HD5970 reklamationsrätt. Vad är rätt vad är fel?

Permalänk
Medlem

HD5970 reklamationsrätt. Vad är rätt vad är fel?

Hej, Tänkte höra vad som är rätt eller fel. Jag köpte ett HD5970 i feb 2010 och jag har 24 månader garanti. Nu när det är sönder och jag vill reklamera det och då finns det inga HD5970 kvar så jag får välja ett annat grafikkort. Då ska väll jag få ett likvärdigt grafikkort? Jag köpte mitt HD5970 för 5890kr och jag vill ha ett Hd6990 som är värt 5950kr ungefär, men då vill komplett ha över 1000 kr för jag ska få ett HD6990 är det rätt av komplett att ta betalt så? Jag tycker det är rimligt att lägga mellanskillnaden men inte mer.

Tack för alla svar.

Permalänk

Tja

När det gäller att byta upp sig mot vad du har. så får du räkna med att dom drar av priset för att ditt kort är 1år gammalt.
Det har dom rätt att göra när det gäller dyrare nyare kort. 1000 spänn är ju inte mycket för det kortet eller

Permalänk

Om du skulle sålt ditt 5970, om det inte var paj, skulle du nog inte fått mer än 3-4 tusen för det, så det är väl rimligt med 1000kr

Det är inte en liten prestandaökning, men tänk på att 6990 lär låta som ett helikopter

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Jag hade inte tvekat en sekund, 1000kr för att nytt o fräscht grafikkort är inte att klaga över :/

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

Vad erbjuder dom dig för kort istället då? Och hur mycket pengar mellan för att dom erbjuder ett sämre kort?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Otroligt bra gjort av komplett, hade hoppat på erbjudandet direkt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Hade inte tvekat en sekund
Men annars, 580 lär väl ligga där runt så du kan göra ett cleant byte? Fråga

Annars...1000 :- för ett 6990, som dessutom är rykande nytt hade inte jag tvekat en sekund, ditt 5970 är inte värt mer än 3 - 4000 om du skulle sälja beg, så komplett ger dig verkligen en dunder deal

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av r0obin:

Hej, Tänkte höra vad som är rätt eller fel. Jag köpte ett HD5970 i feb 2010 och jag har 24 månader garanti. Nu när det är sönder och jag vill reklamera det och då finns det inga HD5970 kvar så jag får välja ett annat grafikkort. Då ska väll jag få ett likvärdigt grafikkort? Jag köpte mitt HD5970 för 5890kr och jag vill ha ett Hd6990 som är värt 5950kr ungefär, men då vill komplett ha över 1000 kr för jag ska få ett HD6990 är det rätt av komplett att ta betalt så? Jag tycker det är rimligt att lägga mellanskillnaden men inte mer.

Tack för alla svar.

Hade ett 5970 som gick sönder också. Fick vid det tillfället välja ett kort som var likvärdigt som du säger, och inte för den prissumma som jag betalade då jag köpte det. Gick lös på 5500 eller något vid det tillfället. Det slutade med att tog ett gtx580 jag är sjukt nöjt med (kostade då 4700kr), minst lika snabbt generellt, men BETYDLIGT tystare. Ångrar inte en sekund att valde det kortet.

Och ja, var komplett jag hade köpt från, de ordnade allt mycket snabbt och smidigt (kom först på listan när gtx580 precis släppts pga. detta också)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hjälpsam

Vilket fint erbjudande! det är bara att gratulera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Okej, men jag ska vänta och se hur gtx590 kommer se ut. Tar det bästa kortet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r0obin:

Okej, men jag ska vänta och se hur gtx590 kommer se ut. Tar det bästa kortet

Du lär få ge 2000 i mellanskillnad ifall du vill ha den vid release.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0obin:

Jag köpte mitt HD5970 för 5890kr och jag vill ha ett Hd6990 som är värt 5950kr ungefär, men då vill komplett ha över 1000 kr för jag ska få ett HD6990 är det rätt av komplett att ta betalt så? Jag tycker det är rimligt att lägga mellanskillnaden men inte mer.

Tack för alla svar.

Du får ett nytt kort med likvärdig prestanda inte likvärdigt pris. Vill man ha ett bättre kort får man mycket riktigt lägga pengar i mellan, och då värdet av ditt grafikkort i dagsläget + mellan skillnad (inte nypris + mellanskillnad).
Om ditt kort vore helt skulle du som sagt få ca 3-4k för det, så att få ett sprillans 6990 för totalt 4-5k är väldigt skyst av Komplett

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Givetvis räknar de med värdeminskning även om kortet är trasigt. Det är likadant med all elektronik. Men 1000kr för att få ett 6990 är ju bara att tacka och ta emot!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Okej, men vilken tillverkare ska man välja då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0obin:

Okej, men vilken tillverkare ska man välja då?

