De bästa och mest prisvärda skärmarna i dagsläget

Permalänk

BL 2400PT måste vara den mest prisvärda skärmen för 2000. En kompis fick hem den i dagarna och den ser riktigt bra ut. Så bra att jag ändrade mig från att köpa EW2333H till att köpa samma. BL2400PT. Den är trots allt en tum större och inte fel att den är så billig heller.

Vad gäller tråden är det konstigt att den inte är uppdelad beroende på vad du ska använda den till. BL2400PT är bäst men TS verkar vara crazygamer och låter den därför inte vara med på listan. 99 procent av alla som köper skärmar är inte crazygamers.

Vem fan ser skillnad mellan snabbheten i en BL2400PT och en TN?
http://www.youtube.com/watch?v=x5h6W78TkQQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

BL 2400PT måste vara den mest prisvärda skärmen för 2000. En kompis fick hem den i dagarna och den ser riktigt bra ut. Så bra att jag ändrade mig från att köpa EW2333H till att köpa samma. BL2400PT. Den är trots allt en tum större och inte fel att den är så billig heller.

Vad gäller tråden är det konstigt att den inte är uppdelad beroende på vad du ska använda den till. BL2400PT är bäst men TS verkar vara crazygamer och låter den därför inte vara med på listan. 99 procent av alla som köper skärmar är inte crazygamers.

Tydligen en kille här på forumet. Han sa att han inte rekommenderade just den skärmen till spel.

Och VA-paneler är faktiskt inte att rekommendera för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Lite väl kategoriserande där kan jag tycka. Beror ju, som du säkert är väl medveten om, på typ av spel och skärmarnas egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Lite väl kategoriserande där kan jag tycka. Beror ju, som du säkert är väl medveten om, på typ av spel och skärmarnas egenskaper.

Nej, du kommer aldrig se mig rekommendera en VA-panel för spel. Då är IPS eller TN-paneler bättre överlag.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Tydligen en kille här på forumet. Han sa att han inte rekommenderade just den skärmen till spel.

Vilket inte förändrar någonting. BL2400PT är fortfarande den mest prisvärda skärmen för 2000:-.

Jag skulle aldrig reka en IPS skärm till något pga den usla svärtan.

Vill man ha en snabbast möjliga spelskärm ska man ha 120Hz och TN-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Vilket inte förändrar någonting. BL2400PT är fortfarande den mest prisvärda skärmen för 2000:-.

Jag skulle aldrig reka en IPS skärm till något pga den usla svärtan.

Vill man ha en snabbast möjliga spelskärm ska man ha 120Hz och TN-panel.

Men vill man ha en bra kombination mellan spelprestanda, hyffsade betraktningsvinklar samt färger, mja, då är U2311H ett dugligt val

Men jag håller med dig, BL2400 verkar vara en grym skärm det med

Permalänk
Medlem

Finns det några experttest av BL2400PT?

Permalänk
Medlem

Utifrån en väldigt snabb research så måste jag hålla med om att Benqs BL2400PT verkar vara riktigt vass för pengarna.

Permalänk

Är U2311h bättre än BL2400PT?
Har ändrat mig och ska ha en skärm till datan och Dc universe istället.
Har endast HDMI (och vga) på min laptop. Hur funkar det egentligen finns det hdmi till dvi eller måste jag köpa en hdmi skärm?
Och vad kostar en hmi till dvi kabel isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johknt:

En annan fråga som kanske dyker upp ibland och som jag gärna skulle vilja ha ett svar på:
Vid mycket arbete med text, tex programmering eller Word, vilken typ är bäst, ips eller pva? 22,23 eller 24"? Har hört att "dot pitch" kan påverka. Frågan är alltså, vilken av skärmarna ovan är mest vilsam vid textläsning?

Jag skulle säga att en IPS skärm har betydligt behagligare sken och bättre bild. Det känns ungefär som att att jämföra en LCD och PLasma TV. Från första blicken känns ju LCD:n så grym. Men efter ett tags granskande ser man att färgerna inte riktigt stämmer i verkligheten och att den är väldigt skarp i sina färger. Något som inte är så behagligt. Plasman ger inte riktigt samma "wow" om det inte är en dyr en, men den ger verkliga färger som är behagliga att kolla på.

Permalänk
Medlem

Jag upplever VA paneler som MYCKET mer behagliga att läsa text på osv.

Permalänk
Skrivet av Fredstone:

Det har redan tagits upp här
Den kostar för övrigt inte alls några 2000 kronor, utan 2500.

