OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 100GB, värd att köpa?

Permalänk
Medlem

OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 100GB, värd att köpa?

Okej måste börja planera mina inköp till 2-3 veckor.

Är det här en bra SSD? Kostar nästan 3500 kr, och verkar vara det enda negativa jag hittat. Fördelar verkar vara farten mot en vanlig SSD, slipper strömkabel, SATA m.m

Åsikter? Priset spelar ingen roll, jag är ute efter PERFORMANCE. Och en disk som passar mitt nya i7 system.

Hur går det att installera windows 7 på disken?

Permalänk
Medlem

Länk?

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=726107

http://www.ocztechnology.com/products/solid-state-drives/pci-...

Permalänk
Medlem

Den verkar ju onekligen riktigt grym, men vet inte om det verkligen är värt det priset. Har själv en Corsair SSD 120gb som jag är väldigt nöjd med och för att en sådan som denna OCZ ska komma till ordentlig nytta så ska det vara några riiiiiktigt tunga program som man ska köra, för den som jag kör med är väldigt snabb på just boot och allt annat jag laddar.

Vet inte hur installeringen fungerar men den borde ju listas som en vanlig hd i bios?

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Den verkar ju onekligen riktigt grym, men vet inte om det verkligen är värt det priset. Har själv en Corsair SSD 120gb som jag är väldigt nöjd med och för att en sådan som denna OCZ ska komma till ordentlig nytta så ska det vara några riiiiiktigt tunga program som man ska köra, för den som jag kör med är väldigt snabb på just boot och allt annat jag laddar.

Vet inte hur installeringen fungerar men den borde ju listas som en vanlig hd i bios?

Jo allt jag läst om den, så verkar det enda negativa vara priset. Vilket är något jag kan betala.
Jo man tycker väl den borde listas som det, men man vet aldrig!

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge innan man ser http://www.sweclockers.com/nyhet/13411-ocz-z-drive-r3-lovar-e... på marknaden ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ja frågan är väl när den släpps?

Permalänk
Medlem

Detta är alltså i praktiken 4st 25gb sandforcediskar i raid-0. Man kan åstadkomma samma prestanda genom att raida själv om man inte har något emot det

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Detta är alltså i praktiken 4st 25gb sandforcediskar i raid-0. Man kan åstadkomma samma prestanda genom att raida själv om man inte har något emot det

Då får man allt ha en bra raidkontroller om man inte vill att den ska flaska.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rallyreavan91:

Då får man allt ha en bra raidkontroller om man inte vill att den ska flaska.

Samt 4 S-ATA kablar och 4 ström-kablar...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta är alltså i praktiken 4st 25gb sandforcediskar i raid-0. Man kan åstadkomma samma prestanda genom att raida själv om man inte har något emot det

Ja men fördelen är som sagt att man slipper kablar, osv bara plugga in i PCI slotten, och få bra prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Då får man allt ha en bra raidkontroller om man inte vill att den ska flaska.

Skrivet av Esseboy:

Samt 4 S-ATA kablar och 4 ström-kablar...

Skrivet av X101:

Ja men fördelen är som sagt att man slipper kablar, osv bara plugga in i PCI slotten, och få bra prestanda?

De hastigheter som talas om på corsairs hemsida bör man kunna nå med tre raidade 60gb diskar och det ska tex ett moderkort med valfri intelkontroller klara. Håller med om att det är smidigare, men om du raidar själv så blir det billigare och du får mer lagringsplats. Förespråkar varken det ena eller det andra, vill bara informera om alternativen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

De hastigheter som talas om på corsairs hemsida bör man kunna nå med tre raidade 60gb diskar och det ska tex ett moderkort med valfri intelkontroller klara. Håller med om att det är smidigare, men om du raidar själv så blir det billigare och du får mer lagringsplats. Förespråkar varken det ena eller det andra, vill bara informera om alternativen

Om vi nu tar intels nyaste, 6000 för 64gb.
Eller Corsair 64gb, 1460kronor x3 = 4380 kronor vs 3500.
Skulle säga att OCZ Revodrive vinner faktiskt, 100gb räcker till väldigt mycket.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk

Den är otroligt grym men det ända jag skulle tänka på innan är om TRIM är något du känner att du klarar dig utan?

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Om vi nu tar intels nyaste, 6000 för 64gb.
Eller Corsair 64gb, 1460kronor x3 = 4380 kronor vs 3500.
Skulle säga att OCZ Revodrive vinner faktiskt, 100gb räcker till väldigt mycket.

