Permalänk
Melding Plague

Antec Sonata IV

Den klassiska datorlådan Antec Sonata släpps i en fjärde version med små men nödvändiga uppdateringar av designen. SweClockers testare Jonas Thörnqvist går igenom detaljerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får ju faktiskt tänka på att man får ett hyfsat kraftigt nätagg med i priset.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det kostar runt 800kr så hade man verkligen kunnat rekommenderat det som en enkelt tyst spelchassi men inte för det priset. Ett nätaggregat på runt 500W hade varit bättre om man ser till att få ner kostnaden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Håller med. Hade chassit kostat 800kr så hade det varit en helt annan sak. Men för 1400kr får man Både ett Fractal Design R3 och ett Fractal Design Tesla 650W 80+ för samma pengar som i mitt tycke är ett av de bästa chassit för sin priskategori.

1400kr är way to overkill.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig gillat sonata, tråkigt, fult och inte så praktiskt

Visa signatur

CPU: Core i5-2500K RAM: 4x4Gb Corsair Dominator GT 2000Mhz GFX: Gigabyte GTX460OC HDD: 2x1Tb WD Black SATA-600

Permalänk
Medlem

Vad skiljer detta från Sonata Elite som släpptes för 1,5-2 år sedan? Förutom att man får med ett mediokert nätagg?

Permalänk
Medlem

Varför den fula "grillen" på sidoplåten? Jag gillar släta ytor utan krusiduller så utan den där sidogrillen hade det varit ganska stiligt.

Permalänk
Proffsmobbare

Den gamla 3an hade ju ett EarthWatts på 500w och ett mycket lägre pris. Ser inte riktigt meningen med detta chassi då det förmodligen inte klarar av att husera och kyla komponenter uppåt 600w.

Ägde en 3a för ca 3 år sedan och den orkade knappt med ett 8800GT och en Q6600.

Edit: Tack för recensionen dock, hög klass som alltid!

Permalänk
Medlem

Man får ett Corsair TX 650w agg tallsammans med FD Define R3(tyst) alt. CM 690(bra luftflöde) för samma pengar. Känns som ett mindre bra alternativ för det priset.

Permalänk
Medlem

Kändes som att ni var liiiiite fööööör snälla mot detta chassi faktiskt, kändes som att ni ville säga liiiite mer men kanske inte kunde för att ni skulle få antec på er

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Skrivet av Steelarm:

Kändes som att ni var liiiiite fööööör snälla mot detta chassi faktiskt, kändes som att ni ville säga liiiite mer men kanske inte kunde för att ni skulle få antec på er

De har ju fått lite kritik på forumet för att vara för hårda och inte lyfta fram tillräckligt mycket positivt. Jag tyckte det kändes som om de tydligt klargjorde att det inte var någon höjdare. Det kändes lite som ett tal på en begravning. "Antec Sonata var ett fint chassi och vi har många goda minnen av det som vi kommer att bära med oss för alltid."

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Ägde föregående version, Sonata III, sålde av det för fick problem med coil whine efter 1 år + var allmänt missnöjd. Hela chassit kändes halvtrångt och plastigt, verkar vara samma med detta.
Köpte ett Define R2 istället och ångrar det inte en sekund. Skulle inte rekommendera någon att köpa detta chassiet, speciellt inte för det priset.

Permalänk
Medlem

Satte mig och käka lunch samtidigt som jag såg detta och de va faktiskt intressant att lyssna på..

Dock något jag "störde" mig på de är när du sitter med halva ansiktet i bild och resten av fokusen är på chassit. Antingen så ska bara chassit vara i bild med din hand som visar vad du pratar om när du pekar hit och dit eller så ska hela du vara i bild + chassit ( eller det du nu ska recensera ).

Permalänk
Musikälskare

Gillade inte formerna i fronten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steelarm:

Kändes som att ni var liiiiite fööööör snälla mot detta chassi faktiskt, kändes som att ni ville säga liiiite mer men kanske inte kunde för att ni skulle få antec på er

För Antec kan läsa/förstå svenska? Nej men vad jag vet finns inte något Anteckontor i Sverige och således inga anställda som kan tyda recensionen?

