Permalänk
Medlem

Nya i5 2500k låser sig?

Hej.

Jag och min bror byggde oss nyligen ett varsitt 2500k system men båda har ett konstigt problem. För mig har detta hänt en gång, men för han fem. Detta inom en 3~veckors period. Har hittills endast inträffat ute i windows. Tex idlat, kollat film eller bara surfat.

Det som händer är att datorn fryser helt, inga konstiga färger på bilden utan den är bara fryst. Samtidigt så låter ett högt konstigt ljud från lurarna/högtalarna som är ganska svårt att förklara. Det låter ungefär "DRRRRRRRRR" och så måste man stänga av datorn på knappen.

Moderkort: ASUS P8H67
Vi beställde först en P8P67 modell, men SandyBridge härvan startade samtidigt som vi beställde, så komplett skickade en annan modell som vi senare får byta ut när de nya moderkorten kommer.

Grafikkort: Bror, GTX460 Jag, GTX560
Minnen: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8
Nätagg: Bror, Corsair 550W Jag, Corsair 650W
SSD: Enbart jag, Corsair SSD Force Series

Då båda har detta konstiga problem, men några olika delar så kan man väl anta att det lär vara en del som båda har samma av? Är det produktions fel på något (förutom SATA portarna)?

Vad jag undrar mest över är om det kan vara moderkortet med minnena. Minnen är 1600MHz och moderkortet kan bara köra i 1333MHz. Men detta ska väl inte vara något problem? Utan det ska ju fungera att köra så utan problem, vad jag hört.

Kärnorna ligger runt 40c idle i HWmonitor och 45-50c i bios.

Är otroligt tacksam för alla svar, tips och rekommendationer. Är lite orolig att lämna datorn påslagen under nätterna pga av detta problem. Vet ju inte om det skadar systemet nått, för detta ljud låter hemskt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som ni, hänger sig eller krashar helt. Detta sker helt oregelbundet för mig. Processorn är en i5 2500.
Har inte hittat någon lösning än tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ni har väl inte glömt att installera om Windows och drivrutiner mm efter att ni byggde färdigt era datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ni har väl inte glömt att installera om Windows och drivrutiner mm efter att ni byggde färdigt era datorer?

Allt är nytt, inklusive diskarna. Drivrutiner är installerade.
Brors dator frös nu igen för 30minuter sedan. Han har nu ställt in 1333MHz på minnena i bios istället för auto, om det nu kan vara något sådant som "småbuggar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saafen:

Allt är nytt, inklusive diskarna. Drivrutiner är installerade.
Brors dator frös nu igen för 30minuter sedan. Han har nu ställt in 1333MHz på minnena i bios istället för auto, om det nu kan vara något sådant som "småbuggar".

Hade sånt på min gamla dator (Phenom X4 955/2x 5770 osv) och då var det tydligen grafikdrivrutinerna som stängde av sig med jämna mellanrum. Låter lite som det ni har

Dock så förstår jag om det låter dumt det jag säger, imej att...inte en enda del är lik det ni har, men det är min sida av historien iaf

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En kompis har det här problemet också hans hårdvara är:
850w corsair nätagg
i7 2600K
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Asus P8P67 DELUXE
Sparkle GeForce GTX 580
Corsair SSD Force Series 120GB
2 tb random hårddisk för lagring

Det vi har gjort är:
byta ut grafikkort(formaterat datorn då i både winxp+win7)
kört memtest (fungerade felfritt)
testat minnen i olika slots
formaterat windows och installerat på lagringdisk (win xp och win7)

Vi har kommit fram till att det verkar vara moderkortet eller minnet som jävlas.
Återkommer om jag hittar vad som är fel på skiten.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Företagssupporten tyckte det lät som det var grafikkortet och därav att jag formaterade och testade med nåde win7 och winxp utan att få ett bra resultat den fryser sig random lite nu och då ändå....

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lefant:

Låter som att om man drabbats av det där problemet så låser sig datorn hela tiden och är i princip oanvändbar? Eller är det jag som förstått det fel?
För vi kan använda våra datorer felfritt, och det fryser max en gång per dag för min bror.

Dock då PierreB har en kompis som också har samma problem som oss, men med ett annat moderkort (som stödjer 1600) så försvann min teori om att det var just moderkortets fel. Så antar att det kanske är någon "mild variant" av just detta problem som du länkade.

Riktigt surt om det skulle vara så. Jag har alltid kört och gillat ATI, även om alla kompisar och tipsare sagt att Nvidia är bättre och hur dåliga ATIs drivare är. Nvidia korten låg även bäst till i prestanda per krona så just därför tänkte jag nu prova ett Nvidia kort. Att detta fel såklart uppstår nu för man valt Nvidia gör att man verkligen ångrar sig ;P

Edit: Nu frös det för mig... Var inne på youtube. Man blir verkligen livrädd när detta "DRRRR" börjar.

