Permalänk
Medlem

Gigabyte eller Asus till sandy bridge.

Vilket kort skulle du välja om du skulle bygga en sandybridge baserad dator.

Gigabyte ud3P

Gigabyte ud4

Eller asus p8p67 pro?

Vad står "p" för i ud3p??

Jag siktar på en 2500k så tänkte överklocka processorn.

Har gigabyte just nu och har varit nöjd, aldrig provat asus mb.

Någon här som äger något att ovanstående kort som kan ge en recension, hur mkt ni lyckats överklocka samt om ni haft några som helst problem osv.

Permalänk
Medlem

ASUS, därför att dom har det nya, smidiga UEFI-gränssnittet. Men bryr du dig inte om sånt så spelar det nog ingen större roll vad du väljer. Har ett P8P67 nu, men ska byta till ett P8P67 PRO.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet klarar Gigabyte UD3P endast Crossfire och UD4 både crossfire/sli.

Brorsan har kört Gigabyte socket 775 (GA-EP45-DS3P) med C2D 8500 och Q9550 i flera år utan några problem, inte ett enda problem faktisk, (samma moderkort hela tiden)

Han hade turen och hitta ett nytt Gigabyte UD4 för 1200:- så han är rätt nöjd. Dock ingen processor än så tyvär ingen recension.

P.S. Det jag vet om UD4 är att du kan köra 2 st grafikkort som tar upp 3 st slots vardera utan problem. (tror i och för sig det gäller Asus Pro också)

Edit: Gigabyte erbjuder även brackets gratis så att du kan använda din gamla luftkylare om den inte skulle passa stock. Man måste bara maila bild på moderkortet man köpt + fakturan som bevis.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle välja Gigabyte själv men de har av någon anledning tagit bort FireWire från sina överkomliga kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

okej

Min dator har jag haft i 4 år nu och den har fan aldrig strulat med nått.
Tror nog jag köper gigabyte igen

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller P modellen så har den bättre strömmatning till processorn, erbjuder fler USB anslutningar internt, har Dolby och är mycket snyggare...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om minnen då, Ska köra på vengance men ska man välja CL8 eller CL9?

Permalänk
Hedersmedlem

CL8 ger nästan inget på en Intel baserad dator så spara pengarna och ta CL9.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

När det gäller P modellen så har den bättre strömmatning till processorn, erbjuder fler USB anslutningar internt, har Dolby och är mycket snyggare...:)

UD3P och UD4 ser exakt likadana ut (vid en snabb titt) förutom sata portarna, där jag personligen föredrar UD4 varianten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

UD3P och UD4 ser exakt likadana ut (vid en snabb titt) förutom sata portarna, där jag personligen föredrar UD4 varianten

Jag jämförde UD3 och UD3P men jag håller med om att UD4 är ett lite bättre val då man även får möjlighet att använda SLI.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

När det gäller minnena ska man tydligen välja såndana som går i 1.5v, tex Vengance.

Brorsan köpte Corsair XMS 1600MHz som går 1.65v villket tydligen inte är helt rekomenderat enligt Intel.

Är ingen expert och håller på att kolla upp saken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

När det gäller minnena ska man tydligen välja såndana som går i 1.5v, tex Vengance.

Brorsan köpte Corsair XMS 1600MHz som går 1.65v villket tydligen inte är helt rekomenderat enligt Intel.

Är ingen expert och håller på att kolla upp saken.

Alla DDR3 minnen klarar att använda 1.5V men då i lägre fart så 1600MHz minnen klarar 1333MHz i 1.5V. Det andra som gäller DDR3 standarden är att moderkortet skall klarar 1.5V +/- 0.075V då det alltid finns moduler som behöver lite extra för att vara stabila..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt tunnsått om man letar DDR3 1600MHz på 1.5v.

Spelar väl egentligen ingen större roll om man kör 1333 mhz istället för 1600 om man nu inte måste ha den där sista Mhz`en vid oc och benchmarking?

Har i och för sig läst att XMS minnena kan klara 1600Mhz på mindre än 1.65, mindre än 1.5 till och med. Vet dock inte om det är regel eller undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Verkar vara rätt tunnsått om man letar DDR3 1600MHz på 1.5v.

Spelar väl egentligen ingen större roll om man kör 1333 mhz istället för 1600 om man nu inte måste ha den där sista Mhz`en vid oc och benchmarking?

Har i och för sig läst att XMS minnena kan klara 1600Mhz på mindre än 1.65, mindre än 1.5 till och med. Vet dock inte om det är regel eller undantag.

Man överklockar ju ändå SB med multipel