Permalänk
Medlem

Datorbord i metall

Hej alla.

Det är så att jag har tänkt att byta ut mitt vanliga trädatorbord till något i metall, sen ifall det man kan plocka ner datorn i delar och kanske skruva fast allt på undersidan för att kanske får en bättre luftcirkutaltion... allt är bara på ett planeringsstadie atm... hoppas att ni kanske kan har lite bättre info eller liknande...

Tack på förhand för svaren

Permalänk
Medlem

Suttit o snackat med min polare om liknande idér. Dock han sa att det skulle bli dyrt!.. men han skulle återkomma angående vad det skulle landa på.

Någon som vet vad det skulle landa på att bygga tex ett helt bord i metall?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

ni skulle kunna gå in på "tibnors" hemsida och titta på materialpriser,
fast först måste ni räkna ut vilket material ni ska använda och sedan hur mycket ni behöver

Permalänk
Medlem

menar ni att ni ska ha en bordsskiva av solid metall?

Permalänk
Medlem

vilka mått? det blir ju en ganska stor skillnad på ett bord som är 200*120 och ett som är 100*60!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

menar ni att ni ska ha en bordsskiva av solid metall?

Det lär ju bli tungt

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Det lär ju bli tungt

Vi har ett sånt bord i skolan för att alla andra gick sönder
och ja det väger lika mycket som ett kassaskåp

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Det lär ju bli tungt

Skrivet av nfskillen:

Vi har ett sånt bord i skolan för att alla andra gick sönder
och ja det väger lika mycket som ett kassaskåp

Vi med, eller bord och bord, det är ett riktplan när man svetsar och gör andra grejor:D
vikt ca 2 ton och helt plant

kallt och sitta på är det också :/ håller på att frysa skinkorna av mig på rasterna...

Permalänk
Medlem

eller så köper du ett optik-bord... kan du skruva fast hur mycket grejor du vill på http://www.thorlabs.de/NewGroupPage9.cfm?ObjectGroup_ID=1876

Permalänk
Medlem

Gillar idèn men tanken är ju lite på hur kallt det kommer vara om du som jag lägger armarna på skrivbordet:P. Håll gärna uppdaterat så vi vet om du lyckats bygga något:)

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Kolla med en laserskärningsfirma om du får köpa en bit metallplåt som du sedan skär ut själv hur du ska ha det. I vanliga fall brukar de ha lite halvor över som du säkert kan få gratis eller för någon hundralapp. Ett dyrare alternativ kan vara att ge dem en autocadfil där du själv designat hur det ska se ut men detta kostar minst 1500kr +plåt.

Kolla skroten annars. Lite hammarlack på sen är det kanon

Permalänk
Medlem

Nån som kommer ihåg den här från Lian Li?
http://www.anandtech.com/show/1750/3

Kanske kan ge lite inspiration

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.