Permalänk
Medlem

Tangentbord fungerar ej vid startup!

Hej alla ni på Sweclockers!

Ja som topicen lyder så vägrar mina tangentbord fungera vid startupen, alltså vid "POST".

Det började med att jag fick datorn av en polare som jag skulle använda till ett skolprojekt och så fort jag fick datorn så tänkte jag så klart börja med en omformatering.
Men när t-bordet inte ville fungera så jag kunde byta boot-ordning så tog jag bara ut hårddisken och tänkte "Det är väl något fel på hårddisken", så jag formaterade den i min dator och satte sedan tillbaka den i datorn jag fått, fortfarande ingen kontakt med tangentbordet.

Jag har testat tangentbord med ps/2, usb och usb+ps/2 konverterare på, testat återställe bios både via JBAT jumpern, batteriet och tagit ut båda samtidigt men utan framgång.
Testat tagit ur ett ramminne, blåst datorn på damm och plockat ur allt och satt tillbaka det.
Kommer inte in i windows utan booten stannar i POST-läge där det står "Press DEL to enter setup blabla..."

Börjar fundera på om det kan vara moderkortet som är kapput?
Datorn:
AMD Athlon 64 x2 Dual Core Processor 6000+, 3.1GHz
GeForce 6100 / nForce 430 M26GT4
4Gig ram
Nvidia 9500GT
Samsung Spintpoint 250Gig 7200rpm

vore tacksom om någon kan komma med alt. lösning eller idéer!
/Emil

Visa signatur

ninjas, lasers and shit!

Permalänk
Medlem

Testa PS/2 igen.
Datorn måste vara avstängd när du sätter i PS/2 sladden.
Ofta finnas det 2 st PS/2 kontakter så sätt den i rätt hål.

Adaptrar, konverterar, USB, trådlös och andra avancerade varianter funkar inte förrän du satt på USB stödet i bios.

När man nollställer bios så får man inte glömma att rycka ur strömkabeln från datorn och att inte vara för otålig när man väntar. Efteråt burka dator stanna i post läge tills man gått in i bios och sparat. Ställ in det du vill när du ändå är där. Tex sätt på USB stödet. Datum tid så att det inte blir andra fel, Stänga av stödet för diskett stationen som du troligen inte ens har i datorn. Jag bruka dock ställa in flera saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa PS/2 igen.
Datorn måste vara avstängd när du sätter i PS/2 sladden.
Ofta finnas det 2 st PS/2 kontakter så sätt den i rätt hål.

Adaptrar, konverterar, USB, trådlös och andra avancerade varianter funkar inte förrän du satt på USB stödet i bios.

När man nollställer bios så får man inte glömma att rycka ur strömkabeln från datorn och att inte vara för otålig när man väntar. Efteråt burka dator stanna i post läge tills man gått in i bios och sparat. Ställ in det du vill när du ändå är där. Tex sätt på USB stödet. Datum tid så att det inte blir andra fel, Stänga av stödet för diskett stationen som du troligen inte ens har i datorn. Jag bruka dock ställa in flera saker.

När jag startar datorn så blinkar dioderna för caps, num lock och scroll lock men sen är det helt oanvändbart. Testade att ta ur batteriet+strömkabeln under hela natten igår, hoppas inte man behöver vänta längre än det!

Visa signatur

ninjas, lasers and shit!

Permalänk
Medlem

Hur länge man väntar varierar mellan olika hårdvara. Jag väntar mindre än 1 minut eftersom jag känner mina grejer (har lampor mm). För andra tar det längre tid.

Testa andra PS/2 tangentbord och kolla kontakterna efter skador.
Test även det andra PS/2 hållet och sätt in kabeln när datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur länge man väntar varierar mellan olika hårdvara. Jag väntar mindre än 1 minut eftersom jag känner mina grejer (har lampor mm). För andra tar det längre tid.

Testa andra PS/2 tangentbord och kolla kontakterna efter skador.
Test även det andra PS/2 hållet och sätt in kabeln när datorn är avstängd.

Testat båda ps/2 uttagen, gjort exakt som du sagt men fortfarande ingen kontakt! Ska nog försöka få tag på ett annat moderkort och testa om det kan vara det..

Visa signatur

ninjas, lasers and shit!