Citat:

Nej, det är inte ett dugg konstigt. Det är helt bakvänt att göra en sån indelning då de flesta gör lite allt möjligt vid datorn, samtidigt som skärmarna normalt sett lämpar sig till allt möjligt.
Indelningsaspekten finns i och för sig i och med 120-hertzskärmarna i andra inlägget för de som verkligen har problem med 60 hertz.

Citat:

En del kan nog göra det, grejen är att tre skärmar med Samsungs cPVA-panel redan är med på listan. Dessa är liknande snabbhetsmässigt, men har bättre betraktningsvinklar och mindre problem. Att slänga in ännu fler "långsamma" skärmar tror jag riskerar att skapa protester och misstro mot hela listan.

Skrivet av HAZ:

Eftersom det verkar ganska svårt att få tag i glossy skärmar så får man kanske gå på någon av skärmarna som nämns i första posten. De två Dellskärmarna verkar ju klockrena men sen läste jag något som verkligen fick mej att haja till "vissa irriterar sig på antireflexbehandlingen" då låter det verkligen inte som jag vill ha dom skärmarna. Varför är inte den här skärmen med som prisvärd NEC MultiSync EA231WMi ?

Nja, som jag skriver i andra inlägget så är även Benqs nya EW2420 och VW2420 halvglossy.
Annars så har som sagt skärmarna med Samsungs cPVA-panel som sagt väldigt mild antireflexbehandling, varför inte satsa på någon av dessa?
EA231an är inte med eftersom den är så lik Dell U2311 och har samma pris nu mer, men är lite långsammare då den saknar overdrive (om de inte lagt till det i en senare revision, men det verkar inte så troligt). Nu läste jag i och för sig nyss något om att den kunde återge nyanser bättre än U2311, men det vet jag inte om man ska tro på (läste det på Youtube!). Har inte sett några såna klagomål mot Dellen i de vanliga recensionerna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av rufusrufus:

Är U2311h bättre än BL2400PT?
Har ändrat mig och ska ha en skärm till datan och Dc universe istället.
Har endast HDMI (och vga) på min laptop. Hur funkar det egentligen finns det hdmi till dvi eller måste jag köpa en hdmi skärm?
Och vad kostar en hmi till dvi kabel isf?

U2311 har kontrast som en normal skärm (i topp där).
Benqs MVA-panel har betydligt högre kontrast, 3000:1, men verkar precis som en normal IPS-panel lida av rejält glow på svart vid betraktningsvinkel. Sök på Youtube så hittar du en del.

U2311 är bättre i alla andra avseenden. Detta framkommer i trådens två första inlägg samt recensionerna (finns inget på just BL2400 men väl på EW2420/VW2420). Tråd om dessa länkas till i föregående inlägg, var i ett av de första inläggen på sidan två.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=703893

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Saknar bara Dell U2410 i den här listan. Minst 1200px på höjden är i alla fall för mig en förutsättning för att bildskärmen ska vara värd att överväga. Nu är visserligen HPs motsvarighet med, men ändå

Mjo, jag har funderat på att lägga till U2410, det är några saker som gör den starkare än ZR24w.
Wide gamut, inte fel för dem som håller på mycket med foto, häftigare färger kan ju också många vanliga användare tycka är kul, samtidigt som den har ett bra sRGB-läge så att man kan få allt normalt och fint om man vill det.
Aningen bättre betraktningsvinklar än ZR24w enligt vissa, ytterligare några ingångar. Samt att den tillhör de absolut snabbaste 60-hertzskärmarna enligt Digitalversus test.
http://www.digitalversus.com/dell-u2410-p357_6292_88.html

Men jag är tveksam till att lägga till den pga av två saker.
För det första så ska det trots vad jag själv tidigare skrivit förekomma olika antireflexbehandlingar på LGs nuvarande IPS-paneler. Har sett ett antal som hävdat att U2410 verkligen är något grynigare än HP ZR24w, först antog jag att det var inbillning men sen när man ser folk som har båda bredvid varandra tycka det lär det stämma.
Den andra anledningen är priset. Nu har Dustin i och för sig sänkt det med en hel hundralapp...

Skrivet av OSkar000:

Att man ska lägga rejält med pengar på bildskärm (och annan kringutrustning) ser jag som ganska självklart om man använder datorn mycket. Personligen tillbringar jag ganska många timmar i veckan framför datorn både hemma och på jobbet vilket motiverar att det läggs en hel del pengar på just det som jag ser och känner vid datorn, dvs bildskärm, stol, skrivbord, belysning, tangentbord och mus. Att datorn däremot är en relik från 2005 påverkar inte lika mycket eftersom prestandan är tillräcklig (ehum...).

