Permalänk

Har nu kört med MSI Afterburner, gjorde auto fläktkurva, och det är grymt kul grej det där programmet tycker jag. Var tvungen att dra upp till 1.2 v för att kunna köra 3Dmark11 i 950 MHz. 1.9 v gick inte alls. Dåligt exemplar?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

aha, oops, det var inte du, utan han den andra, uhm, vad heter han
Edit: phuonganh var det

När jag testade med låst fläkthastighet fungerade det som det skulle faktiskt. Hursomhelst, RMA är ju aldrig roligt. Tack för att du upplyste mig om det.

Swesparky: Jag har ett Asus HD 6970, inte något 6950 här inte

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelzi:

Har inga problem med BC2 iaf (bortsett från rosa prickar om jag har HBAO påslaget), har inte provat civ5. Däremot kunde jag inte installera 10.12 med nya kontrollpanelen, installationen gick igenom men inget blev installerat typ. 10.12 med gamla kontrollpanelen funkar utan problem dock.

Jag har faktiskt inga problem att köra HBAO i BF BC2..

Och angående CCC så har jag samma grej där tror jag.. men de står faktiskt 10.11 i CCC om du har kollat efter kanske? iaf på mitt..

Men de funkar som sagt, och om några dagar borde 11.1 komma..

phuonganh: My Bad!

BTW, vet inte om ni läste att jag hade problem med blue screens i MSI Afterburn, jag har iaf samma problem i TRIXX och jag tror jag vet varför..

I alla program kan jag inte klocka över 840/1325mhz och i de program jag faktiskt kan göra de tror jag att så fort jag går över 840/1325 så får jag en blue screen direkt..

Så på tisdag blir de nog att flasha om korten för tredje gången!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter som om det har med BIOS-inställningarna att göra, testa att ladda in default-inställningarna.
Leta också efter något som heter primär vga-enhet eller liknande (inte säkert att det finns).
Detta med att ladda in BIOS-default, bör man göra varje gång man slängt in ny hårdvara i datorn, det är också det första man skall göra efter en BIOS-flashning.

Jo laddade default BIOS inställningar MEN... jag lider av samma problem.
Jag får dock BIOS stats när jag startar datorn.. men inte när jag startar om, tänkte inte på det först utan märkte det nu. Ladda ial BIOS default, kikade runt lite efter primär VGA enhet men hittade ingen, vet heller inte vad jag skulle gjort med den :).

Jag upptäckte efter att jag kört med Driversweeper, då det inte tog bort CCC att jag hade en 5 olika installationer av drivrutinen och CCC i olika kataloger döpta till antingen AMD eller ATI.
Jag vet inte varför det har blivit så, innan har jag alltid bara installerat över drivrutinen men det har uppenbarligen inte fungerat så bra denna gången.

Har kört med DriverSweeper nu iallafall, och grafikkortet är installerat det fungerar korrekt etc.
BC2 laddade bra mycket fortfare ex. så det fungerar ju uppenbarligen.. men något spökar.
Får kanske vänta på den nya drivrutinen och se vad som händer då.

Lite synd att jag inte ska få njuta fullt ut för problemen till trots så är jag jäkligt nöjd med kortet.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Jag får dock BIOS stats när jag startar datorn.. men inte när jag startar om, tänkte inte på det först utan märkte det nu. Ladda ial BIOS default, kikade runt lite efter primär VGA enhet men hittade ingen, vet heller inte vad jag skulle gjort med den :).

Jag upptäckte efter att jag kört med Driversweeper, då det inte tog bort CCC att jag hade en 5 olika installationer av drivrutinen och CCC i olika kataloger döpta till antingen AMD eller ATI.
Jag vet inte varför det har blivit så, innan har jag alltid bara installerat över drivrutinen men det har uppenbarligen inte fungerat så bra denna gången.

Har kört med DriverSweeper nu iallafall, och grafikkortet är installerat det fungerar korrekt etc.
BC2 laddade bra mycket fortfare ex. så det fungerar ju uppenbarligen.. men något spökar.

Lite synd att jag inte ska få njuta fullt ut för problemen till trots så är jag jäkligt nöjd med kortet.

Dom här mapparna du pratar om som hette AMD och ATI, säker på att de inte bara är installations filerna?
Jag har ju tex en mapp som heter ATI och i den mappen har jag allt från 10.3 och upp till 10.12a.. men de är bara installations filerna.. mappen ska heta ATI technologic eller något sånt och där ska bara 1 drivrutin vara installerad..

Du kan ju kolla efter den mappen i Porgram mappen som är default för installationen.. om inte du valt att installera i en annan mapp!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus 6970 som driver 2 skärmar, får 500/1375Mhz i idle. Om jag ändrar frekvensen på minnet så går GPU-spänning upp i 3D läget (1.17v istället för 1.00v), även i idle alltså. Jag kan köra 940/1440Mhz stabilt men pga det här problemet så måste jag köra minnet default.

