Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig med mobilt bredband

God kväll!

Jag har ett mobilt bredband från telenor. Problemet är det att när jag använder det så hänger sig datorn då och då. Ibland efter fem minuter och ibland efter några timmar. Det kan ske närsomhelst. Jag tror dock att det sker oftare på t.ex. youtube och liknande sidor.

Men det kan även ske när den streamar spotify, kan liksom streama i någon timma och sedan bara hänga sig. Utan att jag gör något annat.

Ibland hänger den sig så att jag får trycka in knappen, ibland startar den om sig själv efter att ha dumpat minnet...

Det har varit så här hela tiden. Har givetvis snackat med supporten men alla som snackat med en bredbandssupport vet ju hur det är. Ska gå in i affären och slå näven i bordet imorgon eller på tisdag, men tänkte höra här först... Någon som har någon idé om vad det är som spökar? Är det modemet som är skit?

Har för övrigt senaste programvaran.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har fått ett nytt Telenor modem idag och nu har jag fått exakt samma fel. Det blir efter en viss tid på t.ex youtube eller livestreams sidor, endast där. Hela datorn fryser sig och man måste starta om.

Ingen som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

kolla om du kan köra en äldre programvara.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Hade också något liknande problem, jag provade andra USB portar men det hjälpte inte.

Dock fungerade det att stänga av UAC i Windows 7. Fråga mig inte varför, men det fungerade i alla fall.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Rekordmedlem

Kan bero på att det sitter i fel usbport om det är bärbar dator, några portar brukar kunna leverera ström på en del modeller, de är avsedda för saker som kräver mera effekt typ telefoner och hårddiskar utan nätdel, prova med en hub med nätdel emellan, funkar det då så är det felet, eller läs i manualen om alla portar klarar att leverera ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har samma problem...
Felet har uppstått på två laptops, den första trodde jag att det var laptopen det var fel på då jag bara använde mobilt bredband på den. När jag sedan köpte ny laptop så fick jag samma problem, ibland blåskärm med minnesdumpning och omstart och ibland bara en frysning. Blev ruggigt irriterad över att detta problem uppstod även på denna dator, men då jag använde ett fast internet över en tid och jag inte hade några problem förrän jag återigen använde det mobila bredbandet insåg jag att det måste vara det mobila bredbandet som orsakar problemet.

Jag har tre som leverantör och ett huawei E1820 modem...

Någon som har en lösning?

Permalänk
Rekordmedlem

se ovan, har du testat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.