Installation av SMP-klienten i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Har precis börjat folda med en i5 750 @ 3,6 GHz, undrar dock om man måste göra klart sina "projekt" innan man stänger av datorn? För jag hade ett "projekt" igår som jag körde ca 60 % på, idag fick jag dock börja om.

Sen undrar jag om det går att pausa ett aktuellt projekt när man behöver processorkraften till annat?

Mvh,

EDIT:
Kan lägga till att jag kör smp, vad det nu står för

Om du kör SMP klienten och vill pausa projektet så är det enklast att trycka CTRL+C för att avsluta klienten och stänga DOS fönstret. Sedan när du startar klienten igen så börjar den där du avslutade klienten.

Visa signatur

Windows 7 Home Premium 64-bit|Thermaltake Kandalf Tower|Enermax Liberty 500W|Asus P5B|Intel C2D E6600 @2,4GHz|4Gb (2x2Gb) Crucial DDR2 6400 800MHz|2st Western Digital Caviar® Green™ 2TB|Radeon HD5770 1Gb|BenQ E2420HD 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Sen undrar jag om det går att pausa ett aktuellt projekt när man behöver processorkraften till annat?

Kan lägga till att när du ska köra SMP klienten så kan du lägga till kommandot -pause (fah.exe -pause) så pausar klienten när 1 WU är klar och försöker sen sända resultatet till servern. Klienten är sedan pausad tills du trycker CTRL+C för att stänga av klienten och stänger DOS fönstret.

Visa signatur

Windows 7 Home Premium 64-bit|Thermaltake Kandalf Tower|Enermax Liberty 500W|Asus P5B|Intel C2D E6600 @2,4GHz|4Gb (2x2Gb) Crucial DDR2 6400 800MHz|2st Western Digital Caviar® Green™ 2TB|Radeon HD5770 1Gb|BenQ E2420HD 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jadå det ska gå bra att forstätta senare, smp clienten har 15min intervall på sina checkpoints om du inte ändrat till något annat mellan 3-30min.
Jag vet ingen direkt "paus knapp" på smp clienten jag brukar bara stänga ner den helt när jag vill ta paus.

Och de processer man stänger av då är?

* "FaH.exe"
* "FahCore_a3.exe"

Samt programmet "FahMon" som endast övervakar?

EDIT:
Beardo: Men jag har ju inget cmd fönster öppet från början? Utan hur kommer jag då åt den aktuella processen via cmd?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Och de processer man stänger av då är?

* "FaH.exe"
* "FahCore_a3.exe"

Samt programmet "FahMon" som endast övervakar?

EDIT:
Beardo: Men jag har ju inget cmd fönster öppet från början? Utan hur kommer jag då åt den aktuella processen via cmd?

Du högerklickar på genvägen (om du nu har den på skrivbordet) och väljer 'egenskaper'.
I genvägen skriver du in detta (exempel) i Mål: "C:\Users\Beardo\SMP\fah.exe -smp -pause". Alternativt den sökväg du har till SMP programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Har precis börjat folda med en i5 750 @ 3,6 GHz, undrar dock om man måste göra klart sina "projekt" innan man stänger av datorn? För jag hade ett "projekt" igår som jag körde ca 60 % på, idag fick jag dock börja om.

Mvh,

EDIT:
Kan lägga till att jag kör smp, vad det nu står för

Kan lägga till att det är viktigt att stänga ner klienten med Ctrl+C, kan bli problem annars. Men man skall kunna stänga ner och sedan fortsätta där man slutade, ibland blir det dock fel och den börjar om men vet inte hur vanligt det är. Bigadv är känsligare där har jag märkt, men inget du kör med.

Om processorkraft behövs på annat håll så ger ju Foldingen ifrån sig den kraft den utnyttjar, iom att prioriteten är satt till 'Idle' så konkurrerar den inte om CPU som de flesta andra program.

Edit: Lite sen såg jag nu...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardo:

Du högerklickar på genvägen (om du nu har den på skrivbordet) och väljer 'egenskaper'.
I genvägen skriver du in detta (exempel) i Mål: "C:\Users\Beardo\SMP\fah.exe -smp -pause". Alternativt den sökväg du har till SMP programmet.

Okej det verkade funka sisådär eftersom jag startade en ny folding via den (?!).

Men det som är mest irriterande är att när jag rebootar så startar det om från 0%. Vad gör jag för fel?

Har varit uppe på över 60% två ggr. (Det är allt jag hinner på tiden jag har datorn igång).

Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Okej det verkade funka sisådär eftersom jag startade en ny folding via den (?!).

Men det som är mest irriterande är att när jag rebootar så startar det om från 0%. Vad gör jag för fel?

Har varit uppe på över 60% två ggr. (Det är allt jag hinner på tiden jag har datorn igång).

Mvh,

Innan du bootar om så ska du se till att fönstret är aktivt och trycka på CTRL+C för att stänga klienten/fönstret. Sen bootar du om datorn och startar folding igen, då ska den starta där du avslutade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardo:

Innan du bootar om så ska du se till att fönstret är aktivt och trycka på CTRL+C för att stänga klienten/fönstret. Sen bootar du om datorn och startar folding igen, då ska den starta där du avslutade det.

Okej, fast har ett problem där. Hur ska jag få upp fönstret till den processen som jag kör nu, om jag dubbelklickar på "FaH.exe" där jag har lagt alla filer så verkar det som om den startar om en till folding (CPU usage går från ca 88% till 100% konstant). Hur får jag upp det aktuella CMD-fönstret?

Så här ser min client.cfg ut om det hjälper.

[settings] username=RobinSedman team=37451 passkey=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx asknet=no machineid=1 bigpackets=big extra_parms=-smp [http] active=no host=localhost port=8080 usereg=no [core] priority=0 cpuusage=50 checkpoint=10 addr=

Min "FaH.exe" samt tillhörande filer ligger så här: "C:\Users\Robin\FaH\"
Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning varför du inte har något fönster robbiins93, för mig ploppar fönstret upp direkt när jag startar folding programmet och jag får en folding ikon nere i aktivitetsfältet. Sen minimerar jag det för det inte ska va ivägen när jag surfar.
Låter så udda att du kan köra programmet utan att få ett fönster.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså processorn belastas men jag har ingen foldingikon eller dylikt. Dock går processen om man kollar "Task manager". Blir väl till att installera om eller så.. :S

Tack för svaret!

Om någon annan har en idé, skicka gärna pm eller svara i tråden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken klient använder du? Har du installerat den senaste versionen (Beta)?
Jag hämtade min här: http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuide
Kör vi samma klient?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardo:

Vilken klient använder du? Har du installerat den senaste versionen (Beta)?
Jag hämtade min här: http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuide
Kör vi samma klient?

Jag kör 6.30, sen om det är beta vet jag inte. Men jag hittade "felet", jag får inte upp cmd när den går på autostart (?) men det funkar om jag startar upp den manuellt. Jag ska ändra det i min "config" så ska det nog gå bra. Dock verkar det som om jag inte kan minimera den bland alla ikoner till höger, men det spelar inte allt för stor roll.

Tack för all hjälp
Mvh,

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Dock verkar det som om jag inte kan minimera den bland alla ikoner till höger, men det spelar inte allt för stor roll.

Tack för all hjälp
Mvh,

Jag kör ett program som heter minime som man kan använda för att samla olika fönster i systemtråget, började använda det till endast foldingen men har utökat och använder nu den till många program.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

gjorde som man ska på 3.60 men när jag drar igång clienten så läser den i lite saker sen står den bara stilla på completed 0 out of 250000 steps <0%>

Mina processer är
Fah.exe
Fhacore_78.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

gjorde som man ska på 3.60 men när jag drar igång clienten så läser den i lite saker sen står den bara stilla på completed 0 out of 250000 steps <0%>

Mina processer är
Fah.exe
Fhacore_78.exe

Det tar ett tag för klienten att bearbeta 1% av WU. Din WU kommer nog att ta ca 15-30 minuter beroende på vad processor du har. Vänta ett tag så ser du att den arbetar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina processer är
Fah.exe
Fhacore_78.exe

Har du fått 6701 så har den 250000 steps. Tar 30 minuter för mig att vika en protein med tre kärnor. Kan ta mycket längre tid för dig med två kärnor. Alla övriga som har 500000 steps tar 10 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardo:

Det tar ett tag för klienten att bearbeta 1% av WU. Din WU kommer nog att ta ca 15-30 minuter beroende på vad processor du har. Vänta ett tag så ser du att den arbetar.

13:46 Completed 0 out of 250000 Stepes <0%>
14:24 Completed 2500 out of 250000 Steps <1%>

haha

Permalänk

Gjorde inte de avancerade inställningarna. Hur gör jag om dessa. Startar om klienten eller?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Gjorde inte de avancerade inställningarna. Hur gör jag om dessa. Startar om klienten eller?