Jämfört med andra datorkomponenter som processorer och grafikkort så står sig bildskärmar bra mycket längre. En bra IPS-skärm från 2004 har fortfarande överlägsen bildkvalitet mot en modern TN-skärm oavsett prisklass. Övriga komponenter från 2004 har dock inte mycket att komma med i jämförelse...

Sen är det förstås upp till var och en att välja vad man vill lägga pengarna på. Vill man inte betala för en dyr bildskärm ska man inte heller göra det, men det ska då vara ett medvetet val utifrån ens egna situation och inte något som enbart baseras på pris utan att veta skillnader i bildkvalite, livslängd och övriga prestanda.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Om du gillar hög upplösning, 2560x1440:
http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501033036...

Jävligt billig just nu! Kostade 8 papp för inte länge sedan.

Jag tar och slår på stort och lägger in både Dell U2711 och U2410 i tipsinlägget tills vidare!
Fast när priset åker upp igen så tror jag de ryker. Känns som de allra flesta som besöker den här forumdelen inte är intresserade av att lägga så mycket på en skärm tyvärr.

Studentkonto hos Dustin gör för övrigt ingen skillnad på dessa skärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bra tråd, en frisk fläkt faktiskt, precis sånt man behöver när man ska shoppa skärm!!!

Tycker man det är totalt skit samma hur en skärm presterar och bara vill ha lägsta möjliga inköpskostnad för den så är det ju bara att stänga den här tråden, springa till Prisjakt och köra på första bästa länk.

Jag kan delvis förstå folk som tycker texten har lite attityd men det är i föredra i stället för 100 trådar där man alltid går på billigast möjliga och ingen direkt information om äkta prestanda kommer fram, dvs. inte saker som TeoretiskPappersKontrast, UltraLågFantasiLatency och liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag har en 24" BenQ som kostade 1499:-
Det är prisvärt.
Skillnaden mellan den och andra runt 4000:- klassen var fan inte mycket, tilläggas bör att jag är filmnörd med en 6090 Pioneer plasma(som fortfarande är refernce i många tester) som "normal" tv, annars kör jag med proj, jag om någon pallar inte med dålig bild.

Grejen är att det är så små skillnader på dagens små skärmar att det inte motiverar kostnaden, sorry!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det är prisvärt.
Skillnaden mellan den och andra runt 4000:- klassen var fan inte mycket, tilläggas bör att jag är filmnörd med en 6090 Pioneer plasma(som fortfarande är refernce i många tester) som "normal" tv, annars kör jag med proj, jag om någon pallar inte med dålig bild.

Grejen är att det är så små skillnader på dagens små skärmar att det inte motiverar kostnaden, sorry!

För du har jämfört många skärmar hemma med korrekta inställningar?

De ergonomiska skillnaderna överlag är ju ganska stora. Sen bättre färger och mer kvalité. Sen, köper man en rejäl skärm har man den i flera år. Köper man en TN blir i regel livslängden något kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det är prisvärt.

TN är värdelöst för film, end of story.
Har själv haft diverse TN skärmar som åkt tillbaka för dom duger inte till något, om man nu inte har några krav alls.

Sen är det inte bara film. Text, windows osv är ännu värre kontra en riktig panel.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ny dator och behöver en skärm också.. Jag är helt värdelös på skärmar, datorn används mestadels till spel. Har runt 2500kr att lägga på skärm, vilken är den mest prisvärda skärmen då?

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Det är prisvärt.

Har du både en Pioneer och en plasma? Vad är det för pryl som är av märket Pioneer då?
Allvarligt, det är i mycket få butiker du ens kan se skärmar med bättre paneltyper. Vissa ellador har några Appleskärmar framme. Det brukar vara allt.
Det finns självfallet inga datorskärmar som är riktigt lika bra som en Pioneerplasma vad gäller betraktningsvinklar och svärta, just eftersom de alla är LCDer. Tekniken har sina begränsningar. Men det finns en del som kommer i närheten, även om man idag tvingas göra ett val mellan så bra betraktningsvinklar som möjligt, så bra svärta som möjligt (de bästa datorskärmarna kommer ner i runt 0,03cd/m2 framifrån, vilket är betydligt bättre än väldigt många tv-apparater) och hög uppdateringsfrekvens.

