Permalänk
Medlem

Räcker 1GB som mobilt bredband?

Har planer på att köpa ny telefon, blir något i stil med iPhone eller de senaste Android mobilerna. Vet bara inte riktigt hur mycket datatrafik man faktiskt kommer att skicka/ta emot. Har hittat några schyssta abonnemang där det ingår 1GB/månad. Först var jag inne på 5GB+ för jag var helt säker på att 1GB var aldeles för lite, men efter att ha läst lite så har jag känt att det kanske räcker med 1GB. Kommer använda spotify mycket i mobilen, sen kommer jag även surfa en hel del i den. Tycker det är väldigt svårt att säga en snitt tid på spotify samt surfandet så istället vänder jag på det, och undrar om någon på ett ungefär kan säga hur mycket tid jag skulle få till de båda givet 1GB/månad? (Kommer använda spotify minst 1h/dag)

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Avstängd

Jag surfar ca 1h timme varje dag och har även så att den uppdaterar mail och väder var 30 minut. Använder inte spotify alls.

Har en htc desire hd och ligger idag på 757mb använt och då har jag 2 dagar kvar tills nästa faktura och siffran nollas.

Permalänk
Medlem

Tror också att det kan bli lite tufft att klara sig på 1GB/månad om du ska lyssna på psotify MINST 1h/dag. Absolut. Man skulle kunna kompromissa genom att ladda ned låtarna (listorna) du vet att du kommer lyssna mycket på genom wifi, och på så sätt bara vara ute minimalt på spotify, men annanrs kanske du vill ha mer än 1GB

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Avstängd

Välj telenor så har du gränslös surf.

Permalänk
Medlem

Har 1 Gb och det räcker och blir över! Dock har jag alltid spotify i offline mode men har du inte det så räkna med ca 3-4 mb per låt. Lyssnar du då på ca 40 låtar om dan blir det ca 3,7 Gb på en måmad så jag rekommenderar dig att köra i oflline läge

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Jag har 2 gb (tror jag, annars har jag 1 gb) på min iphone som jag surfar på, laddar ner apps, använder spotify osv. Jag brukar ligga på 1 gb ganska exakt, sen finns ju funktionen i spotify där du sparar din/dina favorit listor offline på telefonen, på så sätt så behöver du inte använda något internet alls. Tror faktiskt du skulle klara dig på 1 gb, men om inte du gör det skulle du väll kunna byta upp dig?
Ring och fråga om det är möjligt att byta upp sig om du inte är nöjd med 1 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Välj telenor så har du gränslös surf.

Mobiloperatörerna använder ordet "fri surf", det betyder upp till tex 1GB använder du 6Mbit/s sedan surfar du fortfarande fritt MEN med lägre hastighet. Så vad du menar med gränslös surf säger mig inte mycket, menar du faktiskt att du har den hastighet du betalat för hela tiden eller är det så som jag beskrev fri surf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tacksam för alla svar, att ladda ner listorna hade man givetvis kunnat göra, så spotify är väll inga större problem att minska trafiken igenom. Det enda jag är "orolig" för är att jag kommer troligtvis streama en del via mobilen

edit: mail kommer också uppdateras med jämna mellanrum

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jag surfar ca 1h timme varje dag och har även så att den uppdaterar mail och väder var 30 minut. Använder inte spotify alls.

Har en htc desire hd och ligger idag på 757mb använt och då har jag 2 dagar kvar tills nästa faktura och siffran nollas.

Vad för typ av surf är det då, vill inte gå in på personliga detaljer men tänkte mer att vissa sidor är ju större än andra. Så är det typ afonbladet, google, sweclockers och lite sådant allmänt som du besöker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Tele2 med 1gb gräns per månad, efter det stryps hastigheten. Enda skillnaden är att bilder och videor laddar i hyfsad fart innan gränsen är uppnådd, slösurf och spotify funkar ungefär lika bra hela tiden. Känner iaf inte att jag behöver mer än 1gb i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Mobiloperatörerna använder ordet "fri surf", det betyder upp till tex 1GB använder du 6Mbit/s sedan surfar du fortfarande fritt MEN med lägre hastighet. Så vad du menar med gränslös surf säger mig inte mycket, menar du faktiskt att du har den hastighet du betalat för hela tiden eller är det så som jag beskrev fri surf?

