Permalänk
Medlem

Datorn dör när jag lirar..

Heej, nu är det så att när jag spelar tex BFBC2 tillräckligt lång stund så laggar allt fast och blir svart, så datorn stänger inte av sig eller så jag får göra det automatiskt.

Min polare säger höj fläkten för datorn blir för varm, men det hjälper bara lite men inte helt.

Gear: Radeon 6870 hd 1gb (graffekort)
i5 760 2.80 ghz
4 GB Ram

om ni behöver veta mer så kan jag fixa det då.

Tack på förhand // Knazen

Permalänk
Medlem

- Har du mycket damm i datorn?
- Hur många fläktar har du i chassit? Hur går dem och vart sitter dem?
- Vad har du för temps idle på dina komponenter?

Du kan kolla temps med HMMonitor eller AIDA.

MVH lp0l

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem.
När jag spelar wow händer inget men startar jag t ex HoN så slocknar bilden... allting funkar men efter ett tag så knastrar ljudet o inom 3 sekunder är det ocksåborta. allt detta sker på omkring 10-15 sek. datorn är dock fortfarande igång och arbetar under hela förloppet.

datorn ligger på omkring 40-50grader i värme.
Förutom grafik kortet som ligger på 73grader när och då har jag inga program igång. Antar att det kan vara det som är problemet?

intel core i5 CPU 750@ 2.67GHz 2.67GHz
6-ram
Nvidia gt230 om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewa:

Jag har ett liknande problem.
När jag spelar wow händer inget men startar jag t ex HoN så slocknar bilden... allting funkar men efter ett tag så knastrar ljudet o inom 3 sekunder är det ocksåborta. allt detta sker på omkring 10-15 sek. datorn är dock fortfarande igång och arbetar under hela förloppet.

datorn ligger på omkring 40-50grader i värme.
Förutom grafik kortet som ligger på 73grader när och då har jag inga program igång. Antar att det kan vara det som är problemet?
lustiga är ju dock att jag kan raida i 5 timmar sträck utan problem. dock kan jag bara köra HoN i ca 10-15 min sen lägger det av. har inga andra spel att testa med så mer info kan jag inte ge

intel core i5 CPU 750@ 2.67GHz 2.67GHz
6-ram
Nvidia gt230 om jag inte minns helt fel.

Ber dig också kolla efter damm och hur pass bra kylning har du?
6GB ram till allt utom intel 1366 blir singel channel. Tar du ut en sticka eller sätter i en till får du dual channel. = Bättre.

Edit: Ladda ner 3DMark 06 och 3DMark vantage. Testa om du kan komma igenom dem!

MVH lp0l

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

3DMark vantage ballar ur efter bara ett litet tag.
tack för tipset om ram , fixas genast .

har kanske inget med sjävla problemet o göra bara en grejj jag inte förstod i hardware moniter.
på grafik fläkten står det . FANPWMIN0 30% ? vad menas med det och ska det vara så?

i fom av fläktar har jag 2 stycken som sitter på nivå under grafik kortet. dem verjar funka som dem ska dock. och resten av datorn håller ju en ok temp.

just nu tänkte jag plocka isär o städa ordning grafik kortet med hjälp av en vän som är 10gånger bättre en mig på sånna här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewa:

3DMark vantage ballar ur efter bara ett litet tag.
tack för tipset om ram , fixas genast .

har kanske inget med sjävla problemet o göra bara en grejj jag inte förstod i hardware moniter.
på grafik fläkten står det . FANPWMIN0 30% ? vad menas med det och ska det vara så?

i fom av fläktar har jag 2 stycken som sitter på nivå under grafik kortet. dem verjar funka som dem ska dock. och resten av datorn håller ju en ok temp.

just nu tänkte jag plocka isär o städa ordning grafik kortet med hjälp av en vän som är 10gånger bättre en mig på sånna här saker.

Ok. Ja det ska vara så, du kan dock höja fläkten i MSI Afterburner, och se om det blir mer användbart. Höj till typ 90

Ja det kan du göra, ligger säkert bra mycket damm där!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Vilket nätagg har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Vilket nätagg har du?

Jag har faktiskt ingen aning.
ber om ursäkt för min okunskap men nätagg är plåtlådan uppe i hörnet tror ja .den blir ganska varm den med.

Edit: testade precis vad som händer när jag startar nått grafik krävande.. innan allt lägger av går grafik kortet upp på nästan 80-90 grader. fläkten står på 90% kapacitet .. antar att jag kan räkna med att problemet ligger där. stänger nog av datorn nu innan den råkar ut för bestående skador..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewa:

Jag har faktiskt ingen aning.
ber om ursäkt för min okunskap men nätagg är plåtlådan uppe i hörnet tror ja .den blir ganska varm den med.

Edit: testade precis vad som händer när jag startar nått grafik krävande.. innan allt lägger av går grafik kortet upp på nästan 80-90 grader. fläkten står på 90% kapacitet .. antar att jag kan räkna med att problemet ligger där. stänger nog av datorn nu innan den råkar ut för bestående skador..

Det är nog där du har problemet. Om du inte vet vilket nätagg du har så står det oftast på det. (Ja det är lådan uppe i hörnet) men om du ska köpa nytt grafikkort så kan det hända att du får köpa nytt nätagg med.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Ju bättre grafikkort desto mer krävs det av nätagget så det är väldigt viktigt ni skriver nätaggets märke, modell och ålder.

Permalänk
Medlem

Har dammat av datorn nu, det funkar bättre ty

Permalänk
Medlem

Investera i en oljefri kompressor och kör anti-virus scan + ominstallera windows var 6 mån.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp (vi) fått!!
en liten snabb fråga innan jag låter er vara.

om jag ska städa grafik kortet är det nödvändigt att ta bort fläkt och värme skyddet helt och hållet då jag inte äger någon "thermal paste" ?

Permalänk
Medlem

knazeen ! Titta så att inte grafikkorts fläkten har dammat igen. Hade nästan samma problem som dig för några år sen, fast min stängde aldrig av sig det börja bara lagga så in i bomben. Jag fick köra med en bordsfläkt in i datorn. Några år senare när jag blev lite mer intreserad att pilla så upptäckte jag felet. GFX fläkten hade så mycket damm så det hade blivit som ett betong lager och var helt sönderbränd !

Visa signatur

| MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4,7GHz | Corsair Hydro H60 | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Corsair SSD Force GT 120GB | Cooler master silent pro m2 720w psu | Fractal Design Arc Svart | Samsung 2233rz 120hz 3D |

Permalänk
Medlem

Kewa! om du inte har någon ny kylpasta så ta inte bort kylaren utan att sätta dit ny pasta. Men du kan ju ta bort fläkten och göra rent ordentligt i kylaren och fläkten ! Men om graffekortet är gammalt kan du ju passa på att köpa ny kylpasta, 75:- . Jag sänkte min cpu temp ganska mycket med ny pasta på en gammal cpu !

Visa signatur

| MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4,7GHz | Corsair Hydro H60 | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Corsair SSD Force GT 120GB | Cooler master silent pro m2 720w psu | Fractal Design Arc Svart | Samsung 2233rz 120hz 3D |

Permalänk
Medlem

Gör rent kylaren och fläkten först och se hur det går. Fläkten går ofta att ta bort också medan kylaren lämnas kvar. Ifall ni inte ni är osäkra hur kylaren monteras och inte har kylpasta.