AMD Fusion: Asus E35M1-I Deluxe, Gigabyte E350N-USB3, MSI E350IA-E45

Permalänk
Medlem

Enligt Tomshardware så stödjer inte UVD3 i Zacate blu-ray 3D, utan det är bortplockat av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag har det chassit och nätaggregatet man får till kan man bara slänga direkt om man vill ha en tyst dator.

Synd att Asus inte tänkte till denna gången. Ett externt nätaggregat, som AT3IONT-I Deluxe, hade fått mig sugen på att uppgradera. Det är ju helt onödigt att ha passiv kylning på moderkortet om du ändå måste skaffa ett nätaggregat som låter som en hårtork.

PicoPSU är ju det enda alternativet i så fall och då blir det ju plötsligt en mycket dyrare lösning än Atom/ION. Tråkigt.

Kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603165

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Fil-/Webserver

Jag har tittat lite på asus-kortet som ett alternativ till en kombinerad fil-/webserver (av den enklare modellen).

Vilken prestanda skulle man kunna vänta sig där? Spontant kan jag tycka att det borde vara ganska ok, men har lite för dålig erfarenhet av vad som krävs.

För ljudnivån och energiförbrukningen är ju klart spännande för en dygnet-runt-maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Enligt Tomshardware så stödjer inte UVD3 i Zacate blu-ray 3D, utan det är bortplockat av någon anledning.

bluray 3d kräver väll 60hz/fps?

Zacate hade ju problem att klara av 1080p60 & 1080i60...

Så skulle tro att det var så enkelt som att det inte helt enkelt fanns tillräkligt med beräkningskraft för att hålla TDP nere etc.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Azodan:

Hm, det verkar stämma. MVC-acceleration är bortplockat, och därmed stöd för Blu-ray 3D. Det står som en kommentar i AMD:s pressmaterial för Zacate, hade bara missat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle 19W idle motsvara förbrukning vid ett helt idealt nätaggregat?
Eller är det bara ett försök till anpassning till ett effektivare nätagg, samma som fanns till intel-plattformen?

Alltså, matchar man zacaten med ett rimligt nätagg runt 100W, bör den idlea 19W då, eller 19W + spill?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Även om strömförbrukningen är högre hade det varit intressant att ha med den i testet. Eller kanske referera till ett annat av testen där det klart och tydliogt visar att skillnaden mellan Atom 330 och D525 är obefintlig.

skillnaden är ju inte riktigt obefintlig, d525 är väll ca 20% bättre som processor, det räcker dock fortfarande inte för att hota c350. dessutom är apuns styrka över cpun att mycket kan hårdvaruacelereras med hjälp av gpun. rent beräkninsmässigt stannar c350 på 90 teraflop, dvs lika mycket som 980x.

Permalänk
Medlem

De passivt kylda mini-itxerna ser så himla trevliga ut över lag. Nu blir de ju bättre och bättre så snart kan man väl inte säga nej längre.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Hej!

Vad tror ni om ett Asus moderkortet ihop med säg ett Radeon HD 5850?

Skulle det kunna bli en billig liten speldator då? Eller kanske ett fläktlöst HD5770?
Eller kommer processorn flaska alldeles för mycket för detta?
/D

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på denna, håller just nu på med mitt projektarbete och har kommit så långt att jag behöver köpa in moderkort/nätagg. Synd att denna inte finns i sverige än och inte kommer förens om 2 veckor typ... och sen pico-psu som är rätt dyra

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av BlondeDexter:

Hej!

Skulle det kunna bli en billig liten speldator då? Eller kanske ett fläktlöst HD5770?
Eller kommer processorn flaska alldeles för mycket för detta?
/D

Jag tror att CPU delen kommer flaska ganska mycket.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Asus E35M1-I Deluxe var riktigt fin, blir sugen på att köpa och bygga! Då kan jag ställa ordinarie datorn i ett litet hörn.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

bra recension ännu en gång men ser att ingen har kommenterat på hur ni filmade denna gången. Det va ju bra försök men jag tyckte inte att det funkade så bra Att filma Emil från en annan vinkel såg ut som att han blev intervjuad eller något och sen hade ju "slideshow" grejen blivit bra om den hade flytit mer xD

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är nöjd och glad tro mig. Nu är det faktum att Intel inte har något bättre att komma med än 330 och ION. Känns som att det här nämnandet med att den är äldre ska försöka få Atom att inte se så dålig ut för den är ändå 3 år gammal.

Det är snarare Atom som stått still i utvecklingen i 3 år för ingen har haft resurser att ta fram en ny arkitektur förrens nu. VIA har visserligen haft Nano att konkurrera med men den är ofta väldigt svår att få tag på och dyr.

Sen att Oak Trail på något magiskt sätt ska hoppa förbi Zacate tror jag inte på. Intel lär antagligen sikta på att få Atom strömsnålare så att dom kan ta sig in i Tablets och Smartphones. För som det är idag är Zacate strömsnålare än 330 och ION kombon.

Du skriver en massa trams och som AMD-taliban har du förstås lite dålig koll på omvärlden men jag kan avslöja att Atom 330 är end of life.

Skrivet av BlondeDexter:

Hej!

Skulle det kunna bli en billig liten speldator då?
/D

Duger knappt som surfburk, så nej.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Känns som att MSI snålade lite väl mycket, och favoriten blir ju så klart ASUS kortet! Ser riktigt fin ut, och lockar nog dom flesta som vill bygga en enkel HTPC eller något liknande

Permalänk
Medlem

Jääävlar vad dom inte snålade med kylflänsar på Asus-kortet, ett konstverk!