Permalänk
Medlem

Avskaffandet av externa 3,5" som tidigare har funnits på Sonata är ett STORT minus från min sida.
Plus för möjlighet till kabeldragning bak men undermåligt som Jonas sa.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

1400 kr för det där? Det verkar ju vara ett riktigt skitchassi!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nej usch för det där chassit, tyckte det var riktigt dåligt. stilrent men dåligt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Sonata III var suveränt och där hade denna också behövt ligga prismässigt.

Permalänk
Medlem

Vilket osexigt chassi! Och de vill ha 1400kr för den? Otroligt...

Kul att se recensionen dock. Man blir ju lite nostalgisk, såna här "old school"-chassin är ju rätt sällsynta idag.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

För trångt och dyrt chassi.

Permalänk

Bra recension, om inte lite för snäll
Verkar inte var någon höjdare.
Tappade hakan när Jonas sa att det kostade 1400...

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Bra chassi om man har en viss budget, ser inget som är värt att klaga på för priset.

Permalänk

Det är väl inga jättepengar för ett Chassi med ett 620w kvalitetsnätagg!? Ett nätagg i denna klassen kostar ju bara det löst hälften av slantarna!

Men visst, det kanske inte är det snyggaste man sett.

Permalänk
Medlem

Har ett Sonata II som kostade 1000:- när det var nytt. Väldigt trångt och kablar ivägen överallt, bara plats för en enda fläkt i chassit som är installerad från start men som inte klarar av att kyla komponenterna. Grafikkort och processor för därför mycket ljud av sig.

En fördel som jag kan komma på är att hårddiskarna är tysta på grund av ljuddämpningen, men i dagens läge spelar det ingen roll. Det var det som var det speciella med chassit när det kom, men nu har var och vartannat chassi hårddiskburar så jag skulle aldrig köpa Sonata IV när jag kan köpa ett bättre chassi för 500:-.

Permalänk
Medlem

Älskar hur han säger att en 4-pinskontakt till fläkten känns "lite lökigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Har ett Sonata II som kostade 1000:- när det var nytt. Väldigt trångt och kablar ivägen överallt, bara plats för en enda fläkt i chassit som är installerad från start men som inte klarar av att kyla komponenterna. Grafikkort och processor för därför mycket ljud av sig.

En fördel som jag kan komma på är att hårddiskarna är tysta på grund av ljuddämpningen, men i dagens läge spelar det ingen roll. Det var det som var det speciella med chassit när det kom, men nu har var och vartannat chassi hårddiskburar så jag skulle aldrig köpa Sonata IV när jag kan köpa ett bättre chassi för 500:-.

Har också ett Sonata II, se galleri.
Du har en möjlighet att sätta en fläkt efter hårddiskarna också. Två fläktar alltså.

Skrivet av MrMadMan:

Älskar hur han säger att en 4-pinskontakt till fläkten känns "lite lökigt"

Jag också, kom att tänka på lumpen, där fick man lära sig vad löka betyder!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Den gamla 3an hade ju ett EarthWatts på 500w och ett mycket lägre pris. Ser inte riktigt meningen med detta chassi då det förmodligen inte klarar av att husera och kyla komponenter uppåt 600w.

Ägde en 3a för ca 3 år sedan och den orkade knappt med ett 8800GT och en Q6600.

Edit: Tack för recensionen dock, hög klass som alltid!

den "täta" fronten (samt storleken på chassiet) gör att luftflödet är värdelöst (de har försökt åtgärda det med ett jättestort intag på sidan men jag tvivlar på att det åtgärdar problemet)... iofs det kanske funkar idag med processorer på 32nm och om man använder ett strömsnålt grafikkort.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

För Antec kan läsa/förstå svenska? Nej men vad jag vet finns inte något Anteckontor i Sverige och således inga anställda som kan tyda recensionen?

Antec har inget kontor i Sverige, dock en svensk Account Manager.

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk

Tycker att det verkar fint Doc är prislappen lite väl hög. Runt 1kkr hade varit rimligt, med tanke på att man får ett R3 och ett bra nätagg för 1200kr.