Permalänk

Roligt Elgiganten, övrig tråd

Satt just och läste och fick mig ett skratt när jag såg deras försäljningsargument, klipper och klistrar lite nu.

1. 1000 GB hårddisk - Lagringskapacitet för ett helt rymdskepp.
(Helt fantastiskt, nästan alla i Sverige har lagringskapacitet som räcker för ett helt rymdskepp eller två)

2. Alienware Command Center - Ger användarvänlig tillgång till exlusiva applikationer
(Något proffs på SC som vet vad en exklusiv applikation är eller kriterierna för dessa??)

3. Med den extrema 3 TB (3000 GB) stora hårddisken har du lagringskapacitet som räcker lång tid framöver.
(Vad är lång tid i och hur vet dom att lagringskapaciteten kommer räcka en lång tid, skickar dom några extra om man fyller dom på en vecka?)

4. Area 51 ALX har inkluderat 6 ljuszooner runt chassit som ger upp till 64 miljoner möjliga ljusfärgningskombinationer.
(Ska man hinna testa alla dom färgkombinationerna under sin livstid får man pröva över 1000 kombinationer om dagen och hoppas på att man inte dör i förtid. Och dessutom hoppas att datorn håller i 80 år eller så. 5 poäng av 5 möjliga för det säljargumentet)

5. Vätskekylning - Auroras högpresterande CPU vätskekylning är extremt tystgående och du slipper störande ljud som det blir från kylning med fläkt.
(Inte för att märka ord, men fläktar snurrar och vätska går inte, den flyter faktiskt. Så man kanske ska skriva tystflytande utan störiga ljud.)

6. Are you worthy? Stationär dator med rå alienteknologi, Intel Core i7, 6GB RAM och ATI Radeon HD 5870.
(Nya Sandybridge med rå Intel teknologi, nya Bulldozer med rå AMD teknologi, det gäller att marknadsföra sig med rätt ordval.)

Deras finurliga sätt att inte skriva ut specifikationerna riktigt måste va snudd på bedrägeri. Men om någon är sugen på en 43.000kr dator kolla in den här då. Å nej man behöver inte fråga, jag har inge bättre för mig idag så ja hänger här.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Fan den där datorn vart man ju sugen på! Eller kanske inte.. Alienware är ju precis som Mac. Man betalar minst 15´000 för märket

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Satt just och läste och fick mig ett skratt när jag såg deras försäljningsargument, klipper och klistrar lite nu.

1. 1000 GB hårddisk - Lagringskapacitet för ett helt rymdskepp.
(Helt fantastiskt, nästan alla i Sverige har lagringskapacitet som räcker för ett helt rymdskepp eller två)

2. Alienware Command Center - Ger användarvänlig tillgång till exlusiva applikationer
(Något proffs på SC som vet vad en exklusiv applikation är eller kriterierna för dessa??)

3. Med den extrema 3 TB (3000 GB) stora hårddisken har du lagringskapacitet som räcker lång tid framöver.
(Vad är lång tid i och hur vet dom att lagringskapaciteten kommer räcka en lång tid, skickar dom några extra om man fyller dom på en vecka?)

4. Area 51 ALX har inkluderat 6 ljuszooner runt chassit som ger upp till 64 miljoner möjliga ljusfärgningskombinationer.
(Ska man hinna testa alla dom färgkombinationerna under sin livstid får man pröva över 1000 kombinationer om dagen och hoppas på att man inte dör i förtid. Och dessutom hoppas att datorn håller i 80 år eller så. 5 poäng av 5 möjliga för det säljargumentet)

5. Vätskekylning - Auroras högpresterande CPU vätskekylning är extremt tystgående och du slipper störande ljud som det blir från kylning med fläkt.
(Inte för att märka ord, men fläktar snurrar och vätska går inte, den flyter faktiskt. Så man kanske ska skriva tystflytande utan störiga ljud.)

6. Are you worthy? Stationär dator med rå alienteknologi, Intel Core i7, 6GB RAM och ATI Radeon HD 5870.
(Nya Sandybridge med rå Intel teknologi, nya Bulldozer med rå AMD teknologi, det gäller att marknadsföra sig med rätt ordval.)

Deras finurliga sätt att inte skriva ut specifikationerna riktigt måste va snudd på bedrägeri. Men om någon är sugen på en 43.000kr dator kolla in den här då. Å nej man behöver inte fråga, jag har inge bättre för mig idag så ja hänger här.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Specifikationerna står där om du tittar lite mer noga.

Permalänk

.

Skrivet av Forsberg1:

Specifikationerna står där om du tittar lite mer noga.

Då kan du berätta för mig vad det sitter för nätagg i den burken? Jag är helt blind.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kan du berätta för mig vad det sitter för nätagg i den burken? Jag är helt blind.

Märkes datorer har inte nätagg med märket corsair tex utan de har special tillverkade för just den märkesdatorn. Samma med moderkort

Därför står det bara mängden ram, processor och grafikkort

Permalänk

.

Skrivet av Troberg:

Märkes datorer har inte nätagg med märket corsair tex utan de har special tillverkade för just den märkesdatorn. Samma med moderkort

Därför står det bara mängden ram, processor och grafikkort

Aha är det så de funkar, svårt att jämföra då. Verkar i alla fall va saftigt betalt, som någon skrev 15000kr lär ju va enbart för märket. Hårddiskarna är fortfarande ett frågetecken, står bara rpm och kapacitet inget mer.

Visa signatur

Permalänk

jaså mäter man lagringskapacitet i rymdskepp nu, ja fan då har jag kapacitet för drygt 3 rymdskepp i min dator asså, haha!

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Aha är det så de funkar, svårt att jämföra då. Verkar i alla fall va saftigt betalt, som någon skrev 15000kr lär ju va enbart för märket. Hårddiskarna är fortfarande ett frågetecken, står bara rpm och kapacitet inget mer.

Ja men det är bara för att man inte skall kunna ändra osv utan bara handla från dem. Det är därför man egentligen skall bygga eget för då kan man ändra hur mycket man vill och optimera för det bästa.
Brukar oftast vara seagate, wd eller samsung. Brukar oftast inte vara de bästa men iaf ett bra märke.

Dessutom var det jag som skrev det om 15000

Permalänk

Författarmaterial right there.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Roligt, men du har fel angående en sak.

Tystgående är ett allmänt begrepp, inte nödvändigtvis när du går.

En fläkt kan vara tystgående, inte tystsnurrande.

Dessutom betyder tystgående Silent/Quiet på engelska, ingen av de har något med "gå" att göra ;P.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul att dem skriver att en 1TB räcker för ett rymdskepp medans 3 TB bara räcker långt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Fan den där datorn vart man ju sugen på! Eller kanske inte.. Alienware är ju precis som Mac. Man betalar minst 15´000 för märket

Blanda inte in Mac i det här, det är verkligen inte samma sak och det vet alla som spenderat >5 minuter vid en Mac. Jag kan dra alla argument för dig om du vill, men det känns lite drygt...

Skrivet av tcntad:

Kul att dem skriver att en 1TB räcker för ett rymdskepp medans 3 TB bara räcker långt framöver.

Tänkte på det också, och det var kanske det bästa med hela tråden enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Blanda inte in Mac i det här, det är verkligen inte samma sak och det vet alla som spenderat >5 minuter vid en Mac. Jag kan dra alla argument för dig om du vill, men det känns lite drygt...

Jag vet ätt Mac är otroligt bra och jag är själv ett fan av det då jag använder Mac pro när jag jobbar med film. Men det betyder ju inte att Mac inte är otroligt dyrt. Man kan få en motsvarande prestanda pc för mycket mindre men det är ju OS x och äpplet som kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag vet ätt Mac är otroligt bra och jag är själv ett fan av det då jag använder Mac pro när jag jobbar med film. Men det betyder ju inte att Mac inte är otroligt dyrt. Man kan få en motsvarande prestanda pc för mycket mindre men det är ju OS x och äpplet som kostar.

exakt, inget fel på Mac men deras prylar är jävligt överpris. precis som alien ware.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Precis jag vet att mac har sina fördelar, å jag är inte för mac, skulle känna mig lite instängd med mac, mindre valfrihet både vad gäller hårdvara och mjukvara, men det den gör, gör den ju oftast bra, men nej kommer aldrig gynna apple, det är för såna där fanatiska religiösa sekter som inte orkar tänka själva utan vill ha allt serverat fan också nu fastnade jag i det där pc vs mac tjafset igen, skål!

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Stackars människa som köper något så utdaterat för 42000

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Äntligen någon vettig person som inser detta....

Permalänk
Skrivet av Stakz:

Äntligen någon vettig person som inser detta....

Eller äntligen en hel tråd som inser detta

Visa signatur

Permalänk

Alienware är iallafall bra på en sak, att lura okunniga Svensson med mycket pengar i plånboken.

Ser lite av en röd tråd i Elgigantens reklamargument:

- Mycket RAM-minne
- Mycket grafikminne
- Stor hårddisk

Hos Elgiganten har storleken betydelse, men det hör man ju på namnet.

Noterar även hur okunniga de är, i specifikationerna står det:
TV out - Displayport

Att hitta en datorskärm med Displayport kan vara svårt nog. Men en TV?

Tur att man är sin egen IT-tekniker, datorbyggare och inköpschef.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Det brukar vara kul att driva lite med försäljarna.
Oftast så vet dom bara det som står på skylten bröve datorn.
Som sagt i tråden så säger dom att grafikkortet har 1Gb minne och är kanonbra säger dom (alla grafikkort har väl 1Gb nuförtiden)
Ofta så har dom även 6Gb minne till AMD och intelprocsessorer som inte begöver tre minnesstickor eller har dom någon ny typ som ligger på 2x3Gb?
Hårddisk på 1tb kostar ju ingenting nuförtiden. sedan brukar det dessutom vara den klenaste x4 eller x6 processorn samt klenare minnen och grafiken brukar vara ATI 5450 eller något nvidia i 2xx serien men med 1024Mb minne superduper.
När man ska köpa ett nytt grafikkort så saknas det Pci-E kontakter och nätagget är skräddarsytt till lådan så det går inte heller att byta.
Fy F*N FÖR EL-Gutten OFFON OCH MEDIAMAKT

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det brukar vara kul att driva lite med försäljarna.
Oftast så vet dom bara det som står på skylten bröve datorn.
Som sagt i tråden så säger dom att grafikkortet har 1Gb minne och är kanonbra säger dom (alla grafikkort har väl 1Gb nuförtiden)
Ofta så har dom även 6Gb minne till AMD och intelprocsessorer som inte begöver tre minnesstickor eller har dom någon ny typ som ligger på 2x3Gb?
Hårddisk på 1tb kostar ju ingenting nuförtiden. sedan brukar det dessutom vara den klenaste x4 eller x6 processorn samt klenare minnen och grafiken brukar vara ATI 5450 eller något nvidia i 2xx serien men med 1024Mb minne superduper.
När man ska köpa ett nytt grafikkort så saknas det Pci-E kontakter och nätagget är skräddarsytt till lådan så det går inte heller att byta.
Fy F*N FÖR EL-Gutten OFFON OCH MEDIAMAKT

Nja skulle dom sälja nåt annat än en pc med pci-express idag vore det skandal? tänker då på grafikporten?

edit: eller du tänker kanske på crossfire?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Förutom att Macbook Pro och iMac kör med ips skärmar.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Nja skulle dom sälja nåt annat än en pc med pci-express idag vore det skandal? tänker då på grafikporten?

Nä jag tänker på nätagget som ofta inte har tillräkligt med kontakter så man inte får ström till ett kraftigare kort.
Jag har dessutom nyligen hjälpt 2 bekanta med färdigbyggda datorer där Sata ström kontakterna varit oanvända och det satt adaptrar på molex kontakterna? en Hp och en butiksbyggd. för en ovan så finns det då ingen kontakt alls att sätta Pci-E adaptern på.
Skandal är bara förnamet ändå

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Nä jag tänker på nätagget som ofta inte har tillräkligt med kontakter så man inte får ström till ett kraftigare kort.
Jag har dessutom nyligen hjälpt 2 bekanta med färdigbyggda datorer där Sata ström kontakterna varit oanvända och det satt adaptrar på molex kontakterna? en Hp och en butiksbyggd. för en ovan så finns det då ingen kontakt alls att sätta Pci-E adaptern på.
Skandal är bara förnamet ändå

Ah ok då känner jag till problemet sålänge grejerna fungerar så är det frid å fröjd, men så fort dom behöver hjälp så finns det ingen som helst pc standard, utan alla märkes tillverkare kör med sin egen jävla standard som ställer till det för oss som försöker va snälla å hjälpa till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Superduper: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

För 9000:- bör man väl få en något bättre optimerad dator?
Stackars Svenne Svensson. Jag lider varje gång jag ser en Pappa som kommer med ett sådant paket från varuhuset och det lyser i ögonen på 12 åringen som går bröve och väntar på att få börja spela

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Den där Alienware datorn var nog det mest oprisvärda jag någonsin sett
Det är ju en högst odinär dator med i och försig god prestanda, men med tanke på att man bygger en bättre snabbare modernare dator själv för runt 15000, så betalar man 27000!!! för märket bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den där Alienware datorn var nog det mest oprisvärda jag någonsin sett
Det är ju en högst odinär dator med i och försig god prestanda, men med tanke på att man bygger en bättre snabbare modernare dator själv för runt 15000, så betalar man 27000!!! för märket bara

Dom flesta Svensson skulle klara sig med ett datorbygge för ca 5000 plus skärm.
Kompisen har en "ny" dator som han sa med AMD 5000+ och inbyggd grafik till en 24'' LCD.
Han är nöjd men jag tyckte att det var skrot

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

"vätskekylda processorer" ingen som märke det? ^^

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Detaljer: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-... kolla specifikationsfliken

Mycket 0-or i raderna

Den här var ännu värre (dock lite billigare) http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Citat "5570 grafikkort med 1GB minne så passar denna dator utmärkt för alla häftiga spel"?
"State-of-the-art design, Fantastisk underhållning; Banbrytande funktioner" - Fantastiskt.
Hur ska man kunna hjälpa Svensson med att få upp ögonen för detta bedrägeri.
Knappast i detta forum för dom hittar inte hit, och gör dom det det så fattar dom iallafall ingenting av vad vi skriver
Var själv en sån för ett par år sedan med 4-5 ACE nätagg i skrotlådan.
Men jag fattade snabbt att det lönar sig att sätta sig in i datorbyggarnas värld för det är inte så svårt att bygga själv. Synd att någon Tv-kanal inte kan ta upp det när dom bygger om hus och bilar i långa rader.

Kanske nått för Fredagspanelen att starta upp?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Stackars människa som köper något så utdaterat för 42000

Nu känner jag mig dum......:P

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.