Hur avgör jag om det är CPU eller GPU fläkten som är högljud?

Permalänk
Medlem

Hur avgör jag om det är CPU eller GPU fläkten som är högljud?

Ja nu är det såhär att jag kommer leva lite till med min dator och den klarar fortfarande av alla spel förutom på max förutom Metro och Stalker och bad company 2 samt andra spel som är mycket "processor krävande"
Specifikationerna:
Grafikkort: Asus HD4870
Processor: AMD phenom 9950 x4 (2.6 ghz) Sockel AM2
Nätaggregat: Corsair TX 650 watt
Ram: Några kingston ram minnen, minns inte riktigt och orkar inte kolla just nu
Moderkort: M3N HT Deluxe series AM2
Chassi: Fractal Design R2

Nu till själva problemet, datorn har alltid låtit som en jetmotor och jag har alltid misstänkt att det är processorn men nu tror jag att det är både graffen och processorn som låter. Golvet skakar en aning när man spelar spel som BC2, och jag nu som har tänkt leva lite till med datorn vill att den ska låta lite mindre men vill inte lägga några onödiga pengar då man sparar till bättre dator. Alltså är de CPU fläkt, Grafikkortet eller både och som är så himla högljud vid spel?

Nå, de jag har försökt att göra är att genom ATI catalyst ändra fläkthastigheten till 100% ( när jag inte spelar, då den är tyst) Men ack så blev den inte högljudd, väntade till och med en liten stund och jag tror till och med att jag inte kan ändra hastigheten på fläkten på det sättet. Sen dess har jag inte kommit på några idéer att avgöra om det är CPUn eller Graffen.

Nå till själva frågan, hur avgör jag om vad som är högljutt utan att byta ut komponenter i datorn?
Finns det ens något sätt att avgöra detta?

Skulle uppskattas att ni citerar mig när ni svarar så jag inte tappar bort tråden

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Öppna chassit och lyssna? Går även att försiktigt stanna fläktarna med fingrarna i en kort stund för att lokalisera oljudet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Öppna chassit och lyssna? Går även att försiktigt stanna fläktarna med fingrarna i en kort stund för att lokalisera oljudet bättre.

Har försökt att lyssna efter men ganska svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån, det här med att stanna fläkten med fingrarna, hur länge ska jag ha fingrarna vid den? 2-3 sekunder?

Tackar för väldigt snabbt svar ^^
Har haft öppet chassi i en vecka nu, för att jag försöker kunna lokalisera ljudet.

EDIT: jag gjorde det du sa och stannade CPU fläkten, ljudnivån sänktes starkt, men grafikkortet lät ganska mycket också men inte lika mycket.

Tack för svaret!!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Dä gör ingenting att stoppa fläkten ett litet tag, bara dä inte blir alltför länge

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Nu när jag ändå ska byta cpu kylare,
vilket ska man ha? En cpu kylare som är tyst och kyler relativt bra för ca 500 spänn.

EDIT: Till en AM2 sockel
Måste jag dessutom byta kylpasta?
eftersom det har varit jäkligt längesen jag bytte cpu kylare och har glömt ganska mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Nu när jag ändå ska byta cpu kylare,
vilket ska man ha? En cpu kylare som är tyst och kyler relativt bra för ca 500 spänn.

EDIT: Till en AM2 sockel

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Mycket prisvärd!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

vad att den är väldigt prisvärd, men jag kan lägga lite mer krut på cpu kylare eftersom jag har hört att den inte direkt är tyst, men det är säkert folk som är petiga när det gäller ljudnivå -.-

Tack för svar annars!

Sålänge inte golvet skakar så är ja nöjd, dessutom vill jag nog beställa idag och den finns inte i webblager tills 19 mars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skaffa den och köp 2st andra tystare fläktar i en push n pull. Då blir de både bra kylning och tyst

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Ja original fläkten på Hyper 212 är inte den tystaste, men det som är bra är att du kan byta ut fläkten till valfri/valfria 120mm fläktar!

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa H50 eller H70 ? riktigt bra kylare och passar AM2 socket, kostar 629kr på inet å då slipper du frakt när du använder sweclockers grej: https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Finns knappt någon luftkylare som kyler lika bra som en H50, närmast är väll Noctua NH-D14 och den är ju ändå dyrare!
Men sen måste du ju åxå ha plats åt Radiation till H50 (en 120mm plats i baksidan av chassit räcker! )

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Nå, de jag har försökt att göra är att genom ATI catalyst ändra fläkthastigheten till 100% ( när jag inte spelar, då den är tyst) Men ack så blev den inte högljudd, väntade till och med en liten stund och jag tror till och med att jag inte kan ändra hastigheten på fläkten på det sättet. Sen dess har jag inte kommit på några idéer att avgöra om det är CPUn eller Graffen.