Skrivet av sher!kan:

Jag har precis köpt ny dator och behöver en skärm också.. Jag är helt värdelös på skärmar, datorn används mestadels till spel. Har runt 2500kr att lägga på skärm, vilken är den mest prisvärda skärmen då?

Det är nog bäst att du själv gör ett val utifrån de listade modellerna, ingen annan kan veta riktigt vad som är viktigast för dig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Det är prisvärt.

Skillnaderna är såpass stora att det inte går att motivera ett köp av en dålig skärm för bara några tusenlappar mindre

Inte ens en bra TN har en chans mot *VA eller *IPS vad det gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar. Ser du inte skillnad på en lågpris TN och en normaldyr IPS/*VA så är det dags att kolla synen.

Bara en sån sak som att svart, mörkgrönt och mörkblått i princip är samma "gröt" på en TN är argument nog för att inte ens överväga ett köp. Eller ljusa nyanser och vitt. Vrid på skallen och färgerna byter plats. Ställ dig upp, nya färgkombinationer. Det är tur för att det finns skrikgrönt och rosa i Excel när något ska markeras så man kan se det oavsett om man är över eller under bildskärmen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Har fått hem min U2311 nu. Är nöjd förutom en grej.
När den visar en hel svart bild blir det rött/orange nere i vänster och höger hörn. Skit störande.
Är det så med IPS?
Fel inställningar?
Eller fel på skärmen?
Vill veta ifall jag måste skicka iväg skärmen för att den är defekt, så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

en snabb fråga och kanske låter efterblivet men.. blir det lika bra bild att köra DVI från graffe kortet som att köra med HDMI kabel? för tänkte på att många skärmar inte har hdmi utgång ?

Permalänk
Medlem

Fan va bra tråd sånt här gillar jag, tummen upp nu slipper jag fråga vad som är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

För du har jämfört många skärmar hemma med korrekta inställningar?
.

Ca 10 st

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av rufusrufus:

Har fått hem min U2311 nu. Är nöjd förutom en grej.
När den visar en hel svart bild blir det rött/orange nere i vänster och höger hörn. Skit störande.
Är det så med IPS?
Fel inställningar?
Eller fel på skärmen?
Vill veta ifall jag måste skicka iväg skärmen för att den är defekt, så fort som möjligt.

IPS-paneler lider ofta rejält av white glow, dvs. svart och andra mörka färger blir vit- eller blåaktiga när man ser från vinkel. Just U2311 har istället mer åt purple glow-hållet, men det kan även visa sig som orange som du säger.
Även de andra paneltyperna har problem med svart från vinkel, men det brukar inte vara lika illa.
Att sitta i ett helmörkt rum är dock inte att rekommendera med någon LCD.

Detta hade du varit medveten om ifall du läst Flatpanels recension

Citat:

Dette fænomen er ikke usædvanligt med IPS paneler og nogle IPS paneler har en lilla toning i stedet, men på U2410 som jeg har stående ved siden af U2311H, er der ingen kritiske kontrastproblemer fra vinkler.

U2311H har et fair sortniveau - fra fronten - men hvis du flytter dig til siderne - som påvist ovenfor – reduceres sort betydeligt. Hvis du sidder tæt på U2311H kan du også se, at hjørnerne af panelet skifter en smule nuancer, fordi kontrasten reduceres. Det skyldes, at hjørnerne af skærmen betragtes fra en større vinkel end midten.

Dette er et problem i mine øjne, og selv om det kun ses i aftentimerne, og ikke rigtig er synligt i løbet af dagstimerne hvor der er lysere i rummet, ...

IPS Glow Effect

Skrivet av sher!kan:

en snabb fråga och kanske låter efterblivet men.. blir det lika bra bild att köra DVI från graffe kortet som att köra med HDMI kabel? för tänkte på att många skärmar inte har hdmi utgång ?

Det är samma signal med skillnaden att HDMI kan ta ljud också. HDMI-ingångarna är tänkta för att ansluta spelkonsoler, externa dvd-/blurayspelare eller bärbara datorer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Fick bli Samsung F2380M bra pris från proshop=) tog M verisionen då den hade HDMI utgång också:) får hoppas jag blir nöjd med skärmen:) tack för tråden

Permalänk
Medlem

Tack Jonte för tråden mycket bra information. Nu gäller det bara att hitta någonstans där man kan titta på skärmarna irl. Hoppas att Media Markt har ett bra utbud eller finns det bättre ställen?

Permalänk

Nu blev det bättre, har fått upp skärmen högre nu och har den lutandes mot mig. Då försvinner det i stort sett helt.