SweClockers drop!

Uppgradera Grafik eller CPU/Mobo/Minnen

Permalänk

Uppgradera Grafik eller CPU/Mobo/Minnen

Hej, har ett litet dilemma.
Tänkte börja uppgradera min dator nu. Tyvärr har jag inte råd med CPU, moderkort, minnen och grafikkort på samma gång, så jag har bestämt mig att upgradera antingen grafikkortet eller cpu/mobo/minnen nu, och resten om några månader.

Sitter förtillfället med E6600@3.2ghz, Asus P5B-E Plus mobo, 4gb corsair minnen, 8800GT 512mb, 400W Antec agg.

CPU/mobo/ram paketet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/84137/moderkort-cpu-minne

Grafikkort:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/84065/grafik

Då är frågan, vad skulle vara mest värt att uppgradera just nu? Enda aktuella spelet jag spelar just nu är Battlefield Bad Company 2 och jag får väldigt dålig prestanda även på lägsta grafik inställningar (spelar i 1920x1080). Är inte så roligt att spela ett spel på lägsta och endå få ständiga fps-drops.
Enda spelen jag planerat att spela i framtiden är Guild Wars 2 och Diablo 3.

Angående BFBC2 så har jag läst att spelet flyter avskevärt mycket bättre med en quad-core jämnfört med en dual-core. Vilken uppgradering tror ni man får mest prestanda boost av? CPU eller GPU?
Just nu lutar det åt CPU/moderkort/RAM uppgradering.

Råd/Förslag?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog själv satsat på ett nytt grafikkort och vänta med moderkort/cpu eftersom det kommer nya varianter av cpu:er från både intel och amd inom kort. Jag vet inte vilket som ger mest prestanda-boost i just Bad company 2, tyvärr.

Iofs kommer det nya grafikkort hela tiden, men i spel brukar väl oftast grafikkorten vara största flaskhalsen?

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört från folk med dual har längre laddningstid i "Loading" screen i BC2. (Störande att matchen börjar innan man kommer in, man får springa till första basen istället för att åka med i bilarna)

Själv har jag quad och lider ej av detta.

Permalänk

Har aldrig haft problem med laddningstiderna i BC2. Endast prestandan.
Här är ett test som visar märkvärd prestanda ökning med quad-core processor (testat gjordes dock när BFBC2 var i beta): http://www.overclock.net/pc-games/659536-contagion-review-dua...

Om detta test då fortfarande stämmer någorlunda, så känns det ju som CPU paketet är ett bättre val eftersom jag endå inte spelar allt för ofta och kan nyttja CPU till andra saker. Medans om jag väljer grafikkort kommer den endast först och främst påverka spel prestanda och inte mycket annat. För just nu, som sagt, spelar jag BFBC2 på lägsta grafikinställingar. Det ser förjävligt ut samtidigt som prestandan är skit. Vore ju trevligt att åtminstone kunna spela det stabilt på medium grafik.

Då är ju frågan om en CPU uppgradering och en 8800GT i nuläget skulle kunna åstadkomma detta.

Permalänk

Hmm, jobbigt val! Jag märkte rätt stor skillnad i BC2 när jag gick från C2D till Athlon II X4. Å andra sidan är ju mitt grafikkort rätt mycket bättre så frågan är hur stor prestandaökning du skulle få med ny cpu. Vad kör du för upplösning?

Permalänk

1920x1080. Vet att grafikkkortet är det som kommer i spel i de upplösningar. ARGH vad skulle ni gjort?

Permalänk

Gah, hur kunde jag missa det? Jag hade nog köpt grafikkort först, lär göra rätt stor skillnad i BC2 ändå iom att jag hade en C2D i ungefär samma klock som din och ett 5850 och kunde köra high med acceptabel framerate, iaf i singleplayer. Fast jag vet inte, galet svårt.

Permalänk
Avstängd

Nytt grafikkort.
sedan skaffa vid tillfälle ett budget moderkort med sandy bridge, köra en 2500k eller liknande.
räkna med ca 3500kr eller så för en uppgradering vilket är pris/prestanda riktigt bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Ok. Verkar bli ett nytt grafikkort. Tack för hjälpen!

Åsikter om Fractal Design nätdelen? Vill ha ett modulärt nätagg annars hade jag nog köpt ett corsair. Har 4st hårddiskar i datorn och har planerat att inhandla iallafall 1 till. Har inga planer att köra crossfire eller SLI. Planerar att överklocka CPU en del när jag införskaffat en ny.
Nätagger bör väl gott och väl räcka va?