Hade du AMD Overdrive ibockat/aktiverat när du höjde fläkten? man kan inte köra bara fläkten utan overdrive, men du kan lämna kortet på standard-klock när du aktiverat det.

EDIT: taskig meningsuppbyggnad.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Hade du AMD Overdrive ibockat/aktiverat när du höjde fläkten? man kan inte köra bara fläkten utan overdrive, men du kan lämna kortet på standard-klock när du aktiverat det.

EDIT: taskig meningsuppbyggnad.

jag ställde in allt i overdrive,
var tvungen att ha admin rättighet och tillåta det, när jag låste upp overdrive asså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Varför inte skaffa H50 eller H70 ? riktigt bra kylare och passar AM2 socket, kostar 629kr på inet å då slipper du frakt när du använder sweclockers grej: https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Finns knappt någon luftkylare som kyler lika bra som en H50, närmast är väll Noctua NH-D14 och den är ju ändå dyrare!
Men sen måste du ju åxå ha plats åt Radiation till H50 (en 120mm plats i baksidan av chassit räcker! )

Jo, har funderat på h50, men menar du att man ska sätta radiatorn vid sidan av chassit, alltså bakom moderkortet eller vid mina chassi fläktar ovanför nätagget?

Noctua NH-D14 är något jag funderar över,
som sagt, jag måste antagligen byta kylpasta när jag byter kylare?
alltså måste jag ta bort det gamla kylpastan med något medel?

EDIT: såg på en bild hur h50 sitter, tror inte jag har plats för det.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jo, har funderat på h50, men menar du att man ska sätta radiatorn vid sidan av chassit, alltså bakom moderkortet eller vid mina chassi fläktar ovanför nätagget?

Oftas sätter men radiatorn i bakändan av datorn, bredvid I/O Plåten till Moderkortet, men ja tror inte det gör något om man skulle sätta den i en 120mm plats i taket av chassit, men det beror ju förstås på hur chassit är uppbyggt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekomendera h70/h50 då dess fläktar låter mycket, köp en billig luft kylare och köp bra fläktar till skulle rekomendera gentle typhoon serien eller noctuas 120mm fläktar

Finns många kylare som slår H50/70 dessa dagar, en som gör det med marginal är Be Quiets och Noctua NH-D14

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag brukar använda Lakans tyg när jag tar bort kylpasta och någon alcohol lösning 80-90% halt för snabb avdunstning!

Sen är det bara att sätta på ny kylpasta på den kylare du köper, ett tips är att sätta kylpastan på processorn och inte kylaren, räcker med en liten plupp som ett litet majskorn typ.

Kan rekomendera Arctic silver 5 tror jag den heter, funkade skit bra för mig sänkte med nåra grader och lätt att aplicera!

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Fick själv NH-D14 av min flickvän för en vecka sen och jag kan verkligen rekommendera denna kylare.

Med medföljande motstånd är den tyst och kyler enligt följande:
Max 38 grader
idle 30 grader.

Edit:
En tub med kylpasta följer med denna kylare.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Amd stockkylare låter som jetmotorer

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Jag brukar använda Lakans tyg när jag tar bort kylpasta och någon alcohol lösning 80-90% halt för snabb avdunstning!

Sen är det bara att sätta på ny kylpasta på den kylare du köper, ett tips är att sätta kylpastan på processorn och inte kylaren, räcker med en liten plupp som ett litet majskorn typ.

Kan rekomendera Arctic silver 5 tror jag den heter, funkade skit bra för mig sänkte med nåra grader och lätt att aplicera!

Lycka till!

Skrivet av Brynolf:

Fick själv NH-D14 av min flickvän för en vecka sen och jag kan verkligen rekommendera denna kylare.

Med medföljande motstånd är den tyst och kyler enligt följande:
Max 38 grader
idle 30 grader.

Edit:
En tub med kylpasta följer med denna kylare.

