Samsung Super PLS utmanar IPS i datorskärmar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony Clifton:

Alla nyheter som ger mig hopp om något som kan ta kol på alla dessa TN-skärmar är bra nyheter. Fast jag räknar med att marknaden kommer fortsätta att översköljas av TN-skärmar i många år till.

Trots alla fel som TN skärmar har är de faktiskt bäst för spelande och väldigt många av oss sysslar med det. Visst skulle det vara skönare med bättre panel men att ha en seg panel med input lag som är 10 ggr högre är big nono.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Trots alla fel som TN skärmar har är de faktiskt bäst för spelande och väldigt många av oss sysslar med det. Visst skulle det vara skönare med bättre panel men att ha en seg panel med input lag som är 10 ggr högre är big nono.

När disskutionen ändå är igång vill jag passa på att fråga... Är refreshraten på IPS skärmar så pass mycket lägre än TN skärmar, att det inte går att spela på dem?

Funderar på att införskaffa mig en 24" eller 27" IPS skärm som jag mestadels kommer att spela på.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

När disskutionen ändå är igång vill jag passa på att fråga... Är refreshraten på IPS skärmar så pass mycket lägre än TN skärmar, att det inte går att spela på dem?.

Nej, han ovanför gissar och överdriver.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om inputlaget är lågt så blir det definitivt ett köp. Och med lågt menar jag runt U2410's (IPS) prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

IQ-nivån hos de som kommenterar nyheter på sweclockers är låg som vanligt.

Din post är lite ironisk då

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Din post är lite ironisk då

Men intelligenskvot och logiskt tänkande är väl exakt samma sak som att förstå marknaden för datordelar :S ?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Hon vet säkert inte ens vad hon håller i

Men även om hon gör det så förbättrar ju inte det den där "jag kommer bli lurad"-känslan det där läskiga leendet inger.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

De måste verkligen sluta använda asiatiska kvinnor för att presentera produkter på det där sättet. Alla andra sätt utom sådär inställsamt leende går bra, men inte sådär. Jag menar det syns verkligen när ett leende är sådär påklistrat och ansträngt. Det skriker verkligen "lita inte på mig".

Varför skulle de sluta med just asiatiska kvinnor?
De flesta elektronikföretagen kommer därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Varför skulle de sluta med just asiatiska kvinnor?
De flesta elektronikföretagen kommer därifrån

En naken asiatisk kvinna skulle fan kunna sälja till o me Ace-grejer till mig. HerpDerp

När vi ändå är inne på ämnet: En IPS-panel som kan matchas med en vanlig TN med shysst kontrast och 2MS (60 hz) 1680x1050. Finns det? Vill helst inte ha 1920x1080, gillar inte wide.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Varför skulle de sluta med just asiatiska kvinnor?
De flesta elektronikföretagen kommer därifrån

För att det är just asiatiska kvinnor som jag tycker man oftast ser på detta sätt. Andra tycker jag brukar framställas på andra sätt (vilket de gärna också får sluta med. Är inget fan av denna typen av sterotyper). Men visst, de får gärna sluta med "läskigt-påklistrat-jag-kommer-hugga-dig-i-ryggen-flin" på alla kvinnor punkt slut.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ooooooooh, "fullt justerbar skärmfot"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ni borde kolla in CM sida på facebook, där finns det många asiatiska kvinnor som säljer datorprodukter för CoolerMaster :). Angående ljussensor som kan känna av rummets belysning så är de många ggr för känsliga och måste stängas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

En naken asiatisk kvinna skulle fan kunna sälja till o me Ace-grejer till mig. HerpDerp

När vi ändå är inne på ämnet: En IPS-panel som kan matchas med en vanlig TN med shysst kontrast och 2MS (60 hz) 1680x1050. Finns det? Vill helst inte ha 1920x1080, gillar inte wide.

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Från digitalversus recension:
Its excellent responsiveness means it can be forgiven for a minimum of ghosting on rapid movement. It will be perfectly at ease in all types of game, and it will handle office work with no problem at all. For those who don’t like to play on their own the 2209WA is also what they need, with an input lag of under 1 image. Multiplayer games will not suffer from any delay between action and reproduction on screen. Only one point is really lacking: 120 Hz--although that may well be along time coming for all monitors.

En specialldrivrutin ger den dessutom 76hz. http://www.overclockers.com/forums/showpost.php?p=6280080&pos...

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

För att det är just asiatiska kvinnor som jag tycker man oftast ser på detta sätt. Andra tycker jag brukar framställas på andra sätt (vilket de gärna också får sluta med. Är inget fan av denna typen av sterotyper). Men visst, de får gärna sluta med "läskigt-påklistrat-jag-kommer-hugga-dig-i-ryggen-flin" på alla kvinnor punkt slut.

Du är läskigt insnöad men det är lite roligt att du känner dig "hotat" av tjejerna.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Du är läskigt insnöad men det är lite roligt att du känner dig "hotat" av tjejerna.

Vadå insnöad? För att jag tycker att kalla påklistrade leenden är lite läskiga?
Sen att hon är från asien är egentligen oviktigt, det känns lika obekvämt oavsett varifrån personen i fråga är men mestadels tycker jag mig se just presentationsbilder som dessa från just asien. Om det gör mig "insnöad" så visst, men jag ser det inte som en dålig sak att ogilla billiga och som i detta fall ovidkommande PR-poäng. Hon fyller liksom ingen funktion, vilket gör det ännu mer creepy när hon ler sådär falsk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

När disskutionen ändå är igång vill jag passa på att fråga... Är refreshraten på IPS skärmar så pass mycket lägre än TN skärmar, att det inte går att spela på dem?

