag fick en ny, fin skärm för en tusenlapp, som åtminstone storleks- och upplösningsmässigt är bättre än min gamla så kändes det värt det.