Den som först kommer in i lager

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Nej men vänta lite tills alla kommit in, ta den som kyler bäst och så kommer antagligen priset att sjunka En vecka efter release har priset gått ner med tanke på releasepriset alltid är högt.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Nej men vänta lite tills alla kommit in, ta den som kyler bäst och så kommer antagligen priset att sjunka En vecka efter release har priset gått ner med tanke på releasepriset alltid är högt.

Ajemen och när 590 kommer så hoppas vi på mer priskrig

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

TS lär ju inte få betala mindre om priset sänks, och om alla kort har samma kylare så blir det väl svårt att välja den som kyler bäst?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

TS lär ju inte få betala mindre om priset sänks, och om alla kort har samma kylare så blir det väl svårt att välja den som kyler bäst?

Mjo men kommer alla olika företag med exakt likadana kort? De flesta kör väl någon version med en "bättre" kylare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle se det som väldigt generöst av Komplett att ge dig det erbjudandet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Frågan är om du inte har rätt till pengarna tillbaka, om du häver ditt köp, eller ett skadestånd motsv. mellanskillnaden för att man ska kunna köpa produkten någonannanstans, sk. täckningsköp, eftersom de inte kan leverera produkten.

Isf hade du sluppit betala den där tusenlappen, du har ju trots allt betalat för ett grafikkort med "garanterad" funktion i 24 mån. Du ska ju inte bli lidande eller behöva betala någon extra avgift för att ditt kort inte höll. Säg att du vill ha pengarna tillbaka istället, aka häv köpet

Hör med din lokala konsumentvägledare.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Mjo men kommer alla olika företag med exakt likadana kort? De flesta kör väl någon version med en "bättre" kylare!

Ja, några månader efter lansering.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Då gör det nog det samma, men lanseringspriset brukar väl sjunka sekunden som man kan köpa det? Med tanke på förbokningar och sånt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Betala 1000 kr och ta dig ett 6990! det enda rätta, jag hade tagit tillverkaren HIS
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=627500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkezd:

Frågan är om du inte har rätt till pengarna tillbaka, om du häver ditt köp, eller ett skadestånd motsv. mellanskillnaden för att man ska kunna köpa produkten någonannanstans, sk. täckningsköp, eftersom de inte kan leverera produkten.

Isf hade du sluppit betala den där tusenlappen, du har ju trots allt betalat för ett grafikkort med "garanterad" funktion i 24 mån. Du ska ju inte bli lidande eller behöva betala någon extra avgift för att ditt kort inte höll. Säg att du vill ha pengarna tillbaka istället, aka häv köpet

Hör med din lokala konsumentvägledare.

Du menar att han ska inte betala för det året han har haft glädje av kortet?

Snott direkt från konsumentverkets hemsida: "Hävning – köpet går tillbaka. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan"

Tror nog, om TS häver köpet, att han får betala nån avgift ändå. Dessutom har Komplett varit riktigt sjyssta så varför inte handla där.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du menar att han ska inte betala för det året han har haft glädje av kortet?

Snott direkt från konsumentverkets hemsida: "Hävning – köpet går tillbaka. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan"

Tror nog, om TS häver köpet, att han får betala nån avgift ändå. Dessutom har Komplett varit riktigt sjyssta så varför inte handla där.

Men om vi ponerar att TS hade fått ett helt nytt 5970 istället om de hade funnits i lager, då hade han fått ett nytt grafikkort trots att han haft nytta av varan.
Han har ju trots allt betalat för en vara med garanterad funktion i två år, och kan säljaren inte hålla sin del av avtalet så är ju även kunden berättigad till ett skadestånd, så det kan gå på ett ut om man vill det där nyttoavdraget. De brukar ge sig när man tar upp det
Har själv varit i sitsen och fått alla pengar tillbaka för en produkt efter två år.

Här är ett liknande fall som kan vara nyttigt att titta på;
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/836290-neto...

Sedan vill jag bara flika in med att jag inte menade att han skulle handla någonstans, man behöver faktiskt inte göra det enligt ARN för att vara berättigad till skadestånd motsv. prisskillnaden för ett täckningsköp. Men att man kan säga det för att få pengarna, sen kan man ju spendera dem igen hos dem om man vill

Slänger även in en länk till utlåtandet av ARN som jag skrev om några rader ovanför;
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=REFE&l=20&p=1&u=/referat.h...

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

hade lätt kört på hd 6990 för 1000kr +

Permalänk
Medlem

Idag får jag mitt hd6990 utan att lägga en enda krona emellan rätt så schysst =D