Vad jag förstår så behövs bara hårddisk och nätagg sen är det en komplett dator? Riktigt billigt isånafall, familjen därhemma behöver HTPC.

Ett fullstort ATX-nätagg känns dumt, är det SFX jag söker?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Tycker faktistk dom skulle tagit med senaste Atom D510/525 även om den är dyr med ION plattformen. Finns folk som använder Atom till
annat än HTPC, då finns senaste Pine trail plattformen i ruskigt billiga alternativ. Synd, blev en bortkastad review denna =/

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jääävlar vad dom inte snålade med kylflänsar på Asus-kortet, ett konstverk!

Vad jag förstår så behövs bara hårddisk och nätagg sen är det en komplett dator? Riktigt billigt isånafall, familjen därhemma behöver HTPC.

Ett fullstort ATX-nätagg känns dumt, är det SFX jag söker?

ram minne med

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Du skriver en massa trams och som AMD-taliban har du förstås lite dålig koll på omvärlden men jag kan avslöja att Atom 330 är end of life.

Nej menar du det? Visa mig annars ett Atom ION moderkort som man kan köpa i butik. För en vettig summa och som presterar bättre än Zacate. Du tänker antagligen på D525 och ION 2. Dom kostar också därefter..... Kalla inte folk för fanboys och talibaner när du inte har en susning själv om vad du snackar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade köpt Asus E35M1-I Deluxe direkt OM den hade samma inbyggada nätagg+fjärr som Asus AT3IonT-I Deluxe har .

Asus AT3IonT-I Deluxe
+ detta chassi och man har en liten smidig HTPC och billig htpc.
http://global.ebay.com/Plastic_Mini_ITX_VESA_Mnt_HTPC_Car_Com...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Vad är det för fula helvetes jävla chassin Komplett, Webhallen m.m kör med?..
Vem fan vill köpa dessa ruskigt fula lådor egentligen?!
Den enda som får mig att lyfta på hatten är faktiskt Fractal Designs stilrena Array R2, dock så finns det bara ett problem... den ser ut som ett monster jämfört med de andra.

Har ni några tips på STILRENA lådor med inbyggt nätagg som man kan tänka sig köpa till detta Asus mobo och använda som filmdator ståendes bredvid tvn i vardagsrummet?
För med dagens utbud, så vill jag slänga ner samtliga chassin i någon låda för att slippa se dem.

Liksom...

Alltså, skämtar dom med oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Den enda som får mig att lyfta på hatten är faktiskt Fractal Designs stilrena Array R2, dock så finns det bara ett problem... den ser ut som ett monster jämfört med de andra.

Har ni några tips på STILRENA lådor med inbyggt nätagg som man kan tänka sig köpa till detta Asus mobo och använda som filmdator ståendes bredvid tvn i vardagsrummet?
För med dagens utbud, så vill jag slänga ner samtliga chassin i någon låda för att slippa se dem.

Håller med dig att många av dessa chassis ser för*vliga ut..
Men detta då?
http://www.dustinhome.se/pd_5010465373.aspx
Dustin har en bunt med. Annars är det många som importerar från ebay enligt minhembio.com

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

Fractal Design Array D2 är till för NAS. Blir nog svårt att bygga HTPC kring det chassit tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker asus kortet verkar supersmidigt att bygga en NAS runt, bara att vänta på att det testas så blir det åka av med FreeNAS
16x Pcie platsen gör ju att man kan trycka i ett fullsize kontrollerkort med om det inte räcker med 5 sata kontakter.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Liksom...
http://images.webhallen.com/product/106736/large

http://www.komplett.se/img/p/400/F619610.jpg

Alltså, skämtar dom med oss?

Skrivet av Orio:

Håller med dig att många av dessa chassis ser för*vliga ut..
Men detta då?
http://www.dustinhome.se/pd_5010465373.aspx
Dustin har en bunt med. Annars är det många som importerar från ebay enligt minhembio.com

Ett annat förslag som jag gillar:
http://www.dustinhome.se/pd_5010235413.aspx?

Det som Orio föreslår ser iofs också bra ut.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ett annat förslag som jag gillar:
http://www.dustinhome.se/pd_5010235413.aspx?

Det som Orio föreslår ser iofs också bra ut.

Men ditt förslag är ju också hur stort som helst på bredden.. =/

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension Emil! Man tackar så mycket för det. Gillar även hur ni använde en andra kamera i recensionen.
Svepningen med kameran över I/O plåten var riktigt trevlig också. Försök bara att börja gå igenom anslutningarna åt samma håll som kameran rullar åt (om du förstår vad jag menar). Nu svepte kameran från vänster till höger och det kändes som om du gick igenom anslutningarna från höger till vänster^^

Men en riktigt bra recension, tack!

Permalänk
Medlem

Alltså, om man ska räkna med slimline DVD-läsare och ett vettigt mini-ITX chassi så blir det oftast totalt sett billigare att gå på en mATX plattform, eller har jag missat några prisvärda alternativ?
Och man får betydligt mer prestanda.

Jag gillar verkligen den här plattformen men jag tror jag kommer satsa på Llano och mATX istället.
Kommer dra lite mer ström och ta större plats men jag tror totala prisnivån kommer bli ungefär den samma och jag får mycket bättre prestanda.
Längtar som fan efter Llano nu!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599306
Lite stort men sånna där småchassin brukar lida av värmeproblem.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Relik 📜

Det här är antagligen min nästa HTPC tillsammans med en liten SSD på 30 GB jag redan har. Min nuvarande ASRock ION 330 är mysig och fungerar bra, men man är la lite "prylbög".
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=794564

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S