Skrivet av benjamin larsson:

Amd stockkylare låter som jetmotorer

Jag tackar för alla alla svar!
Tror det blir en NH-D14 då jag tycker att h70 samt h50 är overkill,
nu när jag applicerar kylarpastan på CPU:n ska jag smeta ut kylarpastan på direkten eller ska jag låta kylaren smeta ut det när jag applicerar det för att undvika luftbubblor?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Jag tackar för alla alla svar!
Tror det blir en NH-D14 då jag tycker att h70 samt h50 är overkill,
nu när jag applicerar kylarpastan på CPU:n ska jag smeta ut kylarpastan på direkten eller ska jag låta kylaren smeta ut det när jag applicerar det för att undvika luftbubblor?

Det är delade meningar om det.
Jag brukar köra med ett riskorn, kanske något större och låter kylaren trycka ut resten.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Min polare hade samma grafikkort som dig förut och jag hade ett par 4890s, båda modellerna lät som jetplan... eller iaf motorcykel på tio meters avstånd enligt en decibel-mätare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är delade meningar om det.
Jag brukar köra med ett riskorn, kanske något större och låter kylaren trycka ut resten.

Jag har hört att det är det bästa sättet

Skrivet av baverskalle:

Min polare hade samma grafikkort som dig förut och jag hade ett par 4890s, båda modellerna lät som jetplan... eller iaf motorcykel på tio meters avstånd enligt en decibel-mätare...

Ja, grafikkortet låter ganska mycket, det återstår att se sålänge inte golvet kommer vibrera så är jag nöjd.
Folket där nere klagar hela tiden på hur det hörs när golvet vibrerar och hur datorn tjuter, det är nog detta jag försöker att åtgärda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Noctua NH-D14 och jag tror att jag har stött på ett proble med mitt grafikkort och behöver hjälp, snabba svar skulle uppskattas.

Iaf , när jag hade dragit ut alla delaroch gjort utrymme åt mig själv samt rengjort kylarpastan å stötte jag på ett problem när jag skulle montera mounting gearen. När jag kollade i manualen stod det att jag behövde en backplate till am2,am3 moderkort som oftast är installerad på moderkortet, men m3n-ht deluxe har ingen sådan (eller jag tror inte det i alla fall) och kan därmed inte skruva mounting gearen i något ^^
Jag läste till och med på noctuas sida ifall noctua var kompatibel med mitt moderkort, vilket den var också stod inget annat.

Här är lite bilder:
Vad som står i manualen: http://img856.imageshack.us/i/imag0041.jpg/
Hur det ser ut vid processorn: http://img845.imageshack.us/i/imag0038o.jpg/

Internet är så himla segt, näst bild kommer snart. har vänta nu i 10 minuter för att den ska laddas upp.
I alla fall så postar jag nu och kommer med den andra bilden sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag köpte en Noctua NH-D14 och jag tror att jag har stött på ett proble med mitt grafikkort och behöver hjälp, snabba svar skulle uppskattas.

Iaf , när jag hade dragit ut alla delaroch gjort utrymme åt mig själv samt rengjort kylarpastan å stötte jag på ett problem när jag skulle montera mounting gearen. När jag kollade i manualen stod det att jag behövde en backplate till am2,am3 moderkort som oftast är installerad på moderkortet, men m3n-ht deluxe har ingen sådan (eller jag tror inte det i alla fall) och kan därmed inte skruva mounting gearen i något ^^
Jag läste till och med på noctuas sida ifall noctua var kompatibel med mitt moderkort, vilket den var också stod inget annat.

Här är lite bilder:
Vad som står i manualen: http://img856.imageshack.us/i/imag0041.jpg/
Hur det ser ut vid processorn: http://img845.imageshack.us/i/imag0038o.jpg/

Internet är så himla segt, näst bild kommer snart. har vänta nu i 10 minuter för att den ska laddas upp.
I alla fall så postar jag nu och kommer med den andra bilden sen.

Det som är intressant är hur det ser ut på baksidan av moderkortet.
De svarta "plasthållarna" runt processorn skall monteras bort. I skruvhålen skall du sedan montera noctuas hållare istället.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Det som är intressant är hur det ser ut på baksidan av moderkortet.
De svarta "plasthållarna" runt processorn skall monteras bort. I skruvhålen skall du sedan montera noctuas hållare istället.

Jag fixade det till slut ^^

Haha, det var faktiskt bilderna som förvirrade mig, men iaf hade inte en sådan plåt bakom.

Hade en polare som köpte nyss en am3 moderkort som inte behövde plåten, så jag fick det av han och installerade skitet.

Ljudet har försvunnit och tempsen har gått ner med 25 grader i idle och i high med ca 40 grader, helt otroligt att den inte ens låter !

Visa signatur