Permalänk
Medlem

MSI P67A-C45 REV B3 hjälp

Efter att jag köpt en ny dator och installerat Windows 7 på den så skulle jag installera drivrutiner, men den hittar inte mitt ethernet. Så jag laddade hem drivrutiner till ethernet från MSI:s hemsida men när jag installerar de så står det "if deep sleep mode is enabled please plug the cable".
Vad ska jag göra?

Här är resten av datorn om det skulle hjälpa http://www.inet.se/kundvagn/visa/256869/2011-03-05

Tack i för hand

/V3st

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du se nätverkskortet i Enhetshanteraren? Om det finns ett kort dubbelklicka på drivrutinen och välj fliken Energisparfunktioner och kryssa ur det översta alternativet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Kan du se nätverkskortet i Enhetshanteraren? Om det finns ett kort dubbelklicka på drivrutinen och välj fliken Energisparfunktioner och kryssa ur det översta alternativet.

Nej, kan inte hitta den där heller.

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v3stman:

Nej, kan inte hitta den där heller.

Okej då är det inte drivrutinen som är problemet utan du måste få Windows att hitta nätverkskortet och det första du får göra är att gå in i BIOS och se så att den är påslagen. Har du bara SATA diskar i datorn eller har du någon äldre IDE disk?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Okej då är det inte drivrutinen som är problemet utan du måste få Windows att hitta nätverkskortet och det första du får göra är att gå in i BIOS och se så att den är påslagen. Har du bara SATA diskar i datorn eller har du någon äldre IDE disk?

Har en SATA disk, men asså de e inte bios jag kommer in på utan något som kallas UEFI.
Där inne har jag gått igenom alla fikar och de som jag hittat om Lan är under tabben
"Integrated Peripherals" och där finns "Onboard Lan Controller1" som är Enabled.
Sen finns det "Lan Option ROM" som är disabled. Har försökt att Enabla den men detta hjälpte inte.

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v3stman:

Har en SATA disk, men asså de e inte bios jag kommer in på utan något som kallas UEFI.
Där inne har jag gått igenom alla fikar och de som jag hittat om Lan är under tabben
"Integrated Peripherals" och där finns "Onboard Lan Controller1" som är Enabled.
Sen finns det "Lan Option ROM" som är disabled. Har försökt att Enabla den men detta hjälpte inte.

Ja UEFI är istället för BIOS.

Testa att slå av nätverkskortet och starta om sedan slår du på det igen. Det kan även hjälpa att göra en reset av BIOS (UEFI) och det skall stå i manualen till moderkortet hur man gör. Det händer även att nätverkskortet hamnar i konflikt med saker som DVD spelaren så testa att starta datorn med den urkopplad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja UEFI är istället för BIOS.

Testa att slå av nätverkskortet och starta om sedan slår du på det igen. Det kan även hjälpa att göra en reset av BIOS (UEFI) och det skall stå i manualen till moderkortet hur man gör. Det händer även att nätverkskortet hamnar i konflikt med saker som DVD spelaren så testa att starta datorn med den urkopplad.

Mitt nätverkskort är integrerat i moderkortet.

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v3stman:

Mitt nätverkskort är integrerat i moderkortet.

Ja det vet jag men det är ett löst chip så tekniskt sett är det ett eget kort så testa det jag föreslog. En fråga bara det är inte så att du har typ ett utropstecken i Enhetshanteraren?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hade något liknande för ett antal år sedan.
Mitt "fix" var då att plocka ut allt ram samt batteriet på modekortet. Vill minnas att jag väntade några minuter innan jag stoppade tillbaka komponenterna.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja det vet jag men det är ett löst chip så tekniskt sett är det ett eget kort.

Hur startar jag om det då?

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v3stman:

Hur startar jag om det då?

Gå in i UEFI och disabla "Onboard Lan Controller1" sedan sparar du och går ur. När datorn startar om går du in igen och enablar den, sparar och går ur.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Gå in i UEFI och disabla "Onboard Lan Controller1" sedan sparar du och går ur. När datorn startar om går du in igen och enablar den, sparar och går ur.

Gjort det nu, funkar fortvarande inte :C

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk

Prova ta drivrutinerna från skivan som kom med moderkortet. Jag installerade min nya dator idag med dessa och jag har exakt samma moderkort, processor och minnen som dig. Windows 7 hittar själv inte några passande drivrutiner till nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersajfen:

Prova ta drivrutinerna från skivan som kom med moderkortet. Jag installerade min nya dator idag med dessa och jag har exakt samma moderkort, processor och minnen som dig. Windows 7 hittar själv inte några passande drivrutiner till nätverkskortet.

Har försökt det men jag kan inte vällja "network" i drivers menyn på skivan...
Och när jag letar fram .exe filen i skivan manuellt sen så mitt i installationen kommer "if deep sleep mode is enabled please plug the cable". fram.

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall ha en clear CMOS knapp bak på moderkortet under tangentbordsuttaget så stäng av datorn och tryck på knappen och starta sedan upp igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Du skall ha en clear CMOS knapp bak på moderkortet under tangentbordsuttaget så stäng av datorn och tryck på knappen och starta sedan upp igen.

Har provat det med men ingen skillnad.

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk
Medlem

Du får låna mitt Windows7, så ser vi ifall det fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga bara du har installerat chipsetdruvrutinerna som kom med moderkortet?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

En fråga bara du har installerat chipsetdruvrutinerna som kom med moderkortet?

H

ar installerat alla drivrutiner jag fick med.

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB

Permalänk

Kanske en dum fråga men under installation av windows, hade du en aktiv nätvekskabel i porten?
Kommer ihåg att jag hade ett liknande problem med ett MSI kort för 3-4 år sedan.
Det ända som behövdes göras då var att plugga i en nätverkskabel och jag kommer inte ihåg om det räckte med att starta om datorn eller installera om windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarmerMan:

Kanske en dum fråga men under installation av windows, hade du en aktiv nätvekskabel i porten?
Kommer ihåg att jag hade ett liknande problem med ett MSI kort för 3-4 år sedan.
Det ända som behövdes göras då var att plugga i en nätverkskabel och jag kommer inte ihåg om det räckte med att starta om datorn eller installera om windows.

Jag hade den i samtidigt jag installerade windows ja.
Ringde till support och de sa att jag ska lämna in skiten, så ska få en ny.
Tack för allas hjälp

Visa signatur

i7 2600K
Radeon HD 6970
A-Data 4gb
Corsair Force 3 SSD 120gb
Seagate 2TB