Köpte fyra 2TB HDD's från Tyskland, Mina två funkar, polarens brann upp... Retur?

Permalänk
Medlem

Köpte fyra 2TB HDD's från Tyskland, Mina två funkar, polarens brann upp... Retur?

Vad tror ni, mina hårddiskar fungerar perfekt, men när kompisen min kopplade in sina och startade första gången så startade datorn i en sekund innan den stängde av sig själv, han kopplade då ur sina två nya hårddiskar och prövade sin gamla 400GB SATA operativsystems HD. och datorn startade normalt.
När han sedan kopplade in dem igen och startade så började hans gammla hårddisk att ryka och båda de nya var också friterade.

Har själv konstaterat att de är döda, försökt köra dem i en skräpburk utan framgång. Frågan är nu om de går igenom returen? Var tror ni?

Undrar även om jag bör skicka tillbaka sakerna till Tyskland, har haft mailkontakt med butiken och de betalar tillbaka fraktkostnaden om jag skickar tillbaka sakerna till dem. Får jag förresten ersättning för frakten även om de konstaterar att det inte går på garantin? Eller bör jag vända mig till tillverkaren istället?

Om detta är värt ett försök, hur bör jag enklast skicka tillbaka sakerna? Posten,TNT,DHL,UPS eller annat?

Mycket tacksam för svar!
Med reservation för ev. stavfel
Mvh Henrik!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Om diskarna inte ersätts på garantin lär du inte få frakten ersatt av säljaren.
Fråga säljaren om du skall skicka med någon särskild speditör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

gå in på tillverkarens hemsida och gör en garanti-retur där istället.
jag brukar alltid vända mig till tillverkaren när HDD dör. tar knappt 2V och jag får hem en ny. detta gäller WD.

Låter intressant. Du råkar inte ha adressen lättåtkomligt?

Mvh Henke.

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkiZoR:

Låter intressant. Du råkar inte ha adressen lättåtkomligt?

Mvh Henke.

Går du via WD får du själv bekosta frakten till dem.

http://websupport.wdc.com/warranty/rmainfo.asp?custtype=end&l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Går du via WD får du själv bekosta frakten till dem.

http://websupport.wdc.com/warranty/rmainfo.asp?custtype=end&l...

Nu har jag förberett allt för att skicka dem till WD i Tyskland. Vart vänder jag mig när jag vill posta paket utomlands billigt?

Mvh Henrik!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Känns som att din kompis har gjort nåt jävligt fel om just de 2 han hade pajjar...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Låter inte detta mer som att nätagget har grillat dem?
Med tanke på att de drog med sig den gamla hdd:n samtidigt?

Han stängde av datorn innan han kopplade in dem andra gången hoppas jag?

De går antagligen att bekräfta att nätagget förstör dem om du kopplar in dina diskar där.
Men det är ju lite som att bekräfta att det var pistolskottet mot huvudet som var orsaken till kompisens dödsfall, genom att testa det på sig själv.

Lite info om hans dator skulle vara bra.
Nätagg?
Andra delar?
Alla hårddiskar kopplade på samma 'lina'?

Risken är som sagt bara att ni hamnar i en situation där skadan är självvållad och ingen ersättning utgår.

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Låter inte detta mer som att nätagget har grillat dem?
Med tanke på att de drog med sig den gamla hdd:n samtidigt?

Han stängde av datorn innan han kopplade in dem andra gången hoppas jag?

De går antagligen att bekräfta att nätagget förstör dem om du kopplar in dina diskar där.
Men det är ju lite som att bekräfta att det var pistolskottet mot huvudet som var orsaken till kompisens dödsfall, genom att testa det på sig själv.

Lite info om hans dator skulle vara bra.
Nätagg?
Andra delar?
Alla hårddiskar kopplade på samma 'lina'?

Risken är som sagt bara att ni hamnar i en situation där skadan är självvållad och ingen ersättning utgår.

Mvh
Woundead

Corsairs 850 modulära agg, bra grejer asså... De två nya hårddiskarna låg på samma lina, varav den gamla låg i en form av hårddisksdocka som använde molex -> sata power (Vad heter förresten SATA strömkablen?) -konverterare, alltså en annan lina.
Men utav erfarenhet så bränner du alla enheter inkopplade via molex/sata power samtidigt vid kortslutning. Jag tror boven i dramat ligger i att någon av kablarna (troligtvis den fattiga dockan) var dåligt gjuten och har fått linan att kramas, eller att någon av de nya hårddiskarna var felproducerad och orsakade kortslutning?

Ska felsökas nästa vecka, men vad tros ang. garantin?

Mvh Henrik!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Hittade detta om molex->sata(power) adapters;
http://www.tomshardware.co.uk/forum/289437-10-molex-sata-powe...

Citat:

I just smoked my HDD with a molex to sata power adapter.
SOMEHOW the +12v and the +5v wires were swapped.
I dont know was it some manufacturing error or someone
played a bad joke on me...

Garantin är sannolikt förbrukad om det var agget/molexadaptern, men ingen kan ju veta exakt vad som var fel.
WD kanske är snälla, har personligen ingen erfarenhet av deras support.
Nackdelen är ju att reklamationen blir ju drygare.
Enligt min tråd i sign. är det 2 av 2 positiva erfarenheter med WD RMA;
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/939480-rma-...

Syns det några brännmärken på diskarna?

Går frakten på under 150 skulle jag nog chansa att skicka in.

Vad kostade diskarna nya?

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Hittade detta om molex->sata(power) adapters;
http://www.tomshardware.co.uk/forum/289437-10-molex-sata-powe...

Garantin är sannolikt förbrukad om det var agget/molexadaptern, men ingen kan ju veta exakt vad som var fel.
WD kanske är snälla, har personligen ingen erfarenhet av deras support.
Nackdelen är ju att reklamationen blir ju drygare.
Enligt min tråd i sign. är det 2 av 2 positiva erfarenheter med WD RMA;
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/939480-rma-...

Syns det några brännmärken på diskarna?

Går frakten på under 150 skulle jag nog chansa att skicka in.

Vad kostade diskarna nya?

Mvh
Woundead

Runt 700:- st... Brännmärken syns i form av en lättare brun nyans längst med kretsarna, osynligt för det otränade ögat så att säga

Men som du säger, WD kanske är snälla...

Mvh Henrik

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