Stäng ner klienten med ctrl+c.

Skapa en genväg till klienten där du lägger till -configonly (ex E:\FAH\FAH.exe -configonly)

Starta med den genvägen så kommer den bara köra konfigureringen och sedan stänga ner sig, det är smidigt om man bara vill ändra inställningar och inte starta upp foldningen direkt.

Starta sedan klienten som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du fått 6701 så har den 250000 steps. Tar 30 minuter för mig att vika en protein med tre kärnor. Kan ta mycket längre tid för dig med två kärnor. Alla övriga som har 500000 steps tar 10 minuter.

Menar du att 1% ska ta ca 10 min? Inte kan väl alla 500 000 ta ca 10 min?

För mig tar 1% ca 8 min med riggen i sign. Är det normalt?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Menar du att 1% ska ta ca 10 min? Inte kan väl alla 500 000 ta ca 10 min?

För mig tar 1% ca 8 min med riggen i sign. Är det normalt?

Mvh

1% step tar 10 minuter menade jag förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

1% step tar 10 minuter menade jag förstås.

Jag tänkte väl

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mina processer är
Fah.exe
Fhacore_78.exe

Fahcore_78.exe är för singelkärniga CPUer, troligtvis har du glömt -smp flaggan vid start. Rätt process är Fahcore_a3.exe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Fahcore_78.exe är för singelkärniga CPUer, troligtvis har du glömt -smp flaggan vid start. Rätt process är Fahcore_a3.exe.

det kan ju förklara saken ska testa nu att byta

Jahapp nu står det Fahcore_b4.exe

Permalänk
Medlem

det kan ju förklara saken ska testa nu att byta

Jahapp nu står det Fahcore_b4.exe

Konfigurera om och se till att du inte glömt -smp och -advmethods flaggorna. Stäng av klienten och ta sedan bort "work" mappen och starta upp igen. Då borde det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Konfigurera om och se till att du inte glömt -smp och -advmethods flaggorna. Stäng av klienten och ta sedan bort "work" mappen och starta upp igen. Då borde det fungera.

fortfarand samma resultat

Permalänk
Medlem

fortfarand samma resultat

Antar att du har följt guiden i början av denna tråd och laddat hem rätt klient?

Jag brukar ta bort queue-, unitinfo-, och fahlog-filerna också men tror inte det är helt nödvändigt. Om du kör W7/Vista tror jag man måste starta som admin, detta har du gjort? Vet inte om det påverkar på detta sätt dock.

Du kan ju börja om helt från början också eller som vissa köra med FAH GPU Tracker V2 (låt inte namnet lura dig, det är både för CPU och GPU) som då 'hjälper' dig att ställa in foldingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Antar att du har följt guiden i början av denna tråd och laddat hem rätt klient?

Jag brukar ta bort queue-, unitinfo-, och fahlog-filerna också men tror inte det är helt nödvändigt. Om du kör W7/Vista tror jag man måste starta som admin, detta har du gjort? Vet inte om det påverkar på detta sätt dock.

Du kan ju börja om helt från början också eller som vissa köra med FAH GPU Tracker V2 (låt inte namnet lura dig, det är både för CPU och GPU) som då 'hjälper' dig att ställa in foldingen.

Jag har följt guiden till 3.60 i början av tråden. tagit bort allt och börjat om helt från början samt tagit bort work mappen vid ett annat tillfälle. testat dom flesta tipsen i tråden. Jag kör som Admin hela tiden.

Ska testa fahtracker och se om det fungerar bättre

ska fahtracker köra som ett eget program eller ska den fixa inställningarna till folding processen?

Permalänk
Medlem

Jag har följt guiden till 3.60 i början av tråden. tagit bort allt och börjat om helt från början samt tagit bort work mappen vid ett annat tillfälle. testat dom flesta tipsen i tråden. Jag kör som Admin hela tiden.

Ska testa fahtracker och se om det fungerar bättre

ska fahtracker köra som ett eget program eller ska den fixa inställningarna till folding processen?

Du kör den som ett eget program och så fixar den dom klienter som den hittar hårvara för, så har jag fattat det men jag har aldrig använt det så jag är inte säker.

Kolla denna tråd t.ex: http://www.overclock.net/overclock-net-folding-home-team/7394...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har man åter börjat folda, pressar 965'an och gamla bettan (gts 250) till max.