Någon som har samma problem?

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Dom här mapparna du pratar om som hette AMD och ATI, säker på att de inte bara är installations filerna?
Jag har ju tex en mapp som heter ATI och i den mappen har jag allt från 10.3 och upp till 10.12a.. men de är bara installations filerna.. mappen ska heta ATI technologic eller något sånt och där ska bara 1 drivrutin vara installerad..

Du kan ju kolla efter den mappen i Porgram mappen som är default för installationen.. om inte du valt att installera i en annan mapp!

Jo, det var installations filer jag menade... tänkte nog på att det var så många olika mappar så det blev fel.
Dom är borta nu ändå, och installationen ligger mycket riktigt i Program/Ati Technologies.

Tyckte ändå det var konstigt att det blivit så många olika mappar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf bekräfta att bc2 och civ5 fungerar med mina 6970 i mångtimmarspass, något överklockade dessutom, så bör inte vara drivrutinsproblem. Har dock något flashande i bc2, typ någon frame då & då blir svart. Sitter fortfarande på rc3 då 10.12 har muslaggbuggen...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gratzner:

Så du får BIOS vid kallstart men inte vid reset?
Dröjer nog inte många dagar innan 11,1 släpps, får hoppas att det löser problemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så du får BIOS vid kallstart men inte vid reset?
Dröjer nog inte många dagar innan 11,1 släpps, får hoppas att det löser problemen.

Precis, endast vid kallstart. Vid omstart växlar skärmen mellan HDMI och DVI ungefär som att den söker kontakt, fram tills det att "Windows Startar" bilden kommer fram, då funkar det finfint.
Jag kan förresten komma in i BIOS, får trycka på DEL lite då och då bara. Så BIOS och allt laddar helt klart, det syns bara inte på skärmen.

Och ja, får hoppas på det. Men nog är det konstigt att jag inte får BIOS ändå, tycker inte det borde ha med grafikkortet att göra. Datorn är kanske för snabb?

Visa signatur

Permalänk

Bytte ut 4850 till 6950 idag, gick relativt problemlöst. Hade lite strul i med att den inte kunde identifiera kortet men tog ut, putsade kontakterna lite och så funkade det. Planerar inte att flasha, antingen modda shaders eller bara klocka vanligt.

Till mitt lilla problem nu dock. Kör med två skärmar, varav en 120Hz DVI, och en 60Hz vga, genom en vga-dvi adapter. Vga funkar ju bara i den "första" utgången, och det verkar som om detsamma gäller för 120Hz. Funkar bara i "första" utgången alltså. Lite tråkigt med tanke på att mitt 4850 klarade både vga och 120hz. Kan detta problem kringgås med drivers? Tittade på något i stil med vga-hdmi, men det verkar som en dyr historia. Någon som har förslag på en lösning eller är det att sälja av vga-skärmen som gäller?

Visa signatur

Asus p8p67 PRO | i5 - 2500K med NH-U12P | MSI R6950 Twin Frozr III | Silverstone FT02B | Corsair AX850W | Corsair XMS3 8GB | Intel 320 120gb | Samsung Spinpoint f3 1TB | BenQ XL2410t | Logitech g9/g13/mx3200/z4 | Siberia v2

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte det precis nu efter att BFBC2 låst sig igen, vid omstarten stod det CPU temperature failure vilket gjorde mig vansinnig får så ska det inte vara. Oklockad 920 som enligt temp ligger på c:a 55 grader.

Iallafall... öppnade upp dator och märkte då... att... en plugg till grafikkortet inte satt helt i.

Jag har alltså precis bytt ifrån 4890 CF till ett singel 6970.. och då är det 8+6 pins som gäller, och mitt nätagg har en sådan pin som är 6+2 alltså 2 av pluggarna sitter löst. Dom två satt inte helt i grafikkortet. Datorn har ju hittat grafikkortet, jag har lyckats installera drivrutiner etc. Men kan det lilla ha gjort så att ex. Bfbc 2 hängde sig om det inte har fått tillräckligt med kräm?

Nu glömde jag öppna upp CPU fläkten

Pfft.. jaja, får öka hastigheten istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok ju mer jag tänker på de desto mer stör de mig!
Jag kan inte klocka högre än 840/1325.. varför?

Jag har använt wizzards program och modifiera min orginal BIOS så den har 1536SP.. men varför 840/1325mhz som max?
Bara jag som har detta problem?
Kan de vara för att jag kör 2 kort?

Jag villju väldigt gärna upp i 880/1375mhz!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm.

Varje gång jag har provat BFBC2 nu och datorn har strulat till det och hängt sig så jag har varit tvungen att trycka på reset så får jag upp CPU over temperature error.

