Två kort i dator jag inte vet vad det är till?

Permalänk

Två kort i dator jag inte vet vad det är till?

Hej nu vet jag inte riktigt om jag har postat rätt men om det är fel kan väll någon snäll moderat flytta tråden (A). Jag kollade lite i min dator efter som jag funderar på att köpa nytt grafikkort men så hitta jag två kort som jag inte riktig vet dom gör så tänkte ni kanske vet

Vi kan börja med det jag vill kort jag helst vill veta va det gör fal om jag kan ta bort det eller inte.
Det sitter i ett litet pci uttag i moderkortet, och det går tre sladdar från det den ena sladden är blåsvart och den går till framsidan av datorn sen vet jag inte vart den går och sen sitter det 2 gråa sladdar som den ena går upp på nätaggregatet sen ser jag inte vart den går och den andra gråa dator går upp ovanför cd läsaren sen ser jag inte mer men ovanför cd-läsaren sitter det en kort läsare här bilden på kortet

och så ser det ut där bak

Sen till det andra kortet som inte är så viktigt men kan vara kul och veta va det är till. Det sitter längst ner i datorn under fläkten. Den går 3-4 gul svarta sladdar till nätaggregatet sen så går det en sladd upp till moderkortet som det står F_USB5 ovanför. På baksidan av datorn finns det 2 hål som heter IR out och hål som heter IR in. här är en länk till vad jag har i min dator http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01782969...
hoppas ni vet vad det är för kort

Bild på kortet:

Bild på baksidan av datorn:

Permalänk

Det första kortet har en avskärmad del som troligen är en högfrekvent sändare / mottagare. Trådlöst LAN 802.11 b/g !

Det andra är för Fjärrkontroll med InfraRött ljus. USB-ansluten IR-fjärrkontroll till mediecenter. Minneskort till fjärrkontroll med IR-portar.
Kanske en föregångare till optisk fiber ?

Enligt andrakortets produktnummer:
"Hewlett-packard Daughter circuit board - 497212-001"
Hewlett Packard (HP) Computer Miscellaneous: Card Reader : Daughter circuit board - With IR-Chinook

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ena kortet är som sagt ett WLAN-kort.
Vet att vissa märkesburkar har antennen i chassit.

Och det andra, se ovan.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

okej den Wlan -kortet skulle jag kunna ta bort eller? gör ju så man får trädlöst internet eller :)?

Permalänk
Skrivet av cross_linus:

okej den Wlan -kortet skulle jag kunna ta bort eller? gör ju så man får trädlöst internet eller :)?

Japp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

WLAN kortet har två koaxialkablar som går iväg någonstans..

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"