Vad hände här egentligen?

Permalänk
Medlem

Vad hände här egentligen?

Hej.
Jag beställde reservdelar från UmeåRC (två propellrar), Det gick på 145 kr inkl. frakt.
Betalade direkt via internetbank. Förväntade mig att det skulle dyka upp i brevlådan idag, men icket.
Fick sen ett SMS från Posten där dom skrev att jag hade ett paket från UmeåRC att hämta ut, väldigt konstigt, då sist jag beställde reservdelar så fick jag det i brevlådan..

Och något ännu mer skumt är att det står att jag ska betala 117 kr när jag hämtar ut mitt paket.
Jag hade ju redan betalat via internetbank, vad fan hände?

Kollade upp historiken på postens hemsida.
"Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras."

Jag förstår ingenting av detta, varför kör inte posten ut det till mig utan kostnad?

Testade ringa UmeåRC, bara telesvar.

Vad ska jag göra? Vem har gjort fel?
Mvh.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vanliga postpaket körs inte ut.
Varför du skall betala 117kr kan nog bara säljaren svara på.

Svara de inte på tele får du väl mejla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vanliga postpaket körs inte ut.
Varför du skall betala 117kr kan nog bara säljaren svara på.

Svara de inte på tele får du väl mejla dem.

Fraktsättet va brev, och sist jag beställde så kördes det ut. Varför kördes det inte ut nu då?
Har mejlat dem, men förväntar mig inget svar då jag mejlat dom massa gånger förut utan att få svar.

Hämtar jag inte ut paketet på posten så åker jag väl på en avgift?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Verkar som de skickat det som postpaket eftersom du uppenbarligen har kollinummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Verkar som de skickat det som postpaket eftersom du uppenbarligen har kollinummer.

Står brev på UmeåRC och Postens hemsida. Och jag valde brev som fraktsätt när jag beställde.
Någonstans har det gått fel.

Edit: Har nu fått svar från UmeåRc, han tyckte det verkade väldigt skumt och skulle höra med "packkillen" på måndag. Så det verkar iaf lösa sig nu.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator

Brev får ha vissa maxmått, gissningsvis har exempelvis tjockleken överskridits och posten skickar det då till närmaste utlämningsställe och påför en avgift istället för att försöka trycka ner det i din brevlåda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Brev får ha vissa maxmått, gissningsvis har exempelvis tjockleken överskridits och posten skickar det då till närmaste utlämningsställe och påför en avgift istället för att försöka trycka ner det i din brevlåda.

Svårt att tro att det skulle bero på det, en propeller till ett rc plan är inte stor direkt Iaf inte till ett 1:13 plan.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att paketet körts ut och du inte varit hemma och får nu betala 117kr för att hämta paketet? Jag har haft den erfarenheten med UPS/TNT/FEDEX när man missat ett paket 2ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imme:

Kan det inte vara så att paketet körts ut och du inte varit hemma och får nu betala 117kr för att hämta paketet? Jag har haft den erfarenheten med UPS/TNT/FEDEX när man missat ett paket 2ggr.

Men det har va ingen utkörning på så sätt, utan det va bara ett brev. Betalade inget extra för hemkörning.
Tänkte först att dom kanske inte kunde lämna det i brevlådan för att plogbilen just hade kört förbi och blockerat brevlådan. Men såg idag en kvinna som körde postbilen kliva ut ur bilen och lämna ändå, så det kan det ju inte bero på heller..

Men UmeåRc skulle kolla upp det på måndag som sagt.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Får ofta större brev och brevbäraren tar inte med sig dem utan lämnar en avi
att man får hämta ut det.
Kostar inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Får ofta större brev och brevbäraren tar inte med sig dem utan lämnar en avi
att man får hämta ut det.
Kostar inget extra.

Mitt brev kan inte ha varit för stort, det handlar om två små propellrar som sagt.
Och jag skulle få betala 117 kr extra för att hämta ut det, så någonstans har det ju blivit fel.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Mitt brev kan inte ha varit för stort, det handlar om två små propellrar som sagt.
Och jag skulle få betala 117 kr extra för att hämta ut det, så någonstans har det ju blivit fel.