Kan det vara så att CPU'n blir för varm?

Det är en oklockad i7 920 med Coolermaster V8 på. Ska fixa något program och kolla tempen..

EDIT: Tveksam till det om CPU ligger på c:a 45 grader idle.. men äh.. jeffla skit.

EDIT2: Och CPU visar c:a 70 grader i BFBC2 så jag tror inte att det är det som är fel..

Funderar på om jag ska byta kortet imorgon, så här ska det inte vara. Byta till ett annat 6970 alltså, för jag vill väldigt gärna ha just ett 6970. Men nu har jag fått två Bluescreens, utan någon speciell anledning och då måste det hända något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem senaste RBE versionen och öppnade både min Orginal BIOS och den modifierade BIOSen i detta program och hittade dehär:

Jag borde väl kunna ändra denna till högre och sen kunna klovka högre i CCC etc?

Då tänkte jag ändra den med 1536SP filen så att den blir högre och sedan flasha om ett kort i taget.. borde väl funka?

och om jag låter allt annat vara så borde de vara samma BIOS som nu fast med högre klock möjligheter? right?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SweSparky:

Jag laddade hem senaste RBE versionen och öppnade både min Orginal BIOS och den modifierade BIOSen i detta program och hittade dehär:
http://i54.tinypic.com/345bqt0.jpg

Jag borde väl kunna ändra denna till högre och sen kunna klovka högre i CCC etc?

Då tänkte jag ändra den med 1536SP filen så att den blir högre och sedan flasha om ett kort i taget.. borde väl funka?

och om jag låter allt annat vara så borde de vara samma BIOS som nu fast med högre klock möjligheter? right?

Borde funka, fast bäst är nog att läsa den där sidan dom hänvisar till i alla fall.
Det verkar ju finnas två metoder för att höja gränsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gratzner:

Hmm.

Varje gång jag har provat BFBC2 nu och datorn har strulat till det och hängt sig så jag har varit tvungen att trycka på reset så får jag upp CPU over temperature error.

Kan det vara så att CPU'n blir för varm?

Det är en oklockad i7 920 med Coolermaster V8 på. Ska fixa något program och kolla tempen..

EDIT: Tveksam till det om CPU ligger på c:a 45 grader idle.. men äh.. jeffla skit.

EDIT2: Och CPU visar c:a 70 grader i BFBC2 så jag tror inte att det är det som är fel..

Funderar på om jag ska byta kortet imorgon, så här ska det inte vara. Byta till ett annat 6970 alltså, för jag vill väldigt gärna ha just ett 6970. Men nu har jag fått två Bluescreens, utan någon speciell anledning och då måste det hända något.

Får du CPU over temp error verkar det ju trots allt vara något knas med CPU:n.
Vad är larmgränserna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Borde funka, fast bäst är nog att läsa den där sidan dom hänvisar till i alla fall.
Det verkar ju finnas två metoder för att höja gränsen.

De sjuka är ju att Den helt orginala biosen e ju också låst på 840/1325?
De brukar den väl inte vara på 6950? e de bara powercolors versioner som är de?

Laddade presic hem Sapphires bios från techpowerup och de verkar också stå på 840/1325 som max.. :S

Kan du köra högre klocks i CCC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är låst på 840/1325 på alla 6950 kort. Vill du gå över måste du använda t.ex. Afterburner.

Skulle du behöva mer kräm så använd nedanstående program.

http://www.techpowerup.com/downloads/1924/TechPowerUp_Radeon_...

Rör ingenting förutom GPU-register fliken och ändra volten där.

Visa signatur

Lenovo Legion 15'6" 16GB - i7-7700HQ@2800mhz-GTX1060 8GBVRam // Stationär: Z1701 M-ITX - I5 6600k @ 4900Mhz(1.45volt) - GTX 1080 - Noctua DH-15 - Corsair 750w -Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHZ. Båda kopplad till en Philips 32" med MultiView = Awesome!

Permalänk
Hjälpsam

Nej jag kan inte heller köra högre än 840/1325, blir kortet då ett HD6960 med 840/1325?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knutson:

Det är låst på 840/1325 på alla 6950 kort. Vill du gå över måste du använda t.ex. Afterburner.

Skulle du behöva mer kräm så använd nedanstående program.

http://www.techpowerup.com/downloads/1924/TechPowerUp_Radeon_...

Rör ingenting förutom GPU-register fliken och ändra volten där.

Jag testade MSI AFterburn, men den gav mig inte heller mer möjligheter än 840/1325..
Såg att man kunde ändra detta i afterburn.cfg.. men när jag gick in där och ändrade och sen skulle starta afterburn fick jag en BSOD.. så inget alternativ för mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara att vänta en vecka eller två, det enda som kommit är 10.12 cap1 som innehåller förbättringar för ett spel...

hur gick dt med rma på gpu å psu?? Har dt löst sig med coil whine??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

hur gick dt med rma på gpu å psu?? Har dt löst sig med coil whine??