Nej, med telenor sänks inte gränsen efter en viss data mängd heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Har Tele2 med 1gb gräns per månad, efter det stryps hastigheten. Enda skillnaden är att bilder och videor laddar i hyfsad fart innan gränsen är uppnådd, slösurf och spotify funkar ungefär lika bra hela tiden. Känner iaf inte att jag behöver mer än 1gb i dagsläget.

Okej, det är faktiskt tele2 jag har kollat en del på och som det lutade mest åt. Upplever du att det generellt går segt att surfa på mobilen med deras nät?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pkzlol:

tacksam för alla svar, att ladda ner listorna hade man givetvis kunnat göra, så spotify är väll inga större problem att minska trafiken igenom. Det enda jag är "orolig" för är att jag kommer troligtvis streama en del via mobilen

edit: mail kommer också uppdateras med jämna mellanrum

Mail drar ytterst lite data då du generellt bara plockar ner en header fram tills du aktivt läser hela mailet. Även då är ju nästan alla mail bara text vilket betyder nästan ingen data alls. Det som drar mycket är när du streamar media men Spotify synkar man med fördel när man sitter på wlan och kör deras offline-läge så långt det går.

Det bästa är att satsa på 1 GB i månaden nu så kommer du märka om det räcker eller inte. Är det för lite så uppgraderar du till 5 GB senare. Ingen teleoperatör i världen lär ha några regler mot att du sedan köper till mer data i efterhand då alla vill tjäna pengar på dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Nej, med telenor sänks inte gränsen efter en viss data mängd heller.

Stämmer nästan, dock så skriver de att om användningen överstiger 10gånger normal hastighet så har de rätt att begränsa hastigheten (på 16mbit/s och 4G). Men visst, ska man använda ett mobilt bredband som ersättning för fast så borde man absolut använda telenor (eller bredbandsbolaget, samma koncern) eftersom det är mycket friare surf.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Om vi säger att man i snitt hade streamat 1h/dag, hur hade det funkat med 1GB då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Om vi säger att man i snitt hade streamat 1h/dag, hur hade det funkat med 1GB då?

Beror ju helt på vad du streamar, men om du tänker Spotify så blir väl 1h/dag ca 1,5-2 GB på en månad.

Har själv Telenor och är mycket nöjd, de har oftast bra täckning på sina 3G-nät.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Stämmer nästan, dock så skriver de att om användningen överstiger 10gånger normal hastighet så har de rätt att begränsa hastigheten (på 16mbit/s och 4G). Men visst, ska man använda ett mobilt bredband som ersättning för fast så borde man absolut använda telenor (eller bredbandsbolaget, samma koncern) eftersom det är mycket friare surf.

Stämmer med 10 ggr "normal användning per månad", sedan hänvisar de till post- och telestyrelsen. På PTS´s hemsida går att läsa att de anser att normal månadsanvändning är cirka 2,3 GB. Alltså är Telenors fria datamängd per månad ca 23 GB, efter det har de rätt att strypa överföringshastigheten.

Vad jag minns så har väl ett par av de operatörer, som skriver sin begränsning rent ut, en begränsning på 25 GB, lite mer än Telenor alltså.

Jag har tidigare tyckt att det har låtit bra när Telenor sagt att de inte har någon gräns. Men för ett tag sedan, när de ringde om ett erbjudande så kollade jag lite mer noga och såg hänvisningen till PTS.

Och 23-25 GB är för lite för mig, jag deltog t.ex. i Rift-betan, och laddade nog ner det 2, redan där går ca 14 GB...