Nu ska vi kanske hålla koll på vad vi skriver om, antar att inteldisken du pratar om är enterprise versionen och är något helt annat än det som finns i en revodrive. Även corsairdisken du refererar till är något annat än sandforce, sitter en marvell-kontroller i den om jag inte minns fel. Ska du jämföra med en revodrive så blir det Corsair Force eller OCZ Vertex 2 man pratar om och då kostar en 60gb disk ca 1000 x 3 = 3000 kr för 180gb med prestanda som är jämförbar med en 100gb revodrive. I praktiken så betalar man en hel del för bekvämligheten att bara stoppa in kortet och köra, men jag kan absolut tänka mig att det är värt det för en del användare.

Skrivet av Dangerdan:

Den är otroligt grym men det ända jag skulle tänka på innan är om TRIM är något du känner att du klarar dig utan?

Sandforce ska klara sig rätt bra utan trim, denna länk gäller en disk som motsvarar revodrive (dvs 4x sandforce) http://www.anandtech.com/show/3949/oczs-fastest-ssd-the-ibis-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Den är otroligt grym men det ända jag skulle tänka på innan är om TRIM är något du känner att du klarar dig utan?

Exat hur mycket förlorar man i prestanda utan TRIM?

Permalänk
Skrivet av X101:

Exat hur mycket förlorar man i prestanda utan TRIM?

att göra ett utförligt excel ark över detta kommer ta tid ;). Dock så är sandforce duktiga på att "göra rent sig själva" om man nu säger så.

Jag tycker ändå! att om du vill vara på säkra sidan så väntar du på X3 som kommer inom kort som har stöd för allt. Kommer självklart vara något dyrare men har du redan plan på en X2 så är inte priset något du bryr dig om.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

att göra ett utförligt excel ark över detta kommer ta tid ;). Dock så är sandforce duktiga på att "göra rent sig själva" om man nu säger så.

Jag tycker ändå! att om du vill vara på säkra sidan så väntar du på X3 som kommer inom kort som har stöd för allt. Kommer självklart vara något dyrare men har du redan plan på en X2 så är inte priset något du bryr dig om.

Okej, priset är något jag får leva med. Om det är <5000 kr så är det väl helt okej. Men jag är ändå lite orolig när det är 4 diskar som kör i RAID-0 känns som att en dataförlust är ganska stor. Eftersom disken bara ska användas till OS.

Permalänk
Skrivet av X101:

Okej, priset är något jag får leva med. Om det är <5000 kr så är det väl helt okej. Men jag är ändå lite orolig när det är 4 diskar som kör i RAID-0 känns som att en dataförlust är ganska stor. Eftersom disken bara ska användas till OS.

Ja alltså det där har jag svårt att svara på men jag tycker inte du ska vara orolig för så stor förlust. Tänk istället på att om du skaffar dig en X3 så har du det absolut värsta du kan ha i "mainstream" segmentet.
Finns inget som kommer i närheten av den prestandan helt enkelt :).

Själv har jag pengar liggande sen september förra året för en G3 (hatar att vänta) och varför jag skaffar en sådan är för att jag bara är ute efter att få en ordentlig prestanda i "verkligt" användande. Så som att starta upp windows, wow och enklare program.

Allt är upp till hur du känner och vad ditt behov är igentligen.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Ja alltså det där har jag svårt att svara på men jag tycker inte du ska vara orolig för så stor förlust. Tänk istället på att om du skaffar dig en X3 så har du det absolut värsta du kan ha i "mainstream" segmentet.
Finns inget som kommer i närheten av den prestandan helt enkelt :).

Själv har jag pengar liggande sen september förra året för en G3 (hatar att vänta) och varför jag skaffar en sådan är för att jag bara är ute efter att få en ordentlig prestanda i "verkligt" användande. Så som att starta upp windows, wow och enklare program.

Allt är upp till hur du känner och vad ditt behov är igentligen.

Måste fråga var uppgiften om att x3 är på gång kommer ifrån? Hittar inget alls när jag googlar, det enda jag hittar är en felskrivning där rubriken säger x3 och det står x2 i texten.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Måste fråga var uppgiften om att x3 är på gång kommer ifrån? Hittar inget alls när jag googlar, det enda jag hittar är en felskrivning där rubriken säger x3 och det står x2 i texten.

Sorry haha jag är alltid så snabb när jag skriver och sätter fel beteckning tyvärr. Den kommer inte heta X utan R denna gång :). Alltså, inom kort kommer R3 och den bör du titta på.

http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2011/416

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Sorry haha jag är alltid så snabb när jag skriver och sätter fel beteckning tyvärr. Den kommer inte heta X utan R denna gång :). Alltså, inom kort kommer R3 och den bör du titta på.

http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2011/416

Ah,då förstår jag

Tror iofs att den nya versionen av z-drive kommer att hamna en aning utanför budget, det är väl en enterprise version?