Nya i5 2500k låser sig?
Hej.
Jag och min bror byggde oss nyligen ett varsitt 2500k system men båda har ett konstigt problem. För mig har detta hänt en gång, men för han fem. Detta inom en 3~veckors period. Har hittills endast inträffat ute i windows. Tex idlat, kollat film eller bara surfat.
Det som händer är att datorn fryser helt, inga konstiga färger på bilden utan den är bara fryst. Samtidigt så låter ett högt konstigt ljud från lurarna/högtalarna som är ganska svårt att förklara. Det låter ungefär "DRRRRRRRRR" och så måste man stänga av datorn på knappen.
Moderkort: ASUS P8H67
Vi beställde först en P8P67 modell, men SandyBridge härvan startade samtidigt som vi beställde, så komplett skickade en annan modell som vi senare får byta ut när de nya moderkorten kommer.
Grafikkort: Bror, GTX460 Jag, GTX560
Minnen: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8
Nätagg: Bror, Corsair 550W Jag, Corsair 650W
SSD: Enbart jag, Corsair SSD Force Series
Då båda har detta konstiga problem, men några olika delar så kan man väl anta att det lär vara en del som båda har samma av? Är det produktions fel på något (förutom SATA portarna)?
Vad jag undrar mest över är om det kan vara moderkortet med minnena. Minnen är 1600MHz och moderkortet kan bara köra i 1333MHz. Men detta ska väl inte vara något problem? Utan det ska ju fungera att köra så utan problem, vad jag hört.
Kärnorna ligger runt 40c idle i HWmonitor och 45-50c i bios.
Är otroligt tacksam för alla svar, tips och rekommendationer. Är lite orolig att lämna datorn påslagen under nätterna pga av detta problem. Vet ju inte om det skadar systemet nått, för detta ljud låter hemskt.