Permalänk
Medlem

jag använder min mobil som modem i bland till min laptop och då kan jag passera 6gb...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ska du streama webbtv över 3g så krävs det en herrans massa data. Vasaloppet låg på närmre 1gb och då kollade jag bara andra halvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Beror ju helt på vad du streamar, men om du tänker Spotify så blir väl 1h/dag ca 1,5-2 GB på en månad.

Har själv Telenor och är mycket nöjd, de har oftast bra täckning på sina 3G-nät.

Skrivet av xyllian:

Ska du streama webbtv över 3g så krävs det en herrans massa data. Vasaloppet låg på närmre 1gb och då kollade jag bara andra halvan.

som svar på båda, var lite otydlig men nu menade jag stream för webbtv liknande. Ett exempel hade väll kanske varit att kollat solsidan någon gång, 1GB är då aldeles för lite?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är prisskillanden mellan 1 gb och 5 gb?
Tror det kan bli svårt att klara sig på 1 gb om du lyssnar på spotify, men det kan ju gå:D
Lycka till!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Hos många operatörer är surfandet ett tillägg i abonnemanget så då kan du ju börja med 1gb och sedan byta till 5gb ifall det behövs.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Vad är prisskillanden mellan 1 gb och 5 gb?
Tror det kan bli svårt att klara sig på 1 gb om du lyssnar på spotify, men det kan ju gå:D
Lycka till!:D

Pris är inte intressant, det var i alla fall syftet när jag skapade tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Hos många operatörer är surfandet ett tillägg i abonnemanget så då kan du ju börja med 1gb och sedan byta till 5gb ifall det behövs.

Jo det vet jag, men återigen är det lite off-topic då jag faktiskt undrade hur långt 1GB räckte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Pris är inte intressant, det var i alla fall syftet när jag skapade tråden

Om du skall lyssna på spotify, och kolla internet så tror jag inte 1 gb kommer räcka, men det beros ju på hur mycket du lyssnar online.
1 timmes lyssning skulle jag uppskatta till c:a 50-80 mb, fast det är en väldigt vild gissning.
Fast jag det var jätte länge sen jag hade igång spotify:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag loggade in mig på nätverket här hemma genom den trådlösa routern, sen lät jag Spotify ladda ner alla låtar i min spellista till mobilen och sedan var det inga problem med begränsningar, har valt 100Mb/vecka.

Om du har möjlighet till något liknande så kan/borde du göra likadant. ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Jag loggade in mig på nätverket här hemma genom den trådlösa routern, sen lät jag Spotify ladda ner alla låtar i min spellista till mobilen och sedan var det inga problem med begränsningar, har valt 100Mb/vecka.

Om du har möjlighet till något liknande så kan/borde du göra likadant. ^^

Problemet är bara att jag tror jag kommer streama (webbtv/videoklipp) en del också. Så 1GB räcker nog inte riktigt för min del..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Om du skall lyssna på spotify, och kolla internet så tror jag inte 1 gb kommer räcka, men det beros ju på hur mycket du lyssnar online.
1 timmes lyssning skulle jag uppskatta till c:a 50-80 mb, fast det är en väldigt vild gissning.
Fast jag det var jätte länge sen jag hade igång spotify:P

Låter rimligt, antog att en låt var 4min lång och tog 4MB, blev 60MB för en timme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 500mb/månad för 50kr/månaden via halebop, jag surfar varje dag/facebook mm och har även spotify premium. Dock passar jag på att synca det mesta av musiken när jag är hemma och har tillgång till WLAN.

Hur som helst har jag minst 170mb kvar i månaden när den är slut.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Jag har 0,5 Gb på mitt Telia Max 25 eller vad det nu heter, aldrig varit över 500 Mb och då använder jag 3G en hel del. Kör på WLAN hela tiden hemma men på jobbet osv är det 3G som gäller.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.