Komplett fick in nätagget idag så inväntar svar där (upp till 4 dagar skrev dom).
Fick höra (idag också) att webbhallen hade skickat en fraktsedel, så denna vecka åker graffarna iväg. Tänkte köra iväg allt som låter, orkar inte vänta på en grej efter en annan, skulle det visa sig att dom inte upptäcker något med nån pryl så betalar jag gärna nån hundring om det är så.

Så nu sitter man på den ultimata non-gaming laptoppen, 1.8ghz x2 prolle, 2gb ram samt hd2400 samt en hel burk med godisråttor
Duger till att köra igenom gamla starwars spelen typ heh, om man inte klibbar fast i tangenterna.

Permalänk
Medlem

Komplett fick in nätagget idag så inväntar svar där (upp till 4 dagar skrev dom).
Fick höra (idag också) att webbhallen hade skickat en fraktsedel, så denna vecka åker graffarna iväg. Tänkte köra iväg allt som låter, orkar inte vänta på en grej efter en annan, skulle det visa sig att dom inte upptäcker något med nån pryl så betalar jag gärna nån hundring om det är så.

Så nu sitter man på den ultimata non-gaming laptoppen, 1.8ghz x2 prolle, 2gb ram samt hd2400 samt en hel burk med godisråttor
Duger till att köra igenom gamla starwars spelen typ heh, om man inte klibbar fast i tangenterna.

haha gör likadant med PSU men gpu gjorde jag rma på.. nu inväntar jag med nytt köp å för se vilket 6970 är billigast då de börja går ner i pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

haha gör likadant med PSU men gpu gjorde jag rma på.. nu inväntar jag med nytt köp å för se vilket 6970 är billigast då de börja går ner i pris.

Okey, ja nätagget är på rma det också, så du inte misstolkade eller jag klantade mej Jag skrev att jag helst ville ha pengarna till baka (nu efter ett år hah) då dom inte har likvärdigt, om inte det så deras ax1200w samt ca 1500-2000kr tillbaka i mellanskillnad, strider 1500w kostade ju väldigt mycket när jag köpte det

Tänkte köra på 2xsapphire 6970 om jag får för webhallen, hade ju mina antika 4890 kort innan som sagt som var tysta.

Permalänk
Medlem

Okey, ja nätagget är på rma det också, så du inte misstolkade eller jag klantade mej Jag skrev att jag helst ville ha pengarna till baka (nu efter ett år hah) då dom inte har likvärdigt, om inte det så deras ax1200w samt ca 1500-2000kr tillbaka i mellanskillnad, strider 1500w kostade ju väldigt mycket när jag köpte det

Tänkte köra på 2xsapphire 6970 om jag får för webhallen, hade ju mina antika 4890 kort innan som sagt som var tysta.

Sapphire verkar vara bra kort, men vet inte så mycket om dem plus att de e lite dyrare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Sapphire verkar vara bra kort, men vet inte så mycket om dem plus att de e lite dyrare...

sapphire är bra ja, iaf specialkorten som vapor-x etc, de hade visst lägre strömförbrukning pga bättre komponenter och sådana som förhindrade coil whine. nu vet jag inte om dom har samma på 69xx stockkorten men så var det på mina sapphire vapor-x 4890 oc 2gb.

förutom det så tänker jag aldrig köpa gigabyte igen, detta var första samt sista gången, kollar man i nvidia/ati forumdelarna så verkar väldigt många ha problem med just gigabyte, och inte bara grafikkort heller för den delen.

Permalänk
Medlem

sapphire är bra ja, iaf specialkorten som vapor-x etc, de hade visst lägre strömförbrukning pga bättre komponenter och sådana som förhindrade coil whine. nu vet jag inte om dom har samma på 69xx stockkorten men så var det på mina sapphire vapor-x 4890 oc 2gb.

förutom det så tänker jag aldrig köpa gigabyte igen, detta var första samt sista gången, kollar man i nvidia/ati forumdelarna så verkar väldigt många ha problem med just gigabyte, och inte bara grafikkort heller för den delen.

Det var jo mitt första gigabyte produkt så inte så ympad på gigabyte just men de verka ha bra service.

Visa signatur

Permalänk

Om man tänker klocka ett 6970, ska man låta fläkten va på auto eller höjja den?

Permalänk
Medlem

Såg att Catalyst 11.1a Hotfix är ute nu men undrar bara hur ni går till väga med att installera AMDs drivrutiner. Avinstallerar ni de gamla först sen installerar den nya eller bara installerar den nya över? Har använt mig av Nvidia de senaste 4 åren därför frågar jag.

Använder mig utav 2 st Asus 6970 som inte har strulat alls och är nöjd som fan!

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming