Molex extractor tool eller helt enkelt ett kopparrör?

Permalänk
Medlem

Molex extractor tool eller helt enkelt ett kopparrör?

Nu har jag aldrig sett annat än bilder på ett sådant verktyg och jag vet bara ungefär hur en molex-pin ser ut. Men om jag har förstått saken rätt skulle det fungera lika bra med ett kopparrör med rätt diameter? Någon som har ett sådant verktyg och vet vilken diameter jag ska prova?
Känns lite dumt att lägga ut flera hundra kronor på så simpla verktyg, som dessutom verkar gå sönder lätt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

2 låsningar som ska tryckas in för att man ska kunna dra ut kabel, detta kan med lätthet uppnås med en liten skruvmejsel.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också att det känndes dumt å köpa sånna verktyg.. så till molex-male använda jag mig bara utav spetsen på en bläckpenna. Jag skruvade i sär pennan och tog ut "bläckhållare med spets" och då blir det ju ett runt hål längst fram som visade sig vara i väldig lämplig diameter! Dock så märkte jag att hållbarheten kanske inte var top notch. Men gammla bläckpennor har jag gott om ^^

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Har pillat ett bra tag och nu lyckats få ut ett fåtal pinnar. Tänkte att det skulle vara smidigt att bara trycka ner en rörstump och dra ut kontakten, om det är möjligt, och det ser jag nu att det är. 5cm rör lär ju gå att få gratis från spillhinken på närmaste VVS-firma.
Pillande är inte min grej om det inte fungerar. Blir så frustrerad att jag nästan börjar skaka. ^^ Provade PCI-E också. Och där verkar det som att de bara är att hitta något jävligt smalt att pilla ner? 1mm tjockt gem fick inte plats på båda sidor.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=uTpuJPS3i1Y

Finns en annan tråd... "jag lär mig sleeva" Hämtade linken därifrån

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Finns ju "El Cheapo" på Djungelapa.se, den fungerar jättebra (20kr med frakt). Annars så är det ju bara att ta en liten skruvmejsel..

Permalänk
Medlem

Vad är det han använder? Lite dåligt ljud, men tycker mig höra honom säga "jewelers tools" och "saw blades". Vart får man tag på sådant? Skulle inte tro att det säljs på Guldfynd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror det är sågblad till en kontursåg... de finns på alla slags bygg-affärer. Bland annat på Jula för 20kr, men du får väl gå dit å kolla för säkerhets skull

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla verktyg är slut på djungelapa. Synd, annars var det ju en peng av den storlek jag kunde tänka mig att betala.
Får istället svänga förbi Jula på hemvägen då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är ju alltid värt ett försök, men jag är dock inte helt hundra på att det är sådanna han använder, men det ser du ju när du är i butiken, om de är tillräckligt smala eller inte ^^

Visa signatur

Permalänk

som folk innan har sagt så använder jag mig av en liten flat skruvmejsel och sen av en modifierad säkerhetsnål. funkar kanon!

Permalänk
Medlem

El Cheapo ser ut att vara en helt vanlig kabelhylsa, borde finnas på jula/biltema/classe etc

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Proffsmobbare

Oftast kör jag bara med en nål och trycker in stoppen en efter en.

Finns dock en bättre metod, klipp av en hon-kontakt (molex med hål i pin) och utvidga den litegrann, denna blir sedan perfekt diameter för att med lätthet trycka in bägge stoppen på samma gång. Perfekt alternativ om man inte vill vänta på posten.

Permalänk

Har kört med gem de gånger jag sleevat. funkar perfekt!.. Billigast med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Oftast kör jag bara med en nål och trycker in stoppen en efter en.

Finns dock en bättre metod, klipp av en hon-kontakt (molex med hål i pin) och utvidga den litegrann, denna blir sedan perfekt diameter för att med lätthet trycka in bägge stoppen på samma gång. Perfekt alternativ om man inte vill vänta på posten.

Funkade ju kanon. Behövdes bara pincett och blev inte "pilligt" alls. Måste vara fel på PCI-E och hon-molex från agget dock. Fick tag på sådana sågblad för 20 :- som högst är 1/2mm tjocka, men det går inte få ner båda ens med våld. Funderar nästan på att klippa av sladdarna och köpa nya pins och kontakter. Billigare än mentalvård.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Modifierat häftstift är min favorit

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Funkade ju kanon. Behövdes bara pincett och blev inte "pilligt" alls. Måste vara fel på PCI-E och hon-molex från agget dock. Fick tag på sådana sågblad för 20 :- som högst är 1/2mm tjocka, men det går inte få ner båda ens med våld. Funderar nästan på att klippa av sladdarna och köpa nya pins och kontakter. Billigare än mentalvård.

Haha så gjorde jag faktiskt! Dock så råkade vi beställa han-kontakter >.< så måste göra en ny beställning med hon... suck!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Modifierat häftstift är min favorit
http://pici.se/pictures/HGzpHjWsO.jpg

Sen en tång som man trycker ner stiftet med, man inte ont i fingrarna!

du postade en fin tid. Vilken kan du gissa

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Tittade på mina gamla trådar och ville bara delge att jag till slut använde mig av kontursåg-sågbladen efter att ha filat ner dem något med ett vanligt filblad. Detta efter att ha dragit ur två sladdar ur kontakterna. Slutsatsen är väl att helt enkelt hitta någon jävligt smalt att använda till detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håltång=bästa Molexverktyget slå av handtagen så tar det mindre plats
Hittade min för 29kr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det absolut bästa är att köpa en 3,5mm hane och kapa av. Gjorde det för längesen och den hänger med än idag. Helt okej att arbeta med och dessutom billigt.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Kapa bara vid den svarta ringen och ta ut innehållet så fungerar det perfekt