När man formaterar om Windows...

Permalänk

När man formaterar om Windows...

Ett par frågar om detta:

Vad är det som raderas och "nollställs" efter en formatering av systemet? Är BIOS det enda som inte påverkas? Återställs registret?

Hur går man (ni) tillväga för att se till att uppdatera alla drivrutiner? Ska man börja med att se till att få hem allt som går genom Windows Update och sen ladda hem övriga drivrutiner manuellt? Ska man gå till sitt moderkorts hemsida och installerat alla drivrutiner där? Finns det några bra och seriösa program som letar fram drivrutiner som är legit? Vet inte om jag ska lita på det men jag har kommit över några sådana program och är nyfiken på om man kan lita på att det de hittar stämmer...

http://www.drivernavigator.com/features
http://software.informer.com/

Tacksam för svar!

Permalänk

När jag går in på mitt moderkorts sida så är jag lite osäker på om Windows Update redan har hittat några av dessa drivrutiner...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3287#d... (välj Windows 7 64-bit)

Ska jag ladda hem alla drivrutiner som kommer upp i listan där eller vilka ska jag hoppa över (antar att jag inte ska välja alla utan max en av dem som finns under SATA RAID)?

Permalänk
Avstängd

När du formaterar en hårddisk sparas ingenting som finns på hårddisken.

Biosen sitter på ett rom-minne på ditt moderkort "Read only memory" så de påverkas aldrig förns man flashar den med en ny firmware/bios.

Om du vill att din nyformaterade windowsinstallation ska likna den förra. Kan du köra windows 7s ingbyda backup eller norton ghost tex. Dessa spara en avbildning av din nuvarande windowsinstallation som kan återställas till samma skick när de nya installationen är klar.

Driverfider appsen är onödiga idag då 90% av alla drivrutiner finns på windows update.

GFX drivisar kan va bra o ladda ner från tillverkaren och sånna som är flaggad med ett gult uttropstecken i kontrollpanalen device manager. Annars fixar windows update allt själv.
Enda som e viktigt att de är up to date är just gfxdrivisar de andra as long as it works. Winupdate kanske är nån dag senare än offcielt oxå.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imbauser123:

När jag går in på mitt moderkorts sida så är jag lite osäker på om Windows Update redan har hittat några av dessa drivrutiner...

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3287#d... (välj Windows 7 64-bit)

Ska jag ladda hem alla drivrutiner som kommer upp i listan där eller vilka ska jag hoppa över (antar att jag inte ska välja alla utan max en av dem som finns under SATA RAID)?

Om du har ett ati gfx tex brukar moderkortstillverka ha flera månader gamla drivisar.

Kolla atis hemasida istället eller nvidia.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Skrivet av lang999:

Om du har ett ati gfx tex brukar moderkortstillverka ha flera månader gamla drivisar.

Kolla atis hemasida istället eller nvidia.

Nu pratar du om drivers till mitt grafikkort gissar jag. Det jag undrar är över de drivrutiner till mitt moderkort som kommer upp i listan (när man väljer ett OS Windows 7 64-bit för min del) på Gigabyte's hemsida. Det är drivers till Ljud, Chipset, LAN och SATA RAID. Fixar verkligen Windows Update dessa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows 7 och/eller WU lär installera dem åt dig ja MEN det är aldrig de 100% senaste/fräschaste drivrutinerna som du kan hitta hos (krets) tillverkaren.

Innan du formatera (bara tömmer disken, inget annat) behöver du inte göra så mycket men ska du installera ett OS kan du följa min guide som finns i min signatur nedan.

Permalänk
Skrivet av lang999:

När du formaterar en hårddisk sparas ingenting som finns på hårddisken.

Ska man vara petig så sparas partitionsinformationen på hårddisken om man bara formaterar. Bäst är att ta bort partitionerna också annars kan man under vissa omständigheter råka ut för lustigheter som att Windows 7 döper systemdisken till D: istf C:

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sparas inte utan den ändras(?) och behålls;)

Windows 7 kommer "aldrig" döpa om systempartitionen/disken till nåt annat än C:\. Det kanske står nåt annat när du kört diskpart i kommandotolken från installationsskivan eller så men i windows kommer det alltid att vara C:\ även om du använt dig av alla enhetsbokstäver som finns:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Windows 7 och/eller WU lär installera dem åt dig ja MEN det är aldrig de 100% senaste/fräschaste drivrutinerna som du kan hitta hos (krets) tillverkaren.

Innan du formatera (bara tömmer disken, inget annat) behöver du inte göra så mycket men ska du installera ett OS kan du följa min guide som finns i min signatur nedan.

Nu bilr jag osäker, det jag planerar/funderar på att göra är att formatera om C: och installera om Windows 7. Jag gissar att din guide är aktuell i mitt fall med andra ord?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Imbauser123:

Nu bilr jag osäker, det jag planerar/funderar på att göra är att formatera om C: och installera om Windows 7. Jag gissar att din guide är aktuell i mitt fall med andra ord?

Precis, formatera är bara att tömma disken medans ominstallera är då båda eller ominstallera utan formatering, förvirrande?