Har du vägarna förbi kan du kolla hos postombudet.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Posten Logistik (fd. poståkeriet), och om försändelsen har ett kollinummer handlar det inte om ett vanligt brev.
Det enda jag kan tänka mig, om du inte är företagskund eller beställt från utlandet, är att det är ett expresspaket 07:00 alt 09:00 (vilket benämns brev/värdeförsändelse). Dessa körs ut dagen efter det skickats, antingen av brevbärare eller chaufför från Posten Logistik (beroende på var du bor) inom överenskommen tid (senast 07:00/09:00). Får inte budet tag på dig lämnas en avi i brevlådan. Bor du på lantbrevbäraradress (oftast om ditt postnummer slutar på 90+), får du bara en avi när brevbäraren kommer (därför att folk skickar på sådana adresser utan att beakta villkoren för sådana försändelser, men Posten är snäll och vill att du ska få dina grejer iaf ).
Det är dock dyrt att skicka sådana försändelser, så på en order av denna storlek är det föga troligt. Sannolikt har det skickats som ett vanligt postpaket, som du hämtar själv på närmaste postombud. Avgiften är däremot underlig om du redan betalt. Posten tar inte ut några extra avgifter, förutom om du beställer extra utkörning eller om paketet är skickat från utlandet och tullavgift/skatt, som måste betalas vid utlämning, lagts på paketet (då blir det en postförskottsavgift).

Det enda jag kan tänka mig är att den som skickat paketet begärt detta vid utlämning, så kontakta företaget ifråga.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Jag har jobbat på Posten Logistik (fd. poståkeriet), och om försändelsen har ett kollinummer handlar det inte om ett vanligt brev.
Det enda jag kan tänka mig, om du inte är företagskund eller beställt från utlandet, är att det är ett expresspaket 07:00 alt 09:00 (vilket benämns brev/värdeförsändelse). Dessa körs ut dagen efter det skickats, antingen av brevbärare eller chaufför från Posten Logistik (beroende på var du bor) inom överenskommen tid (senast 07:00/09:00). Får inte budet tag på dig lämnas en avi i brevlådan. Bor du på lantbrevbäraradress (oftast om ditt postnummer slutar på 90+), får du bara en avi när brevbäraren kommer (därför att folk skickar på sådana adresser utan att beakta villkoren för sådana försändelser, men Posten är snäll och vill att du ska få dina grejer iaf ).
Det är dock dyrt att skicka sådana försändelser, så på en order av denna storlek är det föga troligt. Sannolikt har det skickats som ett vanligt postpaket, som du hämtar själv på närmaste postombud. Avgiften är däremot underlig om du redan betalt. Posten tar inte ut några extra avgifter, förutom om du beställer extra utkörning eller om paketet är skickat från utlandet och tullavgift/skatt, som måste betalas vid utlämning, lagts på paketet (då blir det en postförskottsavgift).

Det enda jag kan tänka mig är att den som skickat paketet begärt detta vid utlämning, så kontakta företaget ifråga.

Som sagt så har jag kontaktat företaget, och han jag pratade med sa att det var underligt att det blivit så och att han skulle kolla upp det på måndag. Han sa även att om jag hämtar ut det så står dom för kostnaderna.

Det konstiga är att jag beställde reservdelar för någon vecka sen, ungefär i samma storlek, och då fick jag det i brevlådan direkt. Beställde på exakt samma vis med samma betalningsalternativ o frakt.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det finns inga försändelser med kolli-id som lämnas till bostaden utan kvittens av mottagaren, med undantag från produktkod 26 "paket utan kvittens", som omöjligen kan hamna på utlämningsställe om man inte behöver kod för att ta sig in till bostaden och du dessutom inte angivit telefonnummer (och några produkter som inte är aktuella här). Och det finns inga andra försändelser med kolli-id som körs ut till privatkunder (med undantag för stora företag som köpt en egen enstaka produkt för stora leveranser över hela landet). Det kan därför omöjligen vara samma typ av försändelse.

Men problemet här är att du ska betala en avgift som du inte har en aning om varför du ska betala. Jag kan, som sagt, inte förstå vad den avgiften skulle vara för om inte avsändaren har begärt den. Fråga på utlämningsstället alt närmaste företagscenter.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Hämtade ut paketet då företaget sa att dom skulle återbetala mig om jag gjorde det.
"Om du har vägarna förbi så återbetalar jag dig" fick jag som svar idag. Det kostar mig mer att åka till dom än vad jag skulle få återbetalat.
Bor några mil utanför Umeå.

Varför ska vissa företag alltid krångla till det?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Trams, svara att du föredrar en insättning på ditt bankkonto och ge honom detaljerna.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Trams, svara att du föredrar en insättning på ditt bankkonto och ge honom detaljerna.

Jo jag ska göra det. Bara haft krångel med det företaget hittills, börjar tröttna :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt rätt svar, men jag handlar alla mina saker från http://www.buzzflyer.co.uk/. Fullkomligt lysande kundservice därifrån, och sådant kan ju vara värt några kronor ibland.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Kanske inte helt rätt svar, men jag handlar alla mina saker från http://www.buzzflyer.co.uk/. Fullkomligt lysande kundservice därifrån, och sådant kan ju vara värt några kronor ibland.

Har inte Visa eller liknande, så det går bort
Dock så va dom väldigt billiga med reservdelar till Solo Pro.

Visa signatur

#framtiden