Permalänk
Medlem

Vi provade med ett Nvidia 320 (från en dell maskin på jobbet som fungerade där) och det frös sig även då.
Så för oss verkar det vara moderkortet som inte är bra men vetefan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu tagit ur mitt gtx570 från Zotac och satt i mitt 8800ultra, låter det gå ett tag och ser om problemet kvarstår.

Nuvarande rig
asus p67pro
i5 2500
corsair vengence 8gig
Gainward 8800ultra (gtx570 Zotac)
120g corsair force
antec p190
2 agg: 550w+650w

Permalänk

Har samma problem på min rig med 2500k och 570, dock händer det nästan bara i Oblivion... Har hänt 2-3 gånger utanför oblivion

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Har ni uppgraderat till nyaste BIOS(UEFI)-version?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Senaste bios, dock inte senaste beta drivrutinerna från Nvidia.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!

Permalänk
Medlem

Har lagt in senaste bios men ingen skillnad (detta gjorde jag för 2 veckor sedan). Om det är så att det fungerar felfritt med 8800ultra så kommer det bli lurigt att få en retur på GTX570 då min dator kan fungera felfritt under en period upp till 1,5-2 dagar..:( Finner det inte troligt att leverantören kommer testa det så länge.

För mig har det alldrig "hängt" sig när jag spelat.

Permalänk
Medlem

Jaha...det var inte fel på graffet, datorn hänger sig även med det andra kortet..:(.
Man blir onekligen lite trött på detta.

Permalänk
Medlem

Min kusin har drabbats av samma sak två ggr, en gång i spel och en på skrivbordet. Jag kan tänka mig problem med antingen moderkort eller SSD, alternativt någon slags kompabilitetsproblem mellan grafikkortsdrivisar och moderkortet. Är inte endast Nvidia då han kör Radeon.

Vad tror ni om SSD? Kan det orsaka såna krascher?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Min kusin har drabbats av samma sak två ggr, en gång i spel och en på skrivbordet. Jag kan tänka mig problem med antingen moderkort eller SSD, alternativt någon slags kompabilitetsproblem mellan grafikkortsdrivisar och moderkortet. Är inte endast Nvidia då han kör Radeon.

Vad tror ni om SSD? Kan det orsaka såna krascher?

Om det nu är samma krasher din kusin har som jag/vi har så är det inte SSDn. Min bror kör utan SSD och för han så crashar det dubbelt så mer än för mig som kör SSD.

Då vimsi nu även har provat med ett ATI kort och ändå får problem så finns det ju bara två delar kvar som kan vara problemet. Processorn och moderkortet. Kan detta vara ännu ett produktionsfel av Intel?

Permalänk
Medlem

Jag gissar givetvis nu men jag hoppas att Rev b3 av SB moderkortet löser detta problem.

Kul detalj, körde Black ops på högsta inställningar på 8800ultrat och jag märkte ingen skillnad...:) Den finns ju där men inget som jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saafen:

Om det nu är samma krasher din kusin har som jag/vi har så är det inte SSDn. Min bror kör utan SSD och för han så crashar det dubbelt så mer än för mig som kör SSD.

Då vimsi nu även har provat med ett ATI kort och ändå får problem så finns det ju bara två delar kvar som kan vara problemet. Processorn och moderkortet. Kan detta vara ännu ett produktionsfel av Intel?

Står att Vimsi testade med ett 8800ultra.

Min kusin har ett ASUS P67 mobo också, har alla med problem ASUS mobo? Kan ju vara deras drivisar i så fall.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Kanske ett tips? En god vän till mig köpte en helt ny dator precis innan Intel släppte bomben angående Sandy Bridge.

Delar:
ASUS P8P67 moderkort
i7 2600
Corsair 8GB (2x4GB) 1333mhz XMS
HD5770
WD Black SATA
Optiarc DVD

Han fick också massa frysningar hux flux, grymt irriterande - även för mig då jag fick arga samtal eftersom jag hade valt ut delarna åt honom hehe.

Men han returnerade moderkortet sedan och fick ett nytt, SB Rev3. Tvyärr så kvarstod problemen med slumpmässiga frysningar. Vi felsökte allt, tog bort ljudkortet, provade med inbyggt ljud, bytte grafikkort, körde med en minnesmodul, avinstallerade drivrutiner etc. Felet vägrade upphöra. Ilskan var stor.

Så han chansade, lämnade tillbaka XMS-minnesmodulerna och köpte Corsairs Vengeance 1600mhz CAS9. Och vad händer? Datorn har inte blåskärmat en gång sedan dess, minst två veckor.

