AMD Fusion: Asus E35M1-I Deluxe, Gigabyte E350N-USB3, MSI E350IA-E45

Permalänk
Melding Plague

AMD Fusion: Asus E35M1-I Deluxe, Gigabyte E350N-USB3, MSI E350IA-E45

Konceptet AMD Fusion gör entré i avskalade processorer för kompakta datorsystem. SweClockers testar tre moderkort och upptäcker en ny kompetent plattform för mediadatorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fusion är intressant, får bli till nästa HTPC

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Prefekt, då jag går i tankarna att eventuellt uppgradera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ni nämner hela tiden den "äldre" Intel plattformen. Där finns väl inget nyare att testa från Intel med bra grafik? Grejen är det att 330 och ION är den ända kombon som överhuvudtaget kan hänga på Zacate och det till ett högre pris. Att Intel skulle gå om dessa med nästa Atom ser jag som näst intill omöjligt om jag ska vara ärlig. Speciellt om Intel ska använda sig av sin egna grafik.

Bra recension och blir det en HTPC någon gång blir det Zacate.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Jag själv har en Atom 330 + Ion och blev imponerad av både pris och prestanda i testet på de här nya korten. Funderade lite snabbt på att köpa en till flickvännen med AMDs platform istället men allt falerade när ni skrev om bristande linuxstöd. I min mening så är det enda alternativet för sånna här burkar just linux och där har nvidia bra drivrutiner för sin ion platform.

EDIT:
En sak till, som inte hör till prestanda utan bara till moderkortstillverkaren. Jag tycker det är synd att ingen av MSI eller Asus valt en lösning med medföljande nätagg, likt asus at3iont-i deluxe.

Permalänk
Medlem

Asus E35M1-I Deluxe har jag spanat på ett tag men den har inte kommit ut i handel senast jag letade.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Under rubriken "Prestanda: Integrerad grafik" får AMD Phenom II x4 675 väldigt låga poäng. Kan det verkligen stämma?

Jämför med http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Eller läser jag allt helfel och missar någon väldigt viktig poäng?

Permalänk
Medlem

Intel har väl atom D5xx som är effektivare än 330? Borde man inte jämfört de 2 istället?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Ni nämner hela tiden den "äldre" Intel plattformen. Där finns väl inget nyare att testa från Intel med bra grafik? Grejen är det att 330 och ION är den ända kombon som överhuvudtaget kan hänga på Zacate och det till ett högre pris. Att Intel skulle gå om dessa med nästa Atom ser jag som näst intill omöjligt om jag ska vara ärlig. Speciellt om Intel ska använda sig av sin egna grafik.

Det finns ju Ion 2/Next-gen Ion (eller vad Nvidia vill kalla det), men det är ju en rätt annorlunda lösning där grafikretsen ligger separat utan att prestandan tar något jätteskutt.
"Äldre" i artikeln syftar mest till att plattformen faktiskt ÄR äldre, utan att lägga något direkt värde vid det hela. Som vi skriver är vi mycket imponerade av Fusion som mediaplattform, och vi hoppas på att striden mot nästa generations Atom blir jämn och fin - det är alltid trevligt för konsumenterna!

Skrivet av NaWi:

Jag själv har en Atom 330 + Ion och blev imponerad av både pris och prestanda i testet på de här nya korten. Funderade lite snabbt på att köpa en till flickvännen med AMDs platform istället men allt falerade när ni skrev om bristande linuxstöd. I min mening så är det enda alternativet för sånna här burkar just linux och där har nvidia bra drivrutiner för sin ion platform.

Även om Linux-stödet i dagsläget är haltande tror och hoppas jag personligen att det snabbt ändras. Allt som krävs är egentligen en uppdaterad drivrutin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett nätverks prestanda på korten.

Även vad är det för media som krånglar med plattformen? Vad är det jag missat?

För övrigt en mycket intressant produkt som klarar allt jag vill göra med en HTPC

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Att Atom är en äldre plattform än Zacate, vad är fel med det uttalandet? Det är ju en äldre plattform.
Vad Intel kommer att släppa och hur detta presterar, vet vi inte (varken om det kommer bil bättre än Zacate eller ej). Var nöjd och glad istället att Zacate levererar idag.

Ser ut som att Asus variant med passiv kylning är den optimala basen för en HTPC i dagsläget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ingen fjärrkontroll eller dylikt som följer med? Annars är detta helt klart intressant.
Det som måste köpas till är minnen,chassi och hårddisk eller hur?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Inget stöd för ECC minne? AMD brukar ju ha stöd för detta.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Ingen fjärrkontroll eller dylikt som följer med? Annars är detta helt klart intressant.

och nätagg!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av mammaspappa:

Under rubriken "Prestanda: Integrerad grafik" får AMD Phenom II x4 675 väldigt låga poäng. Kan det verkligen stämma?

Jämför med http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Eller läser jag allt helfel och missar någon väldigt viktig poäng?

