1tb eller 2tb intern hårddisk?

Permalänk
Medlem

1tb eller 2tb intern hårddisk?

Hej,

De flesta verkar köpa 1tb hårddiskar istället för 2tb. Beror det på att de klarar sig på 1tb utrymme eller är hårddiskarna på 1tb mer stabila (håller längre) än de som är 2tb?

Ska köpa en ny dator snart och 2tb känns mer lockande eftersom jag ska ha datorn i flera år. Skulle därför vilja veta om det skiljer sig i livslängd mellan olika storlekar.

Permalänk
Medlem

inte vad jag vet

Jag har en 2tb

Permalänk
Medlem

Främst är det väl att 1tb i snitt är snabbare, och 2tb är gröna diskar, med högre accesstid och lägre läs/skrivhastighet.

Om du ska installera spel, program och windows på den rekommenderar jag verkligen inte 2tb, utan skulle alla dagar kört på en Samsung Spinpoint F3 1tb.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Bara att köpa SSD till system och 2 TB diskar till lagring Jag tycker om WD Black Caviar 2 TB, bra prestanda, inte allt för dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Främst är det väl att 1tb i snitt är snabbare, och 2tb är gröna diskar, med högre accesstid och lägre läs/skrivhastighet.

Om du ska installera spel, program och windows på den rekommenderar jag verkligen inte 2tb, utan skulle alla dagar kört på en Samsung Spinpoint F3 1tb.

Jaha det är därför, tack. Kommer inte köpa en SDD så det blir nog den du rekommendera. Hur är ljudnivån på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDM_D:

Jaha det är därför, tack. Kommer inte köpa en SDD så det blir nog den du rekommendera. Hur är ljudnivån på den?

Jag har två stycken F3'or och de låter ingenting. Eller rättare sagt, fläkten till processorn låter högre än dem. Eftersom de är så billiga skulle jag köpa två, speciellt om du ska ha datorn ett tag.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag har två stycken F3'or och de låter ingenting. Eller rättare sagt, fläkten till processorn låter högre än dem. Eftersom de är så billiga skulle jag köpa två, speciellt om du ska ha datorn ett tag.

Låter som en idé. Vilka är nackdelarna med att ha två? Högre strömförbrukning förstås, något annat? Är inte speciellt kunnig när det gäller hårdvara så jag kommer inte kunna öppna upp datorn och åtgärda eventuella problem som uppstår. Inet kommer bygga datorn åt mig, sedan kommer jag bara öppna upp den för att damma ur den ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDM_D:

Låter som en idé. Vilka är nackdelarna med att ha två? Högre strömförbrukning förstås, något annat? Är inte speciellt kunnig när det gäller hårdvara så jag kommer inte kunna öppna upp datorn och åtgärda eventuella problem som uppstår. Inet kommer bygga datorn åt mig, sedan kommer jag bara öppna upp den för att damma ur den ibland.

Högre strömförbrukning och lite högre ljudnivå är nog de enda nackdelarna, men jag tror inte att du kommer märka av det alls.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDM_D:

Annars kan du köpa en seagate momentus xt 500gb som system disk (hybrid disk, 1000kr) och köpa en 2tb lagrings disk :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDM_D:

Låter som en idé. Vilka är nackdelarna med att ha två? Högre strömförbrukning förstås, något annat? Är inte speciellt kunnig när det gäller hårdvara så jag kommer inte kunna öppna upp datorn och åtgärda eventuella problem som uppstår. Inet kommer bygga datorn åt mig, sedan kommer jag bara öppna upp den för att damma ur den ibland.

Om du vet att du inte kommer använda mer än 1TB kan du med fördel sätta upp RAID 1 med dem så har du en backup om den ena går sönder. Nackdelar är väl ökad strömförbrukning som du säger, och något högre ljudnivå.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.