Jo min guide är 100% (nästan iaf) Aktuell är det absolut då den är skriven för W7.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Sparas inte utan den ändras(?) och behålls;)

Windows 7 kommer "aldrig" döpa om systempartitionen/disken till nåt annat än C:\. Det kanske står nåt annat när du kört diskpart i kommandotolken från installationsskivan eller så men i windows kommer det alltid att vara C:\ även om du använt dig av alla enhetsbokstäver som finns:)

I så fall har de ändrat från Vista. Där fick jag en massa extrajobb pga att jag inte tog bort alla partitioner innan.
Jag minns inte exakt hur det var. Det kan ha varit så att jag raderade tidigare systempartitionen menhade kvar datapartitionen som tidigare hetat D: och sen la på en ny partition från en ghostimage men att den då döptes till något annat än C:.. typ F: även om den fortfarande var bootbar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Whippoorwill:

I så fall har de ändrat från Vista. Där fick jag en massa extrajobb pga att jag inte tog bort alla partitioner innan.
Jag minns inte exakt hur det var. Det kan ha varit så att jag raderade tidigare systempartitionen menhade kvar datapartitionen som tidigare hetat D: och sen la på en ny partition från en ghostimage men att den då döptes till något annat än C:.. typ F: även om den fortfarande var bootbar.

Var det i Windows eller från installationen?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Var det i Windows eller från installationen?

Hur menar du?
Namnändringen var synlig även inifrån Windows sen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du skriver att systempartitioner hade bytt enhetsbokstav när du lirade vista, ellerhur?
Såg du det från windows? Hade du flera systempartitioner med windows ?

Är det så så är det ju klart att andra systempartitioner får annan bokstav, det windows man använder får alltid C:\ Ska vara så även i Vista om jag inte har helt fel. XP var ju hopplöst.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du skriver att systempartitioner hade bytt enhetsbokstav när du lirade vista, ellerhur?
Såg du det från windows? Hade du flera systempartitioner med windows ?

Är det så så är det ju klart att andra systempartitioner får annan bokstav, det windows man använder får alltid C:\ Ska vara så även i Vista om jag inte har helt fel. XP var ju hopplöst.

Nej, jag hade inte flera windows, syftet var att ta bort gamla OS:et (antagligen XP) och ersätta det med Vista.
Jag tog bort gamla systempartitionen men inte samtliga partitioner. Det jag inte vågar svära på är om problemet berodde på hur Ghost hanterar partitionsinformation när man sparar eller läser tillbaka

Permalänk

Kan man använda säkerhetskopiering för att spara (lägga undan) diverse filer/mappar när man formaterar en diskenhet? Jag skulle gärna vilja formatera både C: och D: men har en del stora filer på D: som jag skulle vilja spara men som jag inte kan få plats med på ett USB minne. Om inte säkerhetskopiering fungerar finns det något annat sätt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Imbauser123:

Kan man använda säkerhetskopiering för att spara (lägga undan) diverse filer/mappar när man formaterar en diskenhet? Jag skulle gärna vilja formatera både C: och D: men har en del stora filer på D: som jag skulle vilja spara men som jag inte kan få plats med på ett USB minne. Om inte säkerhetskopiering fungerar finns det något annat sätt?

Det lär ju ta precis samma utrymme ellerhur oavsett? Flytta till ett usbminne och sen till en annan dator, lite i taget.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det lär ju ta precis samma utrymme ellerhur oavsett? Flytta till ett usbminne och sen till en annan dator, lite i taget.

Jag menade om det finns något sätt att hålla kvar specifika filer på disken som jag vill formatera? Antar att det inte går men skadar ju aldrig att fråga

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Imbauser123:

Jag menade om det finns något sätt att hålla kvar specifika filer på disken som jag vill formatera? Antar att det inte går men skadar ju aldrig att fråga

Formatera betyder ju tömma.. Du kanske kan starta installationen och ta bort alla mappar förutom det du vill ha kvar mha kommandotolken (shift+f10)

Permalänk
Medlem

Uppdatera alltid dina drivrutiner från tillverkarens hemsida ! .

Visa signatur

ROG

Permalänk
Skrivet av HAIDERRR:

Uppdatera alltid dina drivrutiner från tillverkarens hemsida ! .

Tillverkare för mig är Intel, Gigabyte och AMD?

Permalänk
Medlem

Alltså uppdatera alltid dina drivrutiner från moderkortets hemsida .. uppdatera aldrig dom från Windows Update .. och uppdatera din grafikkorts drivrutiner från grafikkortets tillverkarens hemsida

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Kan man använda säkerhetskopiering för att spara (lägga undan) diverse filer/mappar när man formaterar en diskenhet? Jag skulle gärna vilja formatera både C: och D: men har en del stora filer på D: som jag skulle vilja spara men som jag inte kan få plats med på ett USB minne. Om inte säkerhetskopiering fungerar finns det något annat sätt?

Enklast är att springa med ett usb-minne ja. Filer som inte ryms på ditt minne kan du packa ner i mindre bitar mha. 7zip eller winrar.
Om jag utgår från din sign. är det följande som ska tankas ner.
Dina grafikdrivers finns på amd.com
Integrerat ljud, nätverk och lagringskontroller finns hos gigabyte.com likaså chipset. De tre/två sistnämnda är ofta i samma paket.