Ja, du verkar ha missat poängen integrerad grafik

Permalänk
Skrivet av Orio:

Och nätagg, om ditt mål är en fungerande burk

Edit: Too slow

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Haha, overkill minnen?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av volny:

Intel har väl atom D5xx som är effektivare än 330? Borde man inte jämfört de 2 istället?

till d5xx finns bara ett moderkort med nvidia ion (2), som dessutom kostar nästan dubbelt så mycket som msi mobot. Alla verisioner med intels grafik får spö av amds fusion med ännu större hästlängder. d525 processorn ligger dessutom på 13 w tdp, (enbart processorn) så amds alternativ är dessutom mycket strömsnålare. med andra ord, i dagsläget finns det ingen riktig konkurrent till fusionplattformen

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det finns ju Ion 2/Next-gen Ion (eller vad Nvidia vill kalla det), men det är ju en rätt annorlunda lösning där grafikretsen ligger separat utan att prestandan tar något jätteskutt.
"Äldre" i artikeln syftar mest till att plattformen faktiskt ÄR äldre, utan att lägga något direkt värde vid det hela. Som vi skriver är vi mycket imponerade av Fusion som mediaplattform, och vi hoppas på att striden mot nästa generations Atom blir jämn och fin - det är alltid trevligt för konsumenterna!

Skrivet av WrongTarget:

Att Atom är en äldre plattform än Zacate, vad är fel med det uttalandet? Det är ju en äldre plattform.
Vad Intel kommer att släppa och hur detta presterar, vet vi inte (varken om det kommer bil bättre än Zacate eller ej). Var nöjd och glad istället att Zacate levererar idag.

Ser ut som att Asus variant med passiv kylning är den optimala basen för en HTPC i dagsläget.

Jag är nöjd och glad tro mig. Nu är det faktum att Intel inte har något bättre att komma med än 330 och ION. Känns som att det här nämnandet med att den är äldre ska försöka få Atom att inte se så dålig ut för den är ändå 3 år gammal.

Det är snarare Atom som stått still i utvecklingen i 3 år för ingen har haft resurser att ta fram en ny arkitektur förrens nu. VIA har visserligen haft Nano att konkurrera med men den är ofta väldigt svår att få tag på och dyr.

Sen att Oak Trail på något magiskt sätt ska hoppa förbi Zacate tror jag inte på. Intel lär antagligen sikta på att få Atom strömsnålare så att dom kan ta sig in i Tablets och Smartphones. För som det är idag är Zacate strömsnålare än 330 och ION kombon.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

till d5xx finns bara ett moderkort med nvidia ion (2), som dessutom kostar nästan dubbelt så mycket som msi mobot. Alla verisioner med intels grafik får spö av amds fusion med ännu större hästlängder. d525 processorn ligger dessutom på 13 w tdp, (enbart processorn) så amds alternativ är dessutom mycket strömsnålare. med andra ord, i dagsläget finns det ingen riktig konkurrent till fusionplattformen

Även om strömförbrukningen är högre hade det varit intressant att ha med den i testet. Eller kanske referera till ett annat av testen där det klart och tydliogt visar att skillnaden mellan Atom 330 och D525 är obefintlig.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Yes. HTPC blir det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Och nätagg, om ditt mål är en fungerande burk

Edit: Too slow

//BG

Ah trodde det följde med. Har en EEEBOX 1501P just nu som har en sådan extern strömförsörjning med en liten svart adapter, helt tyst.
Vad skulle vara ett rekommenderat nätagg till detta moderkort?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orio:

Ah trodde det följde med. Har en EEEBOX 1501P just nu som har en sådan extern strömförsörjning med en liten svart adapter, helt tyst.
Vad skulle vara ett rekommenderat nätagg till detta moderkort?

Brukar följa med till Mini-ITX chassin, t.ex http://www.webhallen.com/hardvara/106739-ace_sonay-svart

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jakten på det perfekta moderkortet att sätta i min Morex T3500 80w är över... Asus E35M1-I DELUXE here I come.

Permalänk
Hjälpsam

Vad använde ni för mediaspelare och codecs?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BareHipster:

Jag har det chassit och nätaggregatet man får till kan man bara slänga direkt om man vill ha en tyst dator.

Synd att Asus inte tänkte till denna gången. Ett externt nätaggregat, som AT3IONT-I Deluxe, hade fått mig sugen på att uppgradera. Det är ju helt onödigt att ha passiv kylning på moderkortet om du ändå måste skaffa ett nätaggregat som låter som en hårtork.

PicoPSU är ju det enda alternativet i så fall och då blir det ju plötsligt en mycket dyrare lösning än Atom/ION. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se lite överclockings resultat och tester.

Kanske lite överclockning hjälper mot de där lite krånglande video om 1080p60, 1080i60?

Skulle vara roligt att veta hur mycket man kan klocka dessa för att se om det är möjligt att se om man kommer undan med lite av problemen.

Ni nämnde att Asus hade möjlighet för OC men ni tog ju inget upp om det. OC!!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Vad använde ni för mediaspelare och codecs?

Vi använde MPC-HC samt XBMC, båda med acceleration genom DXVA. Utan DXVA aktiverat lyckades vi inte få något vidare flyt, men kan samtidigt inte riktigt inse varför någon skulle vilja köra så.
Lägger till något kort om mjukvaran i texten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Även om Linux-stödet i dagsläget är haltande tror och hoppas jag personligen att det snabbt ändras. Allt som krävs är egentligen en uppdaterad drivrutin.

Nu har jag förvisso inte undersökt hur utvecklingen har fortskridit sedan jag gav upp för ett par år sedan, men att vänta på drivrutinen som en gång för alla skall fixa linuxstödet för amd-grafik har väl med åren visat sig vara betydligt mera tålamodskrävande än vad man skulle kunna tro?

Permalänk
Medlem

Hade gärna vilja sett en jämförelse med Atom D525, Atom 330 har ju 2-3 år på nacken nu. D525 är snabbare och strömsnålare än 330.

Men annars verkar AMD Fusion väldigt lovande Att stödet för Linux är knapert är ju trist, men det är inget problem över tiden.