Funderar på att införskaffa mig en 24" eller 27" IPS skärm som jag mestadels kommer att spela på.

Det beror på vilken nivå man spelar på, jag märker ingen som helst skillnad mellan min HP24Zrw och min gamla CRT vad häller input lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Sitter just nu på en LACIE 22" CRT och i garderoben har jag en 22" IIyama CRT så jag blir nog kvar i CRT-träsket ett tag till.
Tänk skulle man springa på en ny Sony W900....snask

Nåväl, hoppas man slipper med dessa paneler banding, tinting, bleeding, ghosting, you name it.

När mina CRT-skärmar dör, följer jag efter. Någon värdig ersättare verkar tyvärr inte dyka upp. TN har tagit över och förslavat alla.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Billigare?

Skrivet av Doctor Pepper:

Trevligt, hoppas på ett bra pris i jämförelse med IPS

Tja de lägger sig i närheten om inget annat men gärna lägre haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av belga:

De måste verkligen sluta använda asiatiska kvinnor för att presentera produkter på det där sättet. Alla andra sätt utom sådär inställsamt leende går bra, men inte sådär. Jag menar det syns verkligen när ett leende är sådär påklistrat och ansträngt. Det skriker verkligen "lita inte på mig".

Håller verkligen med men av en annan anledning! :/

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Detta låter utmärkt nu när det är dags att köpa några nya skärmar snart.

Men allvarligt talat... finns CRT fortfarande? Visserligen håller de längre än de flesta LCD-skärmar jag har ägt, men bildkvalitén på CRT är knappast värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Men allvarligt talat... finns CRT fortfarande? Visserligen håller de längre än de flesta LCD-skärmar jag har ägt, men bildkvalitén på CRT är knappast värt det.

Va?
En bra CRT från år 2000 spöar skiten ur vilken LCD-skärm som helst idag när det kommer till bildkvalitet.
Iaf om vi tittar i måttliga prisklasser, säg under 6000:-.
Jag bytte från en 19" NEC Multisync nånting till en HP ZR24w förra året och bildkvaliteten var klart bättre på min CRT.
Och då är ändå HP ZR24w bland de bättre skärmarna du kan köpa idag för en vettig peng.
Jag får 24" i 16:10 mot 19" i 4:3 och en skärm som är mycket trevligare att ha på skrivbordet vilket gjorde det värt det för mig.
Men på ren bildkvalitet var min CRT överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Men intelligenskvot och logiskt tänkande är väl exakt samma sak som att förstå marknaden för datordelar :S ?

Nä jag menar att du också är en av dom som kommenterar

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av surtl:

Vad jag skrattade högt åt bruden!

Själv grät jag när insåg att hon inte följde med när man köpte deras produkt.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Jag sitter här lite undrande och funderar på vad det är meningen man ska se för skillnad på de båda skärmarna på den bilden. Man har valt att använda drastiskt olika färgtemperatur varför den ena är mer blå, och den andra mer gul, men det är ju en inställningsfråga som inte har speciellt mycket med skärmens egenskaper att göra. Båda skärmarna presenteras i ungefär samma vinkel, S-PLS skärmen är lite närmare kameran, och bildens fokuspunkt verkar vara närmare den än IPS skärmen, och definitivt närmare än tjejens ansikte. Det är ju bra om det är en bra skärmtyp, som även är billig att tillverka, så vi slipper TN paneler, men det framgår inte av bilden, om man säger så...

Skrivet av DUNXIII:

Då kanske man äntligen kan köpa sig ett par nya skärmar snart... Har ju suttit på samma S-IPS (dell 2007WFP) i 4 år och börjar känna behovet av något nyare, vilket aldrig kommer bli av TN typen iaf.

Visst är det en förbannat bra skärm?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Grått-till-grått är vad man brukar betrakta som lite fuskigt (och som självklart tillverkarna använder som standard) för det tar kortare tid än svart-till-vitt!

Tack, jag kom ihåg det rätt

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

[QUOTE="CoZalon;10794463"]En naken asiatisk kvinna skulle fan kunna sälja till o me Ace-grejer till mig. HerpDerp

Oj det låter inge vidare, däremot om det stod en alkis och visade upp prylar så skulle jag inte köpa produkten/produkterna

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Önskelista:
- 24" 1920x____
- 120Hz
- 2-3ms
- Bra färger, IPS eller motsvarande
- Snygg

Seså företag. Bygg! (närmast detta jag hittat är Alienware AW2310)

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limo:

När disskutionen ändå är igång vill jag passa på att fråga... Är refreshraten på IPS skärmar så pass mycket lägre än TN skärmar, att det inte går att spela på dem?

Funderar på att införskaffa mig en 24" eller 27" IPS skärm som jag mestadels kommer att spela på.

Det är inte refresh det är input lag som brukar vara betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är inte refresh det är input lag som brukar vara betydligt högre.

Hur stor roll spelar input lag?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Hur stor roll spelar input lag?

Ingen roll alls i de allra flesta fallen.