Nu såg jag att ni har Vengeance, CAS8, men jag tror det är ett minnesrelaterat problem endå. Eller, uppenbarligen i min polares fall.

Har ni en möjligt att prova andra minnen? En modul mindre, Kingston, vad som helst.

Visa signatur

Stuff me like a haggis!

Permalänk
Skrivet av Ongweldt:

Kanske ett tips? En god vän till köpte en helt ny dator precis innan Intel släppte bomben angående Sandy Bridge.

Delar:
ASUS P8P67 moderkort
i7 2600
Corsair 8GB (2x4GB) 1333mhz XMS
HD5770
WD Black SATA
Optiarc DVD

Han fick också massa frysningar hux flux, grymt irriterande - även för mig då jag fick arga samtal eftersom jag hade valt ut delarna åt honom hehe.

Men han returnerade moderkortet sedan och fick ett nytt, SB Rev3. Tvyärr så kvarstod problemen med slumpmässiga frysningar. Vi felsökte allt, tog bort ljudkortet, provade med inbyggt ljud, bytte grafikkort, körde med en minnesmodul, avinstallerade drivrutiner etc. Felet vägrade upphöra. Ilskan var stor.

Så han chansade, lämnade tillbaka XMS-minnesmodulerna och köpte Corsairs Vengeance 1600mhz CAS9. Och vad händer? Datorn har inte blåskärmat en gång sedan dess, minst två veckor.

Nu såg jag att ni har Vengeance, CAS8, men jag tror det är ett minnesrelaterat problem endå. Eller, uppenbarligen i min polares fall.

Har ni en möjligt att prova andra minnen? En modul mindre, Kingston, vad som helst.

Kanske ska testa en mindre, är minnesberoende, har 3st 4gb vengeance, klarar mig nog med en mindre under en kort period!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ongweldt:

...Så han chansade, lämnade tillbaka XMS-minnesmodulerna och köpte Corsairs Vengeance 1600mhz CAS9. Och vad händer? Datorn har inte blåskärmat en gång sedan dess, minst två veckor.
.

Fast de krascher min kusin haft problem med ger ingen bluescreen, som OP beskrev fryser allt fast och det kommer ett hemskt ljud, sen tvingas man starta om manuellt. Därför uteslöt jag mer eller mindre minnesproblem då de oftast resulterar i bluescreen eller reboot. Är ingen expert men det är min erfarenhet i alla fall.

Kan tillägga att den andra kraschen kom när min kusin öppnade många program mer eller mindre samtidigt... Photoshop, firefox, maya och nåt mer tror jag. Så det är inte omöjligt att det är corsairs minnen (XMS3 1333Mhz) som strular med moderkortet eller vice versa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Fast de krascher min kusin haft problem med ger ingen bluescreen,

Bara jag som var klantig med ordvalet, menar givetvis "frysning" då jag nämnt det tidigare :). Jag har kört Vista så länge att BSOD är en del av min vardag hehe.

Visa signatur

Stuff me like a haggis!

Permalänk
Medlem

Här så fryser sig datorn helt random, när han surfar eller har den idle. Nu på slutet har det även hänt när han spelat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av allt vad strömsparfunktioner heter i BIOS och Windows för det brukare leda till sådana här problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Min brukar ligga på "prestanda" inställningen, orkar inte klocka än, gör det vid R3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av SB-kort men det var ju inte ovanligt innan SB kom att man fick sätta minnesvolten manuellt och lite högre än 1.500V för att minnena skulle lira ordentligt. Testa gärna en liten ökning i taget men gå inte över 1.65V vad ni än gör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Jag har ingen erfarenhet av SB-kort men det var ju inte ovanligt innan SB kom att man fick sätta minnesvolten manuellt och lite högre än 1.500V för att minnena skulle lira ordentligt. Testa gärna en liten ökning i taget men gå inte över 1.65V vad ni än gör!

DDR3 standarden medger en spänning på upp till 1.975V innan minnena går sönder men fungerar som de skall gör de sällan så 1.65V låter vettigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

DDR3 standarden medger en spänning på upp till 1.975V innan minnena går sönder men fungerar som de skall gör de sällan så 1.65V låter vettigt.

Det stämmer säkert men jag tänkte mest på vad deras system klarar, både i5 och i7 i 1155, 1156, 1366 och 1365 skall väl ha max 1.65V för att cpu inte skall ta skada om jag inte missminner mig. Kör själv AMD men jag vill minnas att det var så på alla i5 och i7!

Edit: Å andra sidan så kommer det lysa rött på värdet deras BIOS